Új traffipaxok: mennyire pontosak? Marad-e az elméleti 1 km/h-s szigor?

2024.11.07. 05:49

Teleszórták Budapest több forgalmas útját, kereszteződését traffipaxokkal. A sebességmérőket már korábban felszerelték, de össze kellett azokat hekkelni a rendőrségi rendszerrel. Ez nemrég meg is történt, múlt szerda óta pedig a 26 új kamera összesen 47 sávban nézi a gyorshajtókat. 

A rajt utáni termés elég combos, az első négy napban több mint tízezer gyorshajtóról készült fotó. A rendőrség így értékelte az eredményeket:

"Ha [ezt a számot] összehasonlítjuk a tesztelés időszakának tapasztalataival, akkor szomorú tény, hogy nem történt javulás annak ellenére sem, hogy az éles indulás előtt széles körű volt a tájékoztatás. A különbség annyi, hogy most már minimum 50 ezer forint közigazgatási bírságot fizetnek a gyorshajtók."

Megkérdeztük a rendőrséget, hogy pontosan milyen típusú kamerák mérnek az új helyeken, és milyen paraméterek jellemzik őket, például mekkora hibahatárral dolgoznak. Ez azért lényeges, mert tavaly átírták a korábban érvényes forgatókönyvet. 

Az Országos Rendőr-főkapitányság a Totalcarral közölte, hogy  „VIDAR Speed” típusú, radaros elven működő készülékeket szereltek fel. A berendezések mindegyike Budapest Főváros Kormányhivatala által hitelesített sebességmérő eszköz.

Az új kamerák a hitelesítés alapján - a korábban telepített radarokhoz hasonlóan - meghatározott toleranciasávval működnek. Ez a hivatalos papír szerint azt jelenti, hogy 

  • a sebességmérés pontossága: ± 3 km/h (100 km/h járműsebességig)
  • ± 3 % (100 km/h járműsebesség felett)

Ez persze nem jelenti azt, hogy ilyen "tévedés" mindig benne van a pakliban, pusztán arról van szó, hogy ebben a sávban mér a műszer. 

A tavalyi váltás

Ahogy arról tavaly itt a Totalcaron beszámoltunk, 2023 májusában megváltozott a korábbi gyakorlat. A rendőrség akkor közölte: megszüntetik az úgynevezett mérési toleranciát, így akár az 1-3 km/h-s sebességtúllépést is büntethetik – korábban ez még belefért a toleranciasávba. Az új módinak nincs jogszabály-változási alapja, csak a rendőrség gyakorlata változik. Nem változott ugyanis a mérésügyi törvény, amely régóta azt mondta, hogy „a hitelesített mérőeszközt - az ellenkező bizonyításáig úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája”. A változtatás egyben azt jelentheti, ha egy autós akár 1 km/h-val túllépi a megengedett sebességet, akkor büntetést kaphat.

A rendőrség akkor reagált a toleranciasávos kérdésre is. A rendőrök szerint el kell oszlatni a korábbi tévhiteket: más eszközökhöz hasonlóan a sebességmérőknek sem volt soha „mérési hibahatáruk”. Ez csupán a mérésügyi hatóság által meghatározott követelmény volt. Apróbetűs rész: a mérésügyi törvény szerint a hitelesített mérőeszközt – az ellenkező bizonyításáig – úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája. Napjainkban a sebességmérők hitelesítési jegyzőkönyvében már nem is adják meg a hitelesítési hibahatárt."

Az új budapesti traffipaxok élesítése apropóján ismét megkérdeztük a rendőrséget, hogy változik-e a gyakorlat az új méréseknél. A rendőrség válasza szerint:

A jelenleg alkalmazott gyakorlatot követjük a most felszerelt eszközök tekintetében is: a mért sebességadat hatósági eljárásban történő felhasználása változatlan. A „toleranciasáv” nem eszközfüggő. A készülékek alapvetően a gyorshajtási bírságokra vonatkozó rendeletben meghatározott mértékű sebességtúllépések dokumentálására szolgálnak.

Tehát elméletileg akár 1 km/h-s sebességtúllépésért is büntethetnek, de ez csak elvi lehetőség. A rendőrség a tavalyi változást kommentálva közölte, nem erre megy ki a játék, a jelentősebb gyorshajtásokat szeretnék visszaszorítani.

Jogsielvételt és jövedelemarányos bírságot támogatnák a legtöbben

A lakosság egyébként elég szigorúan büntetné a gyorshajtást, legalábbis erre jutott a Pulzus Kutató felmérése, amely tavaly ősszel készült a Totalcar kérésére. 

Teljes.png

A végeredmény szerint a megkérdezettek majdnem fele - 45 százaléka - szerint  kirívó sebesség-túllépés esetén azonnal, több hónapra el kellene venni a jogosítványt az érintettektől, 33 százalékuk pedig a fizetéssel arányos bírságot tartaná megfelelő büntetésnek. Tízből egy ember pedig szerint belefér, hogy az autót átmenetileg elvegyék a sofőrtől.