Ideiglenesen kivont járművet műszakiztatni nem is olyan egyszerű

2024.10.15. 05:58

A jog útvesztőjében néha az is eltéved, aki rutinból navigál már az eltérő jogértelmezések erdejében. Balló Marci kollégánk olyan zsákutcába futott bele, amire egyszerűen nem lehet felkészülni.

A vállalkozók élete sosem volt egyszerű, az autókereskedőké viszont hatványozottan bonyolult tud lenni. Nem csak a szent grált kereső vásárlók irreális elvárásaival kell megküzdeniük, a hatóságok eltérő jogértelmezéseivel is rendre szembetalálják magukat. 

Vagy lesz rajt műszaki, vagy nem. Csak azon múlik, hogy melyik vizsgaállomásra viszi a kereskedő az ideiglenes kivonás ideje alatt.
Vagy lesz rajt műszaki, vagy nem. Csak azon múlik, hogy melyik vizsgaállomásra viszi a kereskedő az ideiglenes kivonás ideje alatt.

A kereskedésbe kerülő autók adminisztrációja mára rutinművelet. A kereskedő ideiglenesen kivonatja őket a forgalomból, a törzskönyvet passziválja a kormányablak, az adóval, az átírási illetékkel és a biztosítással sem kell bajlódniuk. Érdemes tisztában lenni ezekkel a szabályokkal autóvásárlóként is, a kereskedőnél vett autónál használatbavétel előtt mindenképpen vissza kell helyezni az autót a forgalomba és KGFB-t is kell kötni rá. Szerencsés esetben ezt a kereskedőnél el tudják intézni az autósok, még a kapun való kihajtás előtt. 

Autókereskedést üzemeltető Balló Marci kollégánk olyan akadályba futott bele, amelynél már a joghézag fogalmának emlegetése is felmerült a jogászok részéről. Történt ugyanis, hogy az évtizedes bevált gyakorlat egyik napról a másikra felborult.

Az elmúlt évtizedben Marci minden újonnan vett használt autót kivonatott ideiglenesen a forgalomból a helyi kormányablakban, erről pedig hivatalos igazolást (határozat másodpéldánya) kapott az ügyintézőtől. Ha az eladás napjáig lejárt a műszaki vizsga az autóról, ezzel az igazolással gond nélkül le tudta vizsgáztatni a forgalomból kivont vasakat is. Közérdek ez, a vásárlók elvárják a friss műszakit egy kereskedésben vett autónál. 

Friss, ropogós műszaki, két évig érvényes még. Enélkül autót eladni sokkal nehezebb. De megszerezni sem olyan könnyű, ha ki van vonva az autó a forgalomból.
Friss, ropogós műszaki, két évig érvényes még. Enélkül autót eladni sokkal nehezebb. De megszerezni sem olyan könnyű, ha ki van vonva az autó a forgalomból.

Nemrég azonban lukra futott a rutinművelet során, amikor egy másik, vidéki kormányablakban intézkedett. A kivonást dokumentáló kormányablak ügyintézője nem adott át semmiféle igazolást arra hivatkozással, hogy az a jogszabály szerint nem kötelező. Kollégánk nem értette, hiszen a műszaki vizsgaállomáson kéri a vizsgabiztos a dokumentumot, hogy-hogy nem kötelező kiadni? A helyszínen nem jutottak dűlőre, megkereste hát a Pest Vármegyei Kormányhivatalt állásfoglalást kérve tőlük. A válasz azonban meglepte. 

Kormányhivatal válasza

A jármű forgalomból való ideiglenes kivonásáról szóló adatlapból a kormányablak ügyintézőjének nem jogszabályi kötelezettsége átadni egy példányt az ügyfél számára. Az eljáró műszaki vizsgaállomás nem kéri igazolni a kérelemre történő ideiglenes kivonás tényét.

Abban az esetben szükséges az ügyfélnek bemutatnia a vizsgabázison a kivonó határozatot, ha a járművet hivatalból (tehát nem az ügyfél kérelmére) vonták ki a forgalomból a kormányablak által kiadott határozattal. A jármű műszaki vizsgaállomáson a kormányablak által kiadott hatósági bizonyítvány abban az esetben szükséges, ha hiányzik a jármű hatósági jelzése vagy forgalmi engedélye.

Ez egy teljesen másik kávéház, itt konyakot is tesznek a bablébe. A kép illusztráció.
Ez egy teljesen másik kávéház, itt konyakot is tesznek a bablébe. A kép illusztráció.

Ez még talán érthető is lenne, a vizsgaállomások munkatársainak azonban valaki elfelejtett szólni erről a jogértelmezésről

A megkérdezett vizsgapontokon egybehangzóan azt állították ugyanis, hogy amikor elindítják a vizsgát és beírják a forgalomból ideiglenesen kivont autó adatait, a rendszer azt látja, hogy nincs rajta biztosítás. Ilyenkor pedig kéri a kivonást igazoló dokumentum feltöltését az informatikai rendszerbe, anélkül a vizsgabiztos nem tud továbblépni, a vizsgát nem tudja befejezni. Vagyis ha nincs papír, nincs műszakiztatás sem.  

Mindkét álláspont világos és életszerű. A történet akkor válik bonyolulttá, amikor hozzávesszük, hogy a járművek kérelemre történő ideiglenes kivonása nem csak személyesen (papír alapon), hanem on-line is intézhető (kereskedések számára is!) Ügyfélkapun keresztül. Ilyenkor a 2.300 Forintos illeték leszurkolását követően a hatóság rögvest kivonja a forgalomból az autót, erről pedig egyszerűsített igazolást ad, majd felvezeti a Jármű Szolgáltatási Platform nyilvántartásába is az eseményt.

Nincs túlbonyolítva. De ha elektronikus ügyintézésél jár ilyen "igazolás", akkor a papír alapúnál miért nem?
Nincs túlbonyolítva. De ha elektronikus ügyintézésél jár ilyen "igazolás", akkor a papír alapúnál miért nem?

Attól egyszerűsített az igazolás, hogy csak alapvető adatokat tartalmaz, semmi többletinformáció nem szerepel rajta a JSZP adatbázison megtekinthetőhöz képest. Se pecsét, se elektronikus aláírás, se időbélyegző. Ennek oka pedig az, hogy a központi járműnyilvántartó egy úgynevezett "közhiteles nyilvántartás". Az abban szereplő adatok és tények mindaddig valósként kezelendők, ameddig valaki be nem bizonyítja az ellenkezőjét. 

Ebből az is következik, hogy a vizsgasoron a vizsgabiztos is le tudja ellenőrizni, hogy milyen módon (hivatalból vagy kérelemre) vonták ki az autót a forgalomból és miért nincs rajt biztosítás

Az a rohadt informatika, az mindennek a megrontója!
Az a rohadt informatika, az mindennek a megrontója!

Ehhez nem kell minden esetben a kormányablak pecsétes papírja sem. Ha a JSZP-n az látható, hogy "kérelemre ideiglenesen kivonva" mehet is tovább a vizsgáztatás. Mert ilyenkor nem azért vonták ki az autót a forgalomból, hogy nem volt rajta érvényes biztosítás, hanem azért nincs rajt KGFB, mert kérelemre ideiglenesen ki van vonva az autó. A KGFB törvény szerint ugyanis csak azokra a járművekre kötelező a biztosítást fenntartani, amelyek forgalomban vannak. Amelyek nincsenek, azokra a dolog természetéből kifolyólag nem kell.

Jogi fingreszelésnek tűnhet ez így első olvasatra, de nem az. Itt két külön esetet szabályoz a jogalkotó. Erre pedig azért van szükség, mert egyáltalán nem mindegy, hogy a rendőrség kamerája észlelte a biztosítás hiányát, ami miatt hivatalból (kötelező jelleggel) kivonták az autót a forgalomból a rendszám és a forgalmi bevonásával egyidejűleg, vagy csak az autós (kereskedő) vonatta ki ideiglenesen arra az időre, amíg el nem adja. 

