Jön a szezon utolsó három futama, Lando Norrison csak a csoda segíthet

2024.11.22. 16:26

A hétvégi Las Vegasi Nagydíjjal célegyenesbe fordul a 2024-es Forma–1-es világbajnokság. A szezon lehengerlő Verstappen dominanciával indult, de az év második felére megerősödő McLaren és Lando Norris komoly kihívás elé állította a címvédőt. Bár egy időben úgy tűnt, Norris a mezőny legjobb autójával elcsenheti Verstappen orra elől a világbajnoki címet, a szezon vége előtt három futammal a hollandnak áll a zászló.

Így állunk most

A McLaren még szeptember elején, az Olasz Nagydíj után ismerte el először, hogy a konstruktőri mellett Lando Norrisszal az egyéni világbajnoki cím megszerzésére is esélyük lehet. Ekkor, 8 futammal a szezon vége előtt 62 pont volt Norris lemaradása, ami nem tűnt ledolgozhatatlannak. Hogy azóta mennyit csökkent a különbség? Semennyit!

Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a Mexikóvárosi Nagydíj után 47 pontra zsugorodott a különbség a két élmenő között. A következő Brazil Nagydíjon ráadásul Verstappen csak a 17. helyről rajtolt, így minden adottnak tűnt, hogy Norris jelentősen megközelítse a címvédőt. Verstappen azonban bámulatos versenyzéssel megnyerte a futamot, miközben Norris fél perc hátránnyal csak a hatodik lett. Kettejük közt így ismét 62 pontra nőtt a különbség, ami három futammal, egy sprinttel és 86 megszerezhető ponttal a szezon vége előtt szinte behozhatatlannak tűnik.

A bajnoki tabella harmadik helyét elfoglaló Charles Leclerc már matematikailag sem lehet világbajnok. A hátránya pontosan 86 pont, ha tehát a Ferrari pilótája a szezon végéig mindent megnyer, Verstappen pedig végig nullázik, pontegyenlőség alakul ki közöttük. Több futamgyőzelme miatt viszont ebben az esetben is Verstappen kaparintaná meg a címet.

Bár Norris matematikailag még nyerhet, ehhez futamonként átlagosan 21 pontot kellene hoznia a hollandon, ez pedig egyszerűen nem reális. Sőt! Verstappen karnyújtásnyira van attól, hogy már a következő nagydíjon, Las Vegasban világbajnok legyen. Ez akkor következik be, ha:

  • Verstappen Norris előtt végez,
  • Norris második vagy harmadik helyen végez, Verstappen pedig a leggyorsabb kör birtokában közvetlenül mögötte ér célba,
  • Norris negyedik, ötödik, hatodik, hetedik vagy nyolcadik, Verstappen pedig közvetlenül mögötte ér célba,
  • Norris a kilencedik helyen, vagy hátrébb végez.

A konstruktőri bajnokságban még semmi sem dőlt el

Bár az egyéni pontverseny eldőlni látszik, a konstruktőri bajnokságban más a helyzet. A McLaren 593 ponttal vezet, mögöttük 36 pont lemaradással a Ferrari következik, a Red Bull pedig 49 pontos hátrányban a harmadik. A Katari Nagydíj sprintversenyével együtt 147 pontot osztanak még idén, így matematikailag teljesen nyílt a küzdelem.

Más kérdés, hogy Sergio Perez gyatra teljesítménye miatt a Red Bull szinte csak Verstappenre támaszkodhat. Ezt jól jelzi, hogy a mexikói a csapat pontjainak csak alig több mint negyedét szerezte idén, az előző 5 versenyhétvégéből pedig csak kétszer futott be az első tízben. A McLaren és a Ferrari Oscar Piastri és Lando Norris, valamint Carlos Sainz és Charles Leclerc személyében sokkal kiegyensúlyozottabb pilótapárossal rendelkezik, ami idén meghatározó különbségnek bizonyult.

Ebből a szempontból valószínűnek tűnik, hogy a konstruktőri bajnokság a narancssárga és a piros csapat között dőlhet el. Bár a McLaren várja jobb pozícióból a folytatást, az elmúlt három futamon csupán egyetlen második helyet szereztek, miközben a Ferrarinál két győzelem és két dobogó a mérleg. Ha a trend folytatódik, rendkívül szoros csatára számíthatunk.

Új versenyigazgató, nagy kérdőjel

A bajnoki pontversenyek állása mellett van azonban egy nagy kérdőjel, ami végeredményben akár a bajnokság kimenetelére is hatással lehet. Niels Wittich Forma–1-es versenyigazgató helyét ugyanis az utolsó három futamra a Forma–1-es tapasztalattal nem rendelkező Rui Marques veszi át.

Önmagában is szokatlan a szezon végéhez ennyire közel ilyen jelentős változást eszközölni, mégsem ez az egyetlen furcsaság a történetben: már a bejelentés is ellentmondásosra sikerült. Az FIA közleménye szerint Wittich azonnali hatállyal lemondott a posztjáról, hogy új kihívásokat keressen. Csakhogy a volt versenyigazgató szerint ő nem akart távozni: a hivatalos bejelentés előtt néhány órával tudta meg, hogy már nem tartanak igényt a szolgálataira. Wittich eltávolítása mögött állítólag Mohamed Ben Sulayem FIA elnök áll, aki az utóbbi időben aktívan kereste a szakember utódját.

Bár a versenyigazgató személye alap esetben nem kellene, hogy befolyásolja a világbajnoki küzdelmet, a 2021-es szezonfinálé megmutatta, hogy ez nagyon is megtörténhet. Azt mindenesetre el kell ismerni, hogy Rui Marques összességében nem tűnik rossz választásnak. Bár elődjénél kevesebb tapasztalattal rendelkezik, ő sem zöldfülű már. Tíz éve tagja a Nemzetközi Automobil Szövetség kötelékének, 2022-óta pedig az F2 és F3 versenyigazgatójaként dolgozik – nem idegen hát számára ez a szerep.