Zágrábba utaztam, hogy – több újságíróval együtt – interjút készítsek az Opel vezérigazgatójával, Florian Huettllel. Az idén 125 éves Opelt 2022 óta vezető Huettl mesélt a jövőben érkező, új generációs modellek formájáról és mögöttük lévő filozófiáról, az elektromos átállás kihívásairól és Opel helyzetéről a Stellantis csoporton belül. Sőt, szóba került a jövőben érkező, új Manta és az is, hogy mi határozza meg az Opel, mint márka identitását.

Az interjú csoportosan zajlott, több magyar és kelet-európai kollégával együtt beszélgettünk Floriannal. A kérdések tehát csak részben a sajátjaim. Mivel Florian elfoglalt ember, akinek minden percben más-más dolga akad, eléggé pörgetni kellett a beszélgetést így sajnos azt már nem tudtam megkérdezni, hogy mi a kedvenc, öreg Opele, pedig érdekelt volna. Talán majd legközelebb.
És akkor, a kérdések és a válaszok:
Jelenleg belső égésű motorral szerelt, hibrid és elektromos autókat is találunk az Opel palettáján. Az eddigi tervek szerint 2028-tól kizárólag elektromos autókat gyártana a cég. Változott ez a dátum vagy továbbra teljesíthető a 2028-as, teljes elektromos átállás?
Florian Huettl: Az Opel nagyon gyorsan lépett be az elektromos autók piacára, gyorsabban, mint sok más gyártó. Az ügyfelek már most is több elektromos modell közül választhatnak, de ez csupán az első lépés a sikeres átálláshoz vezető úton. A következő lépésre se kell sokat várni: 2025-től érkeznek azok a modellek, amiket kimondottan elektromos autónak tervezünk. Tehát tartjuk a kitűzött célt: 2028-ra szeretnénk teljesen átállni a tisztán elektromos modellekre.
Ez azt jelenti, hogy nem mutatnak be új, nem tisztán elektromos modellt vagy azt, hogy az Opel 2028-tól nem is árul majd ilyen típust?
FH: Jelenleg az Opelek következő generációját fejlesztjük: az Experimental koncepcióautó előrevetíti azokat a formai megoldásokat, amiket a jövő Opelein láthatunk majd. Az új generációs típusok mellett a jelenlegi termékpalettánk is marad még egy darabig, így több mozgásterünk lesz: felmérhetjük a vásárlói igényeket, illetve figyelemmel kísérhetjük az elektrifikáció ütemét.
A teljes elektromos átállásig még több fontos lépésre lesz szükség az iparágon belül: a töltőhálózatot fejleszteni kell, illetve szükség van megfizethető zöld energiára is. Utóbbival Európa elég jól áll, látjuk, hogy remek dolgok történnek. A kormányoktól is nagyon tiszta elköteleződést várunk az elektrifikáció irányába, ami nekünk is segít a megfelelő stratégia kialakításában.
Láttam az Opel jövőjét
Az Opel régi dizájnstúdiójában jártam, ahol a múlt koncepcióautóit, és egy jövőbe mutató, friss darabot is megnéztem.
A Ford a közelmúltban visszahozta a Capri típusjelzést. Az Opel is tervezi, hogy újra használja majd az olyan ikonikus típusneveket, mint a Manta vagy épp a Calibra?
FH: Egy márka értékét nagyszerűen reprezentálja, hogy felmerül ilyen kérdés. Rengeteg izgalmas újdonság érkezik a következő években: a márka öröksége és fontos, korábbi nevei óriási lehetőségeket hordanak magukban, amiket szeretnénk kihasználni. Ezeket a típusneveket azonban hatalmas tisztelettel kell kezelni.
Ezért neveztük az új hobbiterepjárónkat Fronterának: az első Frontera az egyik legkorábbi, európai SUV, és úgy gondoljuk, hogy az új modell az úttörő szellemiségével az eredetihez hasonló értékeket képvisel. A Frontera név a történelmünk része.
Amikor újságírókkal beszélgetek, rendszeresen felmerül a Manta, ami egyben azt is jelenti, hogy sokan a mai napig kötődnek ehhez a névhez. Az Opelek jelenlegi formanyelvét már most is alakítja az első Manta: a Vizor kialakításánál tudatosan merítettünk az eredeti Manta feszes és letisztult dizájnjából. Ez tehát az örökségünk fontos része, és jelenleg is dolgozunk a Manta-projekten. Az újdonság merít majd a márka klasszikus értékeiből, de a megközelítés nem retró, hanem jövőbe mutató lesz.
Mikor érkezik a közelmúltban bemutatott Opel Frontera?
FH: A Fronterát heteken belül bemutatjuk a nemzetközi sajtónak, ahol már vezetni is lehet majd. Jelenleg a célegyenