A modell, ami megmentette a Porschét

A Cayenne sztori

2024.10.25. 05:48

Ferdinand Anton Ernst (Ferry) Porsche még 1989-ben felvetette, hogy ha csinálnának egy Porsche-minőségű terepjárót, akkor az emberek boldogan megvennék. Akkor elképzelhetetlen volt a márkáról, hogy tényleg csinál egy ilyet, de a '90-es évek elején anyagilag piros zónába került a Porsche, így meglépték az elképzelhetetlent: megalkották a Porsche SUV-t, a gyártó megmentőjét.

A Porsche mindig is lapos sportautóiról, főleg a 911 szériáról volt ismert (aminek sztoriját ittitt és itt olvashatod), a róluk készült plakátok pedig rengeteg gyerekszoba falán díszelegtek. Ez viszont önmagában nem elég ahhoz, hogy egy cég sikeres legyen.

Kapcsolódó
A sportautók királya

A sportautók királya

A Porsche 911 formáját te is ismered, azt is tudod, hogy hibátlan sportautó, de a sztorija is megvan?

Az 1991/92-es pénzügyi évben mindössze 23 060 új Porsche talált gazdára. A '96-ban bemutatott Boxster enyhített valamelyest a német gyártó helyzetén, de közel sem annyira, amennyire szerették volna. Így a vezetőségnek egyértelművé vált: egy legendás modell (911) és egy mondhatni olcsóbb verziója (Boxster) nem lesz elég, kell egy harmadik modell is, de ők sem tudják, hogy pontosan mi.

Project Colorado

Észak-Amerikában és Ázsiában ekkortájt kezdett igazán divattá válni az egyterű, és az SUV-k is felfutóban voltak. A Porsche mindkét szegmensen gondolkozott, ám végül az utóbbi mellett tette le voksát, de úgy, hogy ne csak egy sima városi terepjárót készítsenek, hanem olyat, ami az off-road szegmensben is kompetens.

Így kapta meg a Porsche tervezési részlege és vezetője az egyik legnagyobb kihívást: készítsenek egy olyan autót, ami megfelel a fent említett támpontoknak, elfér benne öt ember csomagjaikkal együtt, és mindez beleillik a márka imidzsébe. Ez lett a Colorado projekt.

Harm Lagaay és csapata nekiveselkedett a kihívásnak: SUV-ba ültetni a Porsche DNS-t. Lagaay a modell 20. évfordulóján így foglalta össze a feladatot: „Egyáltalán nem volt könnyű kifejezni a Porsche márka identitását egy olyan autóban, amelynek egyáltalán semmi köze nem volt a vállalatunk meglévő modelljeihez”. Kifejtette, hogy a dizájnerek egy teljes évig tervezték az első fényszórókat, hogy azok egyszerre illjenek a Cayenne formatervébe, legyen és felismerhető bennük a 996-os Porsche 911. Az egy évnyi tervezés meghozta gyümölcsét, a Cayenne egyértelműen Porsche formát öltött. Ebben az is segített, hogy motorházteteje is hasonlít a 911-ére, pedig ezt a mérnökök ellenezték.

A mérnökök kezdetben szögletes motorháztetőt javasoltak, mivel ez megkönnyítené a légszűrőhöz és a fényszórókhoz való hozzáférést. A tervezők viszont kitartottak eredeti tervüknél és inkább a légszűrőt helyezték máshová – ezt viszont a mérnökökkel közösen tervezték.

A következő tevezési kihívás az autó oldalprofilja volt. A Cayenne a Volkswagen Touareggel együtt készült, ezért a két SUV szélvédője és mind a négy ajtaja azonos. „Könnyű alábecsülni, hogy az ajtók mennyire meghatározzák egy autó oldalát. A hátsó ajtó mögött talán még egy méter van, és elöl is csak egy kicsivel több, így ezen a területen kell felismerhetőt alkotni” – mondja Michael Mauer, aki 2004-ben váltotta Lagaayt.

A touareges hasonlóságot nemcsak a Cayenne oldala, hanem a beltere is elszenvedte. Ugyan próbáltak a lehető legtöbb, Porschékra jellemző jegyet elhelyezni a kabinban, mint a bal oldalt található gyújtáskapcsoló, de a műszeregységet már nem sikerült teljesen egyedivé varázsolni, a fordulatszámmérőt nem tudták középre tenni.

Mindent vagy semmit

A publikum a Cayenne-ről 1998-ban hallhatott először, amiről nem titkolták, hogy közös projekt részeként azonos platformra épül a Volkswagen Touraeggel.  Az azonos felépítés ellenére mindkét gyártó saját motorjait használta és saját futóművet fejlesztett az autókhoz. A platform kifejlesztéséért a Porsche felelt, míg a Volkswagen a nagy darabszámú gyártáshoz szükséges szaktudásával (és anyagi hátterével) járult a projekthez.

1999-ben a Porsche úgy döntött, hogy nem külföldön, hanem Németországban, pontosabban Lipcsében szeretné építeni a Cayenne-t, ehhez el is kezdtek felhúzni egy gyárat, amit végül 2002 augusztusában tudtak átadni. Addig a Volkswagen pozsonyi gyárában készült a Cayenne karosszériája (a Touareg pedig teljes mértékben itt készült), amit aztán Szászországba szállítottak, és építettek készre. 

A Cayenne első és második modellgenerációja egyaránt Lipcsében, később pedig Osnabrückben gördült le a gyártósorról. Ehhez képest a Cayenne harmadik generációját 2017-ben már Pozsonyban gyártották, hogy Lipcsében további kapacitást teremtsenek a Panamera és a Macan számára.

A bejelentés után mintegy négy évet kellett várni, hogy a közönség fizikai valójában is láthassa a márkaidegen Porsche SUV-t. 2002 szeptemberében, a Párizsi Autószalonon volt a világpremier, amit kimondottan pozitív fogadtatásban részesült, a Porsche egyenesen világsikerről beszél, teljesen jogosan: a Cayenne azonnal felülmúlta az eladási várakozásokat.

20-ra jött az ász

Eredetileg azzal számoltak, hogy évente 25 ezer példányt adnak el. Ehhez képest az éves eladások száma a 35 ezret súrolta, az első generációból végül 276 652 darab talált gazdára. Az embereknek bejött a V8-cal szerelt családos Porsche a Cayenne S esetén 340, a Cayenne Turbo esetén 450 lóerővel.

A modell azóta is sikeres, sorra húzza be a gazdasági negyedévek legkeresettebb terméke címet a Porsche jelentéseiben. Idén szeptemberig több mint 77 ezer Cayenne-t adtak el, vagyis a Porsche SUV iránti lelkesedés nemhogy lankadt, többszörösére nőtt. Jelenleg a harmadik generáció faceliftjénél tartunk.

Kapcsolódó
Ez a frissítés nem három évre szól!

Ez a frissítés nem három évre szól!

A Cayenne következő generációja tisztán elektromos lesz, de okkal költöttek óriási összeget a frissítésére.

Így nem meglepő, hogy 2020-ban már az egymilliomodik Cayenne gyártását ünnepelhették, ami egy piros GTS verzió lett. A második sikertermék a Cayenne kistesója, a Macan, ami 2014 óta van velünk.

Így menekült meg a gazdasági csődtől a Porsche a kétezres évekre. Ugyan azóta sokat változott a márka, de a 911 utáni vágyakozás megmaradt, csak már nem a szobák falán, hanem a telefonok háttérképekén csorgatjuk rá a nyálunkat. Ezt pedig a Cayenne-nek köszönhetjük.

Az oldalról ajánljuk

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

55 perce
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53