Ferdinand Anton Ernst (Ferry) Porsche még 1989-ben felvetette, hogy ha csinálnának egy Porsche-minőségű terepjárót, akkor az emberek boldogan megvennék. Akkor elképzelhetetlen volt a márkáról, hogy tényleg csinál egy ilyet, de a '90-es évek elején anyagilag piros zónába került a Porsche, így meglépték az elképzelhetetlent: megalkották a Porsche SUV-t, a gyártó megmentőjét.
A Porsche mindig is lapos sportautóiról, főleg a 911 szériáról volt ismert (aminek sztoriját itt, itt és itt olvashatod), a róluk készült plakátok pedig rengeteg gyerekszoba falán díszelegtek. Ez viszont önmagában nem elég ahhoz, hogy egy cég sikeres legyen.
A sportautók királya
A Porsche 911 formáját te is ismered, azt is tudod, hogy hibátlan sportautó, de a sztorija is megvan?
Az 1991/92-es pénzügyi évben mindössze 23 060 új Porsche talált gazdára. A '96-ban bemutatott Boxster enyhített valamelyest a német gyártó helyzetén, de közel sem annyira, amennyire szerették volna. Így a vezetőségnek egyértelművé vált: egy legendás modell (911) és egy mondhatni olcsóbb verziója (Boxster) nem lesz elég, kell egy harmadik modell is, de ők sem tudják, hogy pontosan mi.
Project Colorado
Észak-Amerikában és Ázsiában ekkortájt kezdett igazán divattá válni az egyterű, és az SUV-k is felfutóban voltak. A Porsche mindkét szegmensen gondolkozott, ám végül az utóbbi mellett tette le voksát, de úgy, hogy ne csak egy sima városi terepjárót készítsenek, hanem olyat, ami az off-road szegmensben is kompetens.

Így kapta meg a Porsche tervezési részlege és vezetője az egyik legnagyobb kihívást: készítsenek egy olyan autót, ami megfelel a fent említett támpontoknak, elfér benne öt ember csomagjaikkal együtt, és mindez beleillik a márka imidzsébe. Ez lett a Colorado projekt.
Harm Lagaay és csapata nekiveselkedett a kihívásnak: SUV-ba ültetni a Porsche DNS-t. Lagaay a modell 20. évfordulóján így foglalta össze a feladatot: „Egyáltalán nem volt könnyű kifejezni a Porsche márka identitását egy olyan autóban, amelynek egyáltalán semmi köze nem volt a vállalatunk meglévő modelljeihez”. Kifejtette, hogy a dizájnerek egy teljes évig tervezték az első fényszórókat, hogy azok egyszerre illjenek a Cayenne formatervébe, legyen és felismerhető bennük a 996-os Porsche 911. Az egy évnyi tervezés meghozta gyümölcsét, a Cayenne egyértelműen Porsche formát öltött. Ebben az is segített, hogy motorházteteje is hasonlít a 911-ére, pedig ezt a mérnökök ellenezték.

A mérnökök kezdetben szögletes motorháztetőt javasoltak, mivel ez megkönnyítené a légszűrőhöz és a fényszórókhoz való hozzáférést. A tervezők viszont kitartottak eredeti tervüknél és inkább a légszűrőt helyezték máshová – ezt viszont a mérnökökkel közösen tervezték.
A következő tevezési kihívás az autó oldalprofilja volt. A Cayenne a Volkswagen Touareggel együtt készült, ezért a két SUV szélvédője és mind a négy ajtaja azonos. „Könnyű alábecsülni, hogy az ajtók mennyire meghatározzák egy autó oldalát. A hátsó ajtó mögött talán még egy méter van, és elöl is csak egy kicsivel több, így ezen a területen kell felismerhetőt alkotni” – mondja Michael Mauer, aki 2004-ben váltotta Lagaayt.
A touareges hasonlóságot nemcsak a Cayenne oldala, hanem a beltere is elszenvedte. Ugyan próbáltak a lehető legtöbb, Porschékra jellemző jegyet elhelyezni a kabinban, mint a bal oldalt található gyújtáskapcsoló, de a műszeregységet már nem sikerült teljesen egyedivé varázsolni, a fordulatszámmérőt nem tudták középre tenni.
Mindent vagy semmit
A publikum a Cayenne-ről 1998-ban hallhatott először, amiről nem titkolták, hogy közös projekt részeként azonos platformra épül a Volkswagen Touraeggel. Az azonos felépítés ellenére mindkét gyártó saját motorjait használta és saját futóművet fejlesztett az autókhoz. A platform kifejlesztéséért a Porsche felelt, míg a Volkswagen a nagy darabszámú gyártáshoz szükséges szaktudásával (és anyagi hátterével) járult a projekthez.
1999-ben a Porsche úgy döntött, hogy nem külföldön, hanem Németországban, pontosabban Lipcsében szeretné építeni a Cayenne-t, ehhez el is kezdtek felhúzni egy gyárat, amit végül 2002 augusztusában tudtak átadni. Addig a Volkswagen pozsonyi gyárában készült a Cayenne karosszériája (a Touareg pedig teljes mértékben itt készült), amit aztán Szászországba szállítottak, és építettek készre.

A Cayenne első és második modellgenerációja egyaránt Lipcsében, később pedig Osnabrückben gördült le a gyártósorról. Ehhez képest a Cayenne harmadik generációját 2017-ben már Pozsonyban gyártották, hogy Lipcsében további kapacitást teremtsenek a Panamera és a Macan számára.
A bejelentés után mintegy négy évet kellett várni, hogy a közönség fizikai valójában is láthassa a márkaidegen Porsche SUV-t. 2002 szeptemberében, a Párizsi Autószalonon volt a világpremier, amit kimondottan pozitív fogadtatásban részesült, a Porsche egyenesen világsikerről beszél, teljesen jogosan: a Cayenne azonnal felülmúlta az eladási várakozásokat.

20-ra jött az ász
Eredetileg azzal számoltak, hogy évente 25 ezer példányt adnak el. Ehhez képest az éves eladások száma a 35 ezret súrolta, az első generációból végül 276 652 darab talált gazdára. Az embereknek bejött a V8-cal szerelt családos Porsche a Cayenne S esetén 340, a Cayenne Turbo esetén 450 lóerővel.
A modell azóta is sikeres, sorra húzza be a gazdasági negyedévek legkeresettebb terméke címet a Porsche jelentéseiben. Idén szeptemberig több mint 77 ezer Cayenne-t adtak el, vagyis a Porsche SUV iránti lelkesedés nemhogy lankadt, többszörösére nőtt. Jelenleg a harmadik generáció faceliftjénél tartunk.
Ez a frissítés nem három évre szól!
A Cayenne következő generációja tisztán elektromos lesz, de okkal költöttek óriási összeget a frissítésére.
Így nem meglepő, hogy 2020-ban már az egymilliomodik Cayenne gyártását ünnepelhették, ami egy piros GTS verzió lett. A második sikertermék a Cayenne kistesója, a Macan, ami 2014 óta van velünk.

Így menekült meg a gazdasági csődtől a Porsche a kétezres évekre. Ugyan azóta sokat változott a márka, de a 911 utáni vágyakozás megmaradt, csak már nem a szobák falán, hanem a telefonok háttérképekén csorgatjuk rá a nyálunkat. Ezt pedig a Cayenne-nek köszönhetjük.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
