Lényegében nullán van az uniós autópiac a növekedés mértékét nézve. Vannak persze kivételek mindkét oldalon.
- A Volvo érte el a legjobb eredményt az eladások növelését nézve Európában.
- Mögötte van a Suzuki és a Toyota, valamint az MG-ket forgalmazó SAIC.
- Az első ötben csak a Skoda kapott helyet.
Az európai újautó-piac nincs jó formában. Az idén voltak jó hónapok, például januárban, februárban és áprilisban is két számjegyű - 10-14 százalékos - növekedés volt az egy évvel korábbihoz képest. Május óta viszont sokkal gyengébb mutatókat produkáltak az uniós országok. Augusztusban például 18 százalékot meghaladó hanyatlás történt, szeptemberben mérséklődött a hátrány, így végül alig több mint 6 százalékkal zsugorodott a piac az egy évvel korábbihoz képest. Összességében az év első kilenc hónapjában majdnem 8 millió új autó került forgalomba, ez 0,6 százalékos emelkedésnek, praktikusan stagnálásnak felel meg. Az elektromos átállással, a kínai konkurenciával, a hektikus kereslettel küzdő gyártók között azonban továbbra is hatalmasak a különbségek.
A legtöbb autót továbbra is a Volkswagen adta el, szám szerint 868 ezer darabot. A Toyota a második 593 ezer, valamint a Skoda 479 ezer új autóval.
Kettéosztott piac
Teljesen más és érdekesebb a legalább 1 százalékos piaci részesedéssel rendelkező márkák múlt évhez képest mért növekedése alapján készült rangsor.
Közülük tizenhárom hagyta le az uniós átlagot, azaz 0,6 százaléknál nagyobb bővülést értek el. Tizenegyen viszont elmaradtak attól, sőt, valamennyien csökkenéssel zárták az idei év első háromnegyedét.
Márka | Eladott új autók száma 2024 első kilenc hónapjában (darab) | Eladott új autók száma 2023 első kilenc hónapjában (darab) | Változás éves alapon (százalék) |
Volvo | 216 650 | 155 930 | 38,9% |
Suzuki | 138 026 | 115 012 | 20,0% |
Toyota | 592 815 | 513 875 | 15,4% |
SAIC Motor | 115 349 | 101 006 | 14,2% |
Skoda | 478 883 | 431 792 | 10,9% |
Cupra | 132 268 | 122 082 | 8,3% |
BMW | 456 971 | 427 266 | 7,0% |
Seat | 174 104 | 162 744 | 7,0% |
Nissan | 152 776 | 145 184 | 5,2% |
Dacia | 397 500 | 390 470 | 1,8% |
Jeep | 91 853 | 90 270 | 1,8% |
Citroen | 261 707 | 259 562 | 0,8% |
Hyundai | 323 989 | 323 040 | 0,3% |
Európa Unió (összesen) | 7 989 776 | 7 941 704 | 0,6% |
Volkswagen | 867 989 | 878 298 | -1,2% |
Mercedes | 403 035 | 409 926 | -1,7% |
Renault | 458 011 | 466 966 | -1,9% |
Peugeot | 428 828 | 449 080 | -4,5% |
Mazda | 104 269 | 109 279 | -4,6% |
Opel/Vauxhall | 260 717 | 274 235 | -4,9% |
Tesla | 187 932 | 203 423 | -7,6% |
Audi | 392 349 | 431 368 | -9,0% |
Kia | 313 862 | 349 032 | -10,1% |
Fiat | 239 011 | 275 657 | -13,3% |
Ford | 236 081 | 278 581 | -15,3% |
Forrás: ACEA, Totalcar
A Volvóé a legjobb eredmény, majdnem 40 százalékos pluszt ért el a kínai Geelyhez tartozó svéd márka. A Magyarországon is toplistás márkák követik: a Suzuki is kiugró eredményt ért el, ötödével növelte eladásait, a Toyota pedig 15 százalékos emelkedét könyvelhetett el. Az MG-ket forgalmazó kínai SAIC 14 százalékos emelkedéssel a negyedik, majd jön a Skoda közel 11 százalékos többlettel.
Ez egyben azt is jelenti, hogy az első ötben a Volkswagenhez tartozó Skoda az egyetlen európai hátterű márka. Hiszen a Volvo a kínai Geelyhez tartozik, a SAIC teljesen kínai vállalat, a Suzuki és a Toyota pedig a japánokat képviseli.