Vadkár az autópályán - ki fizeti a kárt?
Az évszakok változásával a vadak helyváltoztatási szokásai is módosulnak. Az ősz kifejezetten kritikus közlekedési szempontból, a szarvasbőgés idején bármikor, bárhonnan az autó elé kerülhet egy üzekedni kívánó szarvas. A szerencsésebbek csak vaddisznóval, vagy kisebb testű négylábúval találkoznak az utakon, autópályán viszont egyikre sem számítanak az autósok. Pedig kellene.
Vadgázolás szempontjából az ősz a legkritikusabb időszak. A párjukat kereső vadak a körülöttük zajló történésekkel kevésbé törődve, leszegett fejjel közlekednek. Emiatt az utakon fokozottan kell számítani a jelenlétükre és nem csak ott, ahol vadveszély tábla figyelmezteti az autósokat. Az őzek párzási ideje éppen csak véget ért, a szarvasoké viszont pont most kezdődik, érdemes figyelni.

A gyorsforgalmi úthálózaton ez a veszély nem fenyeget, gondolhatják sokan. Az autópályák és autóutak használói többnyire úgy vélik, hogy a szolgáltatás része a vadmentesség is. Részben igazuk is van, hiszen az útdíj ellenében magasabb szintű és biztonságosabb szolgáltatás jár, a fokozott tempó mellé szigorúbb biztonsági előírások társulnak. A vadakat ez viszont nem igazán hatja meg, ahogyan a BpiAutósok.hu által közzétett videón is látható.
2023. júliusa óta pedig a módosított jogszabály is konkrétan előírja a vadmentességet a gyorsforgalmi úthálózaton. Erről a klasszikus szocialista vicc jut eszembe a sertésszaporulatról. A jogalkotó ugyanis a vadaknak elfelejtett szólni.
Vadgazdálkodási törvény
Nem minősül a vadászatra jogosult felróható magatartásának vagy a tevékenységi körében előálló rendellenességnek, ha a vad az életmódjából, szokásos táplálkozási, szaporodási viselkedéséből következő helyváltoztatása miatt jelenik meg a lakott területen kívül közúton, autóúton, autópályán vagy a település belterületén, kivéve, ha a vad megjelenése a vadászatra jogosult tevékenységével áll okozati összefüggésben.
Gyorsforgalmi utat úgy kell üzemeltetni, hogy arra a vad ne jusson fel.

Ha nem a vadásztársaság miatt – vadászat, hajtás-űzés, rossz helyre telepített etető-itató – téved fel az úttestre a vad, hanem önszántából, a vadásztársaság mentesül a felelősség alól. Ha pedig autópályán vagy autóúton történik a végzetes találkozás, az adott útszakasz kezelője lesz felelősségre vonható. Logikus, több évtizedes bírói gyakorlatot emelt ezzel törvényi szintre a jogalkotó tavaly. A gyorsforgalmi utakon megengedett legnagyobb sebesség és a vele járó fékút miatt ezeken a helyeken nagyon ritkán kerülhető el a baleset, ha vad téved a pályatestre.
Az autópályák és az autóutak teljes hosszában vadkerítések és néhol vadalagutak szolgálják a balesetmegelőzést
Ezek azonban a dolog természete miatt nem tudnak egybefüggő védelmi vonalat alkotni, a le- és felhajtóknál a pályatestek oldalra nyitottak. Ott pedig bármilyen négylábú feltévedhet az autók közé. Emiatt sem a valóságban, sem a jogszabályban nem zárható ki vadak jelenléte a gyorsforgalmi utakon. Sőt, egyes vadak minden további nélkül képesek átugrani az akadályokat vagy éppen alákotorni a vadkerítésnek.
Amelyik vad át akar kelni az autópályán, az át is fog. Fontos észben tartani, hogy alapvetően nem a vadak mennek át az úton, hanem az út halad keresztül az erdőn. Mondhatjuk úgy is, ők voltak ott előbb, autósként meg kell tűrnünk a jelenlétüket.

Ha nincs vadmentes autópálya, akkor mit tehetnek az autósok a megelőzés érdekében?
- A fokozott óvatosság és a mérsékelt sebesség mellett az egyetlen hatékony módszer az ún. vadkár casco biztosítás kötése. Ezekkel azonban csak a vaddal való közvetlen ütközés okozta károk megtérítése érhető el, a biztosítók ÁSZF-jei teljesen másként értelmezik a vadkár és a vadgázolás fogalmakat, mint ahogyan azt az autósok gondolják.
- A másik mentsvár az autópálya kezelő biztosítására való kárrendezés, mivel az új jogszabály úgynevezett eredménykötelmet tartalmaz. A törvényszöveg megfogalmazása eredményt vár el a közút kezelőjétől: oldja meg, hogy a vad az útra sehogy se tudjon feljutni. Ha ez nem sikerült, a vadgazdálkodási törvény módosított rendelkezésére hivatkozással kell kártérítés igényt benyújtani a gyorsforgalmi út kezelőjéhez.
Őz borította fel a motorost – a Casco nem fizeti a földön csúszás okozta kárt
A biztosítók kreatív osztályai vadul gyártják a marketingszövegeket arról, hogy mit miért nem kell téríteniük. A fizika sem igazán érdekli őket.

Mivel a jogszabálymódosítás viszonylag friss, az ilyen esetekre vonatkozó egységes bírói gyakorlat nem kristályosodott még ki. Vagyis megeshet, hogy - ha a közútkezelő nem hajlandó fizetni - a kialakult jogvitában egymásnak ellentmondó ítéletek születnek a kezdeti időszakban. Mert bár a jogszabály egyértelmű,
a gyorsforgalmi utak nem üzemeltethetők le-és felhajtók nélkül, azokra pedig nem tehet "vadsorompót" a közútkezelő.
Emiatt, ha a vadkerítés és a vadalagutak épek-sértetlenek voltak (a vad átugrotta vagy alákotorta a védelmet) a balesettel érintett szakaszon és időpontban, könnyen arra a következtetésre juthat az ítélkező bíró, hogy az út üzemeltetője mindent megtett a vadmentes átjárhatóságáért, ennél több nem volt elvárható tőle még a jogszabály legszigorúbb értelmezése esetén sem.

Röviden: vadgázolás tekintetében mind a sors kezében vagyunk, még az autópályákon is.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Coverfotó: ADAC.de / Uwe Rattay

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
