Továbbra is nagyon változatosan szerepel a magyar újautó-piac. A korábbi hónapokban látott hanyatlást októberben jelentős, 19 százalékos növekedés követte. Megkérdeztük az importőröket, mi áll a háttérben?
Több mint 10 ezer új autót helyeztek forgalomba októberben Magyarországon. Ez számottevő, 19 százalékos növekedést jelent éves szinten. Legutóbb júniusban volt hasonló, több mint 20 százalékos többlet, az azt követő hónapokban mínusz 9,4 és plusz 2,2 százalék közötti eredményt ért el a piac.
Az októberi márkatoplistát a Suzuki vezeti 1254 autóval, ez majdnem 10 százalékos emelkedésnek felel meg az egy évvel korábbihoz képest. A második a Skoda 1167 autóval, ami viszont kiemelkedő, 59 százalékos bővülésnek felel meg.
A harmadik helyre került a Toyota 1148 darabbal, ez viszont 6,5 százalékos elmaradást jelent a múlt év októberi szinthez képest. A Skodánál látott kiugró növekedésnél jobb eredmény ért el a Ford: 740 autót állított forgalomba, ami bő 80 százalékos fejlődést jelent. A Kia, a Hyundai, a BMW, mellett a Nissan és a Dacia 14-40 százalékos emelkedést könyvelhetett el, vagyis 316-662 új autót helyeztek forgalomba ezek a márkák.
Tehát több olyan márka is volt októberben, amely az önmagában is tempósnak mondható 19 százalékos átlagos piaci bővülést meghaladó emelkedést könyvelhetett el. Ezért megkerestük a legnépszerűbb - októberben legalább 200 darabos forgalomba helyezést felmutató és az átlagos bővülés jelentősen meghaladó - márkákat forgalmazó importőröket, hogy van-e különösebb oka az idei havi adatokat nézve jelentős októberi növekedésnek, például egy komolyabb flottabeszerzés vagy esetleg a magánszemélyek vásárlási kedvének emelkedése. Esetleg arról van-e szó, hogy a korábban megrendelt autók valamiért nagyobb számban kerültek októberben átadásra.
Inkább az alacsony bázis
Az importőröktől kapott válaszokból összességében az derült ki, hogy a legtöbb márka esetében az október nem volt kiugró a darabszámokat nézve. A növekedés főként a bázishatással magyarázható, azaz tavaly októberben gyenge számokat produkáltak a cégek és összességében a piac.
Ezt alátámasztják a hosszabb távú adatok is. A járvány előtt, 2019 októberében több mint 12 ezer új autót helyeztek forgalomba. 2020 azonos hónapjában is majdnem 12 ezret. Egy évvel később is 9 ezer felett volt a piac. 2022 és 2023 tizedik hónapját viszont alig több mint 8 ezres darabszámmal zárta a piac.
Márkás kommentárok
A Skodánál bár a növekedés kiemelkedő százalékban nézve, ám az cseh márkát forgalmazó Porsche Hungaria megkeresésünkre közölte, hogy az októberi darabszámok nem mondhatóak kiugrónak, sem a magánszemélyek, sem a cégek, sem a flották esetében.
A Hyundai sem tartja kimagaslónak a 309 októberi darabszámot. „Voltak októberben flottás eladások, de nem azok húzták fel a növekedési mutató. Alapvetően az idei eredmények mentén nézve ez jó, de nem volt kiugró hónap” – közölte az importőr.
A Ford a 80 százalékos éves többlettel elért 740 darabos eladást leginkább a megújult modellpalettával magyarázta. Októberben sorrendben az új Kuga, Tourneo Custom és új Puma voltak a legkelendőbbek, valamennyi az elmúlt év hasonló időszaka óta bevezetett új modellek" - válaszolta a Ford.
A százalékos eredményeknél a Renault több mint 200 százalékos pluszt könyvelhetett el, ami messze kimagasló eredmény a legnépszerűbb márkákat tekintve. Itt a riválisokhoz képest azért relatív alacsony számról, 247 autóról van szó, ám ez több mint 200 százalékos növekedés, vagyis a Renault triplázott tavaly októberhez képest. A cégcsoporthoz tartozó Daciákból 316 darab került a forgalomba, az pedig 40 százalékos emelkedésnek felel meg.
Az importőr a két márkánál látható növekedést kommentálva közölte: „Az értékesítésében mutatkozó jelentős növekedés különböző okokra vezethető vissza. Általánosságban elmondható, hogy rendkívüli modelloffenzíva jellemzi 2024-et, mely modellek bevezetése nagyobb részben az év második felére összpontosul. Ezen túlmenően a Dacia esetében új Duster modellünkre kiemelkedő kereslet mutatkozik. A Renault esetében elmondható, hogy nagy örömünkre október végétől év végéig a Wigo carsharing flottájában fokozatosan megjelenik 200 darab Clio, melynek egy részét októberben helyezték forgalomba. Ez azonban a Renault szerint csak javította a számokat enélkül is növekedést ért volna el.”
Megjegyzés: A cikkben szereplő adatok a Datahouse statisztikái alapján készültek, amelyek nem tartalmazzák a forgalomba helyezések utáni azonnali kivonásokhoz - részben a reexporthoz - kötődő adatokat, ezek nélkül kicsit kedvezőbbek az adatok. A reexport hatásával külön cikkben foglalkozunk majd a későbbiekben.