Borzasztóan élvezem ezt a formátumot – interjú Michelisz Norbival
Harmadik világbajnoki címének megszerzése után Michelisz Norbi egyenesen a reptérről érkezett a Hyundai sajtóeseményére, amelyen a szolid ünneplés mellett villáminterjút is készíthettünk vele.
Horváth Máté: Mennyire vagy Räikkönen típus? Édes istenem, interjúk... megint beszélgetni kell.
Michelisz Norbi: Bevallom őszintén, ahogy az ember halad előre a korban, úgy egyre inkább szereti a magányt, ennélfogva az interjúkat kevésbé, de ilyen helyzetben, amikor van miről beszélni, miközben én is borzasztóan boldog vagyok, nagyon-nagyon szívesen adok interjút.
HM: Egyenesen a reptérről jöttél, mennyire van jetlaged? Mióta vagy ébren?
MN: Már a harmadik kávémat kellett meginni. Reggel szálltam le Bécsben, a repülőn aludtam azért kétszer egy órát, úgyhogy most tartok 30-40 óránál.
HM: Egyáltalán mennyit tudsz pihenni egy évben?
MN: Idén tudtam, mert lett volna Ausztráliában versenyünk, de azokat törölték, így kicsit szellősebb volt az idei versenynaptár, mint máskor. Viszont utaztam sokat Koreába hyundaios kötelezettségek miatt, utaztam sokat Németországba a Hyundai Motorsport központjába, és nagyon sokat teszteltünk. Tehát ezt a kieső időt, amit a kieső versenyhétvége jelentett, azért ki tudtuk tölteni szakmai dolgokkal. Amikor pedig otthon voltam, akkor igyekeztem a két lányommal tölteni a lehető legtöbb időt.
HM: A jövővel kapcsolatban korábban azt mondtad, hogy még nem látod, és nem is nagyon akarsz tervezni. De azért biztos előkerült már. A túraautózásban látod magad?
MN: Nem. Vagyis amíg lehetőségem van profi szinten versenyezni túraautózásban, addig szerintem meg fogom ragadni, mert borzasztóan élvezem ezt a formátumot. De tavaly kipróbáltam a ralit is, azt is nagyon élveztem, tehát ha autósportban van szakág, amit szívesen űznék még, akkor az a ralizás lenne, de nyilván úgy, hogy az ne befolyásolja negatívan a fő profilt.
HM: Persze, mint mondjuk Kubica.
MN: Hát igen, szegény.
HM: Többen kérdezték is az olvasók közül, hogy fogunk-e látni más szakágban.
MN: Szerintem raliban igen.
HM: A pályaautózás, formaautózás kevésbé vonz?
MN: Amióta kipróbáltam a ralit, azóta annyival vezet minden más előtt, hogy nem. Nekem sokkal érdekesebb.
HM: Egy olvasónknak volt egy idevágó kérdése: részt veszel, vagy tervezel részt venni a Hyundai hosszútávú versenyprogramjában?
MN: Egyelőre nem került még szóba. Az év végén kifut a szerződésem a Hyundaijal, és a következő hetekben kezdünk arról tárgyalni, hogy kinek mi az elképzelése.
HM: A mostani skillseted, a képességeid mennyire konvertálhatók más szakágakra?
MN: Hú, ez jó kérdés. Szerintem a hosszútávú versenyzés testhezálló lenne nekem. Futam közben használom a fejemet, úgy érzem, hogy van is kapacitásom gondolkodni, meg más dolgokkal foglalkozni. Sokan egyébként mondják is, hogy ott is lenne helyem, de valahogy engem a hosszútávú versenyzés nem vonz. Mindenkit megértek, aki szereti, én is követtem, de nem életem vágya.
HM: Ha úgy alakulna, hogy rali, mennyire és milyen területeken kellene fejlesztened magad?
MN: Annyira más a rali, mint a pályaversenyzés, hogy mindenben, nagyon. Ott teljesen más habitussal, más felkészüléssel kell hozzáállni a futamokhoz, és rengeteg tapasztalatot kell szerezni, hogy az ember azt tudja mondani, hogy hellyel-közzel biztonságosan tud teljesíteni akár egy magyar rali bajnokin.
HM: Az elektromosítás titeket mennyiben érint?
MN: Tavalyelőtt volt elektromos túraautó-bajnokság, versenyeztem is, de valahogy az én személyes tapasztalatom az, hogy a motorsportban nagyon kevés olyan szakág van, ahol a tisztán elektromos hajtású versenyautók huzamosabb ideig nagy érdeklődést tudnak fenntartani. Hogy ez miért van, nem tudom megmondani. Úgy veszem észre, hogy a gyártók is így vannak vele, ha minden igaz, a WRC-ben is el fogják engedni a hibridet, mert költséghatékonyabb.
HM: Ha mégis bejön az elektromos versenyzés, amíg még aktív vagy, mi hiányozna legjobban ebből az érából? A hangok? A szagok?
MN: Őszintén szólva semmi. Amikor versenyeztem elektromos autóval, akkor is kicsit féltem tőle, hogy milyen lesz hang nélkül, de versenyzőként az idegszálaid 99,9 százaléka arra összpontosít, hogy a másikat legyőzd. Hogy ez hanggal történik, vagy hang nélkül, csikorgó gumikkal, vagy slick gumikkal, nekem teljesen mindegy volt. Kis túlzással mindegy, hogy milyen autó.
HM: És technikailag? Gondolok itt arra, hogy a villanyautózás természetszerűleg egyszerűbb.
MN: Én személy szerint ha választhatnék, versenypályán nem elektromosat választanék, egyszerűen a tömeg miatt. Minél agilisebb egy autó a pályán, annál élvezetesebb vezetni, és nyilván a mai technikai háttérrel még nagyon nehéz súlyban, tömegben belső égésű motorhoz hasonló villanyautót építeni. És versenypályán minden egyes kilónak óriási jelentősége van az autó viselkedését illetően.
HM: A versenyzés mellett az autókat is szereted?
MN: Szeretem a jó autókat, de már nem annyira mint régen. Az autóknál családos emberként inkább a praktikumra törekszem.
HM: Ez is a korral jött?
MN: Szerintem igen. Tíz évvel ezelőtt még nagy felni, nem tudom, sportos futómű, most meg már inkább én vagyok a másik oldal.
HM: Még kicsit visszatérnék a versenyekre. Ha egyetlen szabályt változtathatnál meg, akár technikailag, akár versenyszabályzat szintjén, mi lenne az?
MN: Az az lenne, hogy ha két versenyautó egymás mellett elfordul, egymás mellett vannak, és a belső íven haladó leszorítja a külső íven autózót, akkor az minden esetben legyen megbüntetve. Egyébként ez például Ausztráliában szabály, ezért is ilyen jók a versenyek, mert a versenyzők hagynak egymásnak helyet. De amikor valaki leszorítja a másikat, az nekem nem jó versenyzés. Elfogadom, hogy mindenki nyerni akar, de szerintem szabályalkotóként figyelni kellene arra, hogy élhető maradjon az egész.
HM: Két olvasói kérdés még a végére: volt szó egy önéletrajzi könyvről, azzal mi újság?
MN: Mindig azt mondtam, hogy ha befejezem a pályafutásomat, és elérkezettnek látom az időt, akkor majd lesz könyv. Volt is sok megkeresésem, de nem az a típus vagyok, aki nyolc könyvet szeretne kiadni anyagi haszonszerzés céljából.
HM: Szoktál még szimulátorozni?
MN: Nem, sajnos. Amióta gyerekeim vannak, már nincs is időm. Ha van is, akkor inkább velük töltöm.
HM: Köszönjük szépen, és az olvasóink és a szerkesztőség nevében még egyszer gratulálunk!