Újjabb kanyar a magyar piacon, váltás az élen

2024.10.08. 06:09

A tartós trend hiányzik a magyar piacról, van példa kiugró növekedésre, látványos hanyatlásra és stagnálásra is. Az is kiderül, mely modellek és kategóriák a legnépszerűbbek.

  • Hullámzó teljesítményt nyújt a magyar újautó-piac: a júniusi 24 százalékot többlet után júliusban mindössze két százalékos pluszra futotta, majd jött az augusztusi majdnem két számjegyű mínusz, szeptemberben pedig alig sikerült meghaladni a nullás értéket.  
  • A modellek ranglistájának élén ismét csere történt.
  • A különböző kategóriák közül a "B-SUV-k" a legnépszerűbbek, majd a "C-alsó-közép" kategória képviselői jönnek, a harmadik helyen pedig a "C-SUV-k" állnak. 

Nagyon hektikusan mozgott a magyar újautó-piac az elmúlt hónapokban. Júniusban még 24 százalékkal több új autót helyeztek forgalomba a kereskedők. Majd júliusra 2,2 százalékot többlet maradt a lendületből, utána jött az augusztusi 9 százalékos mínusz. A szeptembert pedig 0,6 százalékos visszaeséssel zárta a piac az egy évvel korábbihoz képest, ami lényegében stagnálást és valamivel több mint 9 ezer autót jelent - derül ki a Datahouse legfrissebb adataiból.

Szeptemberben változott a márkaranglista is. A Skoda került az első helyre, megelőzve az augusztusban még élen álló Suzukit. Előbbi 1096, utóbbi 1073 új autót adott el. A harmadik lett a Toyota 1063 darabos eredménnyel. Az első három között minimális eltérés volt. A top 10-es listán van még a Ford, a VW, a BMW, a Kia, a Mercedes, a Renault és az Audi 779-250 új autó forgalomba helyezésével. 

A kilenchavi adatok alapján viszont a Suzuki 11 681 darab autóval viszi a prímet. Megelőzve a 10 734 darabos Toyotát, valamint a Skodát, amely 7787 kocsin adott túl ebben az időszakban. 

Márka
Make
Forgalomba helyezett új autók száma (darab) Piaci részesedés (százalék)
Suzuki 11681 13,12%
Toyota 10734 12,05%
Skoda 7787 8,74%
Volkswagen 6691 7,51%
Kia 4828 5,42%
Ford 4736 5,32%
BMW 4278 4,80%
Mercedes 3941 4,43%
Hyundai 3838 4,31%
Nissan 3711 4,17%

A részletes adatok szerint az úgynevezett B - SUV kategória a legkedveltebb a magyar piacon, a teljes piac 23 százalékát adta az idei év első kilenc hónapjában. Ebbe a körbe tartozik egyebek mellett a Suzuki Vitara és az S-Cross, valamint Dacia Duster, a Toyota Yaris Cross, az új Ford Puma, az MG ZS, a Volskwagen T-Roc, a Renault Captur és a Volvo EX-30 is. 

A második legnépszerűbb kategória a Datahouse rendszerezése szerint a C-alsó-közép" osztály, amely 20 százalékos részesedéssel rendelkezik. Utóbbiba tartozik egyebek mellett a Skoda Octavia és a Scala, a Kia Ceed, a Toyota Corolla, a Hyundai i30, a Volkswagen Golf, az Opel Astra és a Ford Focus is. 

A kategóriák versenyében a "C-SUV-k" állnak a harmadik helyen közel 19 százalékos aránnyal. Ez az eredmény főként a Nissan Qashqainak, a Toyota C-HR-nek, a Corolla Crossnak és a RAV4-nek, a Ford Kugának, a Kia Sportage-nek, a Hyundai Tucsonnak, a Ssangyong Korandónak, valamint a Volkswagen Tiguannak köszönhető.