A hibrideké lesz a főszerep a magyar használtpiacon?
Ahogy az elektromos autózás, úgy a hibridek történelme is több mint száz évre nyúlik vissza. Az első példányok között volt a Lohner-Porsche alkotta Semper Vivust, amely afféle szükségmegoldásként született és amelyet az első kerekekbe épített elektromos agymotorok mozgattak. A hatótáv növelése érdekében viszont szerkesztettek rá két darab egyhengeres benzinmotort, amelyek két dinamót hajtottak meg. Ezek egyszerre töltötték az akkumulátort és hajtották meg a kerékagymotorokat.
Majd jöttek a belső égésű motor évtizedei, közben pedig a hibridek is helyet kértek maguknak a tömeggyártásban. Úttörőnek mondható a Honda és a Toyota, utóbbi a Priusszal tette igazán híressé a hajtást, 2001-ben így szerepeltek a Totalcaron:
Bár a Prius kétségtelenül a hibridkorszak zászlóshajója, így a Toyota is főszereplő ezen a téren, ugyanakkor egy, a kétezres években született amerikai bírósági döntés szerint a Toyota mástól vette a Priusban (is) alkalmazott ötletet, az ügyről tizennégy évvel ezelőtt mi is beszámoltunk: egy ukrán származású, de akkor Amerikában dolgozó tudós még 1992-ben alapított céget, méghozzá arra az ötletre, hogy kifejleszti a villanymotor és a benzinmotor zökkenőmentes együttműködéséhez szükséges elektronikus vezérlést. Az ötletét 1994-ben szabadalmaztatta is az Egyesült Államokban – három évvel azelőtt, hogy a Toyota előállt volna a Priusszal.
Lopott ötleten alapul a Toyota Prius
Ukrán tudós fejlesztette ki a Prius technológiáját - a japánok meg lenyúlták az ötletet. Nem kamu: beperelte a Toyotát és nyert.
Szeverinszkíj 1999-re készült el saját prototípusával, amelyben hasznosította az ötleteit, de a japánok miatt már nem tudta eladni a technológia licencjogait, pedig erre építette cége üzleti modelljét. A csalódott feltaláló 2004 nyarán indított pert a Toyota ellen Texasban, és az ellenfél többszöri fellebbezése ellenére minden bírósági eljárásból győztesen került ki. Felmerült a hatósági betiltás, végül minden eladott Toyota hibrid után 98 dollárt ítéltek meg neki.
Ennyit a rövid és abszolút nem teljes körű hibridtörténelemről. A hibridek jelenleg kétségtelenül az egyik legkelendőbb alternatívát jelentik az alacsony fogyasztású normál meghajtású autókra. Az azonban nagyon nem mindegy, milyen hibridről van szó.

Lassan ott tartunk, hogy amelyik új autó nem elektromos, az hibrid. Az erre utaló feliratot ott hordja a hátulján, vagy esetleg az oldalán is fajtától és mérettől függetlenül. Az elnevezés azonban sokféle műszaki megoldást takarhat, az olcsótól a drágáig, az egyszerűtől a bonyolultig, az állandó karbantartást igénylőtől a szinte teljesen karbantartás-mentesig - írta két évvel ezelőtt Gajdán Miklós, a különböző hibridekről. A hibridek kategorizálása azért is fontos, mert a leggyakrabban idézett statisztikákban pusztán hibridként emlegetik őket, ennek ellenére más és más technikáról, illetve fogyasztásról van szó.
Az újautó-piaci eladások alapján Európában egyébként az idei év első hét hónapjában majdnem 30 százalékos volt a hibridek részesedése, ami alig marad el a legnagyobb arányt képviselő benzinesek 35 százalékot meghaladó eredményétől. Ha előbbihez hozzávesszük a plug-in hibrideket is, akkor 39 százalékos piaci résszel már a hibrideké a főszerep.

A magyar újautó-piacon a sima hibridek aránya közel 45 százalékos volt ebben az időszakban, a plug-inekkel együtt pedig 50,1 százalékot értek el. Vagyis minden második eladott autó a "széles értelemben vett" hibridek közé tartozott. Ez a részarány azonban pont a hibridek közötti eltérés miatt torzít, jelentős részük ugyanis úgynevezett mild hibrid, amit a „lágy” helyett sokkal indokoltabb támogató vagy kisegítő hibridként emlegetni.
Nemcsak az új autók piacán, hanem a használtakén is látszik a hibridek térnyerése, de még így is marginális a részesedésük – derül ki a Használtautó.hu Totalcarnak küldött részletes adataiból: 2019-ben az oldal teljes kínálatának alig több mint 1 százalékát adták a hibridek, azóta viszont egyre nagyobb szelet jut nekik. 2021-ben 2,6 százalékos volt az arányuk, majd 2022-ben egy minimális visszaesés eredményeként 2,5 százalékot értek el, 2023-ban pedig majdnem 3 százaléknál jártak. Az idei év első kilenc hónapjában már 3 százalék felett volt ez az érték, szeptember elején pedig több mint 4 százalékot tett ki. Fontos, hogy a Használtautó.hu-n is egy csoportként szerepelnek a hibridek, az, hogy pontosan milyen hibridről (mild, full, plug-in) van szó, az a hirdetéshez fűzött szövegből vagy az autó típusából derülhet ki. Például a Toyotáknál egyértelmű a helyzet, mert valamennyi modelljük full hibrid, míg a Suzukik esetében mild- és full hibrid verzió is van.

A márka- és típusrangsor eléggé egysíkú. Az elmúlt években, 2022-ben, 2023-ban és az idén is az öt leggyakrabban hirdetett hibrid Toyota volt. Idén a C-HR, a Corolla és az Auris van az első háromban. Ez magyarázható azzal, hogy a Toyota hibridjei az újautó-piacon is kedvelt modelleknek számítottak az elmúlt években, ez pedig biztosítja a használtautó-piaci utánpótlást. Emellett ezek a hibridek megbízhatónak számítanak, továbbá a szervizhálózat és az alkatrész-ellátás is biztosított.
Árkérdés
Az adatokból kiderül, hogy 2019-ben még 7,7 millió, 2020-ban pedig 8,6 millió forint volt a kínálatban szereplő hibridek átlagára, a futásteljesítményük pedig 105 és 102 ezer kilométer volt, illetve 4-4 éves korukban kerültek fel a hirdetési portálra. A mostani választékot nézve átlagosan 10,8 millió forintot kérnek egy-egy hibridért a Használtautó.hu-n, amelyek átlagéletkora 4,3 év. 2023-hoz képest ez csökkenést jelent, akkor még 11 millió felett volt az átlag, miközben tavaly 4,2 év volt az eladásra szánt hibridek átlagéletkora. Mindkét esetben 90 ezer kilométer körüli futásteljesítményről van szó. Vagyis miközben a koruk és a futásteljesítményük alig változott, az áruk milliókkal emelkedett.

Ahogy a villanyautóknál, úgy a hibrideknél is az ár az egyik olyan tényező, amely gátolja a komolyabb elterjedést. A legbeszédesebb adat erről az, hogy a Használtautó.hu-n idén eladásra szánt autók közül a nem hibridek átlagára 4,1 millió forint volt, a hibrideké viszont ennek a két és félszerese.
Fontos azonban, hogy még a nem hibridek 4 millió feletti átlagára is messze van attól az összegtől, amennyit a vásárlást tervező magyarok autóra szánnának, nemhogy a hibridek majdnem 11 milliós értéke. Legalábbis ez derült ki a Pulzus Kutató Totalcarnak készített felméréséből.
Röviden: az autóvásárlást tervezők 30 százaléka maximum 750 ezer forintot tud erre szánni, hatoduknak a 0,75-1,5 milliós kategória reális, a tízmilliós nagyságrend pedig mindössze 2 százalék számára elérhető.
Összességében tehát javult a hibridek helyzete, nagyobb irántuk a kereslet és a kínálat is bővül. Egyelőre korai lenne konkrét előrejelzést adni a következő időszakra, de az valószínűsíthető, hogy mind a használt, mind az új autók piacán még nagyobb lesz a részesedésük. Könnyen lehet, hogy a villanyautókorszak felé vezető úton a következő lépcsőt jelentik. Ugyanakkor az egyik legnagyobb kérdés az, hogy ha tömegesen jelennek meg a piacon a 10 millió körüli villanyautók, akkor melyikük kerül ki győztesen a párharcból.
Horváth András, a Használtautó.hu szakértője
Mivel többek között a károsanyag-kibocsátási büntetések miatt a gyártók Európában folyamatosan növelni fogják a hibridek számát a kínálatukban, ezek idővel megjelennek majd a használtautó-piacon is. Az persze kérdéses, hogy itthon lesz-e fizetőképes kereslet a full hibridekre, vagy épp a PHEV (plug-in) modellekre a magánvásárlók körében. Az arányszámukat viszont a lágy hibridek mindenképp javítani fogják, ugyanakkor tényleg fontos tudni, hogy ezeket nehezen lehet valódi hibridnek tekinteni, ahogy azt feljebb is szépen kifejtették. Mindenesetre papíron rengeteg hibrid jelenik majd meg a piacon néhány éves távlatban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