Ha például a kérelemre ideiglenesen kivont (rendszámmal és forgalmival rendelkező) autót tréleren visszük műszaki vizsgára teljesen felesleges a KGFB hiányát és annak okát firtatni  

Így máris érthetővé válik a kormányhivatal jogi állásfoglalása.

  • Ha a hatóság intézkedése során vonta ki az autót a forgalomból, szükséges lesz erről egy igazolás (határozat) átadása is az autós részére, mert azzal tudja igazolni a vizsgasoron, hogy mi történt, pontosan miért hiányzik a biztosítás vagy éppen a rendszám-forgalmi engedély. 
  • Ha az autós kérelmére történt a kivonás, akkor elegendő betekinteni a JSZP adatbázisába, ahol annyi látható csak, hogy "kérelemre ideiglenesen kivonva" és a kivonás kezdő napja. Mivel az a nyilvántartás közhiteles, dolgozhat belőle a vizsgasor is anélkül, hogy további papírokat kérne az autóstól. A rendszám és a forgalmi engedély ilyenkor biztosan rendelkezésre áll a helyszínen. 

Azért van ez így, mert a hivatalbóli kivonás oka lehet többféle is, ami valóban nem mindegy a műszakiztatásnál.

Az ügyfél kérelmére kivont autónál viszont nem lehet tovább tördelni a kérdést. Az már irreleváns, hogy miért döntött a kivonás mellett az autós (kereskedés-e vagy csak nem akar biztosítást fizetni a magánszemély amíg nem használja az autóját, vagy éppen hosszú szervizelés alatt áll az autó). Ez igazából indifferens, mert a kérelemre kivonásnak csak egy fajtája van: az ügyfél kérelmére kivonva. Emiatt van az, hogy a nyilvántartásban csak annyi szerepel: kérelemre ideiglenesen kivonva. 

A valódi kérdés az, hogy a vizsgasorok KÖKIR rendszerhez (Közúti Központi Információs Rendszer) illesztett informatikai szoftverei tudják-e kezelni ezt a különbséget. Tudniuk kellene.

Eufemizmussal élve a vizsgáztatás és az informatika nem barátok.
Eufemizmussal élve a vizsgáztatás és az informatika nem barátok.

A problémakört felvázoltam a KÖKIR fejlesztésével foglalkozó NISZ Zrt.-nek (Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató), illetékesség hiányában azonban az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz irányítottak. Válaszukból kiderül, hogy a járművek forgalomból történő kivonása, annak kapcsán kialakult kormányhivatali gyakorlat tekintetében nem tudnak nyilatkozni. A közlekedési hatóság által lefolytatandó ismételt forgalomba helyezési eljárás, valamint műszaki vizsgáztatás tekintetében viszont kiemelték, hogy sem jogi, sem technikai anomáliáról nem beszélhetünk, azok az eljárások a forgalomból való kivonást igazoló dokumentumok nélkül is lefolytathatóak.

Most akkor mi van? Kell papír?

A kormányhivatal és az ÉKM válasza alapján nem. Az lehet a probléma eredője, hogy a vizsgabiztosok nem tudják pontosan értelmezni, hogy mit ír nekik elő (pontosabban, hogy mit nem) a jogszabály, ami miatt olyan dokumentációt is bekérnek, amit nem is kellene. Inkább legyen meg és ne legyen rá szükség, mint fordítva alapon.

Konklúzió: Aki forgalomból kérelemre ideiglenesen kivont járművel menne műszaki vizsgára, az vigyen magával igazolást. Ehhez viszont az kell, hogy on-line intézze a kivonást, ne személyesen a kormányablakban. Mert elvileg nem kell a papír, gyakorlatilag meg vizsgabiztosa válogatja, hogy kéri-e. Kommentálnám ezt a jogalkalmazási gyakorlatot, de felesleges, a Becsületesnepper megteszi helyettem havi rendszerességgel. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.