Rangsorolták az autókat a műszaki vizsgák alapján: íme a legjobbak és legrosszabbak
A jóváhagyási, engedélyezési, felügyeleti feladatokat ellátó, emellett műszaki vizsgáztatással is foglalkozó német szervezet, a Technischer Überwachungsverein (TÜV) idén is listába szedte és kategorziálta – több millió autó adata alapján –, hogy melyek a legjobbak és a legmegbízhatatlanabbak.
A TÜV az ADAC-kal együtt minden év vége felé csoportosítja és rangsorolja a műszakiztatott autókat megbízhatóságuk alapján. Ahogy tavaly (2022 júliusa és 2023 júniusa között) között, úgy idén is 10,2 millió autót vizsgáltak (2023 júliusa és 2024 júniusa közötti időszakban), összesen 228 modellt.
Az adatok szerint a vizsgált autók több mint kétharmada, 67,9 százaléka gond nélkül átment a vizsgákon, viszont ez a tavalyi évhez képest négy tizedszázalékkal rosszabb eredmény. A járművek 11,5 százalékánál találtak kisebb problémákat, 20,6 százalékuk pedig jelentős vagy veszélyes hibával rendelkeztek, ezek az autók megbuktak a vizsgálaton. Az előbbi kategória a tavalyi méréshez képest 0,3 százalékkal, az utóbbi pedig 0,1 százalékkal emelkedett. A vizsgált időszakban mintegy 15 ezer autót vontak ki a forgalomból azonnali hatállyal.
A TÜV összesítése alapján a német autópark egy picit idősebb lett, már 10,3 év az átlagéletkor. Ez a magyar 15,9-es átlagéletkorhoz kimondottan fiatalnak tűnik, főleg, hogy ez augusztusi adat. Azóta már esélyesen elértük a bűvös 16-os átlagéletkort.
A legjobb
Az idei TÜV Report összesített győztese a Honda Jazz 2,4 százalékos hibaaránnyal. Ez a legalacsonyabb érték az összes vizsgált jármű közül. A Jazz mellett pedig a Porsche 911 Carrera is külön dicséretet érdemel, ugyanis a 2-3 éves kategória kivételével mindenhol első helyezést ért el 3,1-től 7,9 százalékos hibaárnnyal.
Korosztály | Márka és modell | Százalékos hibaarány |
2-3 év | Honda Jazz | 2,4 |
VW Golf Sportsvan | 2,5 | |
Audi Q2 | 2,6 | |
4-5 év | Porsche 911 Carrera | 3,1 |
VW Golf Sportsvan | 3,6 | |
VW T-Roc | 4,0 | |
6-7 év | Porsche 911 Carrer | 3,1 |
VW T-Roc | 6 | |
Mazda CX-3 | 6,6 | |
8-9 év | Porsche 911 Carrera | 4 |
VW Golf Sportsvan | 10 | |
Mazda 2 | 10,6 | |
10-11 év | Porsche 911 Carrera | 5,6 |
Mercedes A osztály | 14,7 | |
Mercedes B osztály | 14,8 | |
12-13 év | Porsche 911 Carrera | 7,9 |
Mitsubishi ASX | 19,6 | |
VW Golf Plus | 20,6 |
A legrosszabb
Korosztály | Márka és modell | Százalékos hibaarány |
2-3 év | Tesla Model 3 | 14,2 |
Ford Mondeo | 13,2 | |
Skoda Scala | 11,8 | |
4-5 év | Tesla Model 3 | 19,7 |
VW Sharan | 17,7 | |
BMW 5-ös, 6-os sorozat | 17,7 | |
6-7 év | Dacia Dokker | 26,5 |
Dacia Duster | 24,3 | |
BMW 5-ös, 6-os sorozat | 23,6 | |
8-9 év | Dacia Dokker | 30,9 |
Dacia Duster | 29,7 | |
Dacia Sandero | 28,6 | |
10-11 év | Dacia Logan | 39,6 |
Dacia Duster | 34,1 | |
Renault Twingo | 33 | |
12-13 év | Renault Twingo | 41,5 |
Dacia Logan | 41 | |
Renault Clio | 39,8 |
Minivélemény és emlékeztető
A Daciák igen erősen reprezentálják magukat a legnagyobb hibaarányokkal, ami miatt sokan mutogathatnak, hogy itt a román-francia egyesülés eredménye. Ennek részben lehet igazsága, viszont semmiképpen ne felejtsük el, hogy a TÜV olyan hibákat is beszámít, ami a tulajdonosok hanyagságából ered, vagyis ha valaki nem cserélt olajat évek óta, az is az autó hibája lesz. A Dacia pedig kimondottan egy árérzékeny réteg márkája, vagy második autónak tartott igénytelen, szaladgálós autó, amelyek nem mindig kapják meg a szükséges törődést.
Villanyautók a használtpiacon
Azzal, hogy egyre több villanyautó kerül ki a használtautó-piacra, a TÜV adatai is bővülnek: már tíz elektromos modell adatai állnak rendelkezésre, amiknek eredményei vegyesek – a nagyon jótól kezdve a nagyon rosszig mindegyik kategóriában van legalább egy villanyautó, bár a top háromba egy sem került, ellenben a legrosszabbaknál. Viszont összesítésük szerint az elektromos autók ugyanannyira megbízhatók (vagy rosszak, nézőpont kérdése), mint a belső égésű motorral szereltek.
A legmegbízhatóbb villanyautónak a Volkswagen e-Golfot tartják 3,4 százalékos hibaaránnyal, amivel a 2-3 éves autók listáján a kilencedik helyezést érte el 111-ből. A legrosszabb pedig a Tesla Model 3 lett, aminél a hibaarány 14,2 százalék. A Model 3-at a 4-5 éves autók listájába sorolták, ahol az utolsó, 111. helyre került. „Még a magas futásteljesítmény sem tudja elrejteni a Model 3 rossz teljesítményét. A fék- és tengelyhibák mellett a Teslában különösen sok a világítási hiba is. Ez főleg a szervizelés és karbantartás hiányosságaira utal” – mondta Joachim Bühler, a TÜV Egyesület ügyvezető igazgatója a jelentés bemutatásakor.
A villanyautók esetében átlagon felüli a fékrendszer meghibásodása. Ennek egyik oka tapasztalatuk szerint a rekuperáció. A belsőégésű motorokhoz képest a fékbetéteket ritkábban használják a villanyautók, ami idővel a fékezési teljesítmény csökkenéséhez vezethet. Az ADAC ajánlása, hogy olykor nem árt erőteljes fékezni, hogy megelőzzük az ilyesmi hibákat. Sok elektromos autó másik gyenge pontja a tengelyfelfüggesztés, amely nagy tömegre vezethető vissza. Ez negatív teszteredményeket és költséges javításokat eredményez az általános vizsgálatnál