Európai autópiac: a top5-ben csak a Skoda európai

2024.10.26. 06:38

Lényegében nullán van az uniós autópiac a növekedés mértékét nézve. Vannak persze kivételek mindkét oldalon.

  • A Volvo érte el a legjobb eredményt az eladások növelését nézve Európában. 
  • Mögötte van a Suzuki és a Toyota, valamint az MG-ket forgalmazó SAIC. 
  • Az első ötben csak a Skoda kapott helyet. 
Nemcsak a magyar, hanem az európai piacon is jól teljesített a Suzuki
Nemcsak a magyar, hanem az európai piacon is jól teljesített a Suzuki

Az európai újautó-piac nincs jó formában. Az idén voltak jó hónapok, például januárban, februárban és áprilisban is két számjegyű - 10-14 százalékos - növekedés volt az egy évvel korábbihoz képest. Május óta viszont sokkal gyengébb mutatókat produkáltak az uniós országok. Augusztusban például 18 százalékot meghaladó hanyatlás történt, szeptemberben mérséklődött a hátrány, így végül alig több mint 6 százalékkal zsugorodott a piac az egy évvel korábbihoz képest. Összességében az év első kilenc hónapjában majdnem 8 millió új autó került forgalomba, ez 0,6 százalékos emelkedésnek, praktikusan stagnálásnak felel meg. Az elektromos átállással, a kínai konkurenciával, a hektikus kereslettel küzdő gyártók között azonban továbbra is hatalmasak a különbségek. 

A legtöbb autót továbbra is a Volkswagen adta el, szám szerint 868 ezer darabot. A Toyota a második 593 ezer, valamint a Skoda 479 ezer új autóval.

Kettéosztott piac

Teljesen más és érdekesebb a legalább 1 százalékos piaci részesedéssel rendelkező márkák  múlt évhez képest mért növekedése alapján készült rangsor. 

Közülük tizenhárom hagyta le az uniós átlagot, azaz 0,6 százaléknál nagyobb bővülést értek el. Tizenegyen viszont elmaradtak attól, sőt, valamennyien csökkenéssel zárták az idei év első háromnegyedét. 

Márka Eladott új autók száma 2024 első kilenc hónapjában (darab) Eladott új autók száma 2023 első kilenc hónapjában (darab) Változás éves alapon (százalék)
Volvo  216 650 155 930 38,9%
Suzuki 138 026 115 012 20,0%
Toyota 592 815 513 875 15,4%
SAIC Motor 115 349 101 006 14,2%
Skoda 478 883 431 792 10,9%
Cupra 132 268 122 082 8,3%
BMW 456 971 427 266 7,0%
Seat 174 104 162 744 7,0%
Nissan 152 776 145 184 5,2%
Dacia 397 500 390 470 1,8%
Jeep 91 853 90 270 1,8%
Citroen 261 707 259 562 0,8%
Hyundai 323 989 323 040 0,3%
Európa Unió (összesen) 7 989 776 7 941 704 0,6%
Volkswagen 867 989 878 298 -1,2%
Mercedes 403 035 409 926 -1,7%
Renault 458 011 466 966 -1,9%
Peugeot 428 828 449 080 -4,5%
Mazda 104 269 109 279 -4,6%
Opel/Vauxhall 260 717 274 235 -4,9%
Tesla 187 932 203 423 -7,6%
Audi 392 349 431 368 -9,0%
Kia 313 862 349 032 -10,1%
Fiat 239 011 275 657 -13,3%
Ford 236 081 278 581 -15,3%

Forrás: ACEA, Totalcar

A Volvóé a legjobb eredmény, majdnem 40 százalékos pluszt ért el a kínai Geelyhez tartozó svéd márka. A Magyarországon is toplistás márkák követik: a Suzuki is kiugró eredményt ért el, ötödével növelte eladásait, a Toyota pedig 15 százalékos emelkedét könyvelhetett el. Az MG-ket forgalmazó kínai SAIC 14 százalékos emelkedéssel a negyedik, majd jön a Skoda közel 11 százalékos többlettel. 

Ez egyben azt is jelenti, hogy az első ötben a Volkswagenhez tartozó Skoda az egyetlen európai hátterű márka. Hiszen a Volvo a kínai Geelyhez tartozik, a SAIC teljesen kínai vállalat, a Suzuki és a Toyota pedig a japánokat képviseli.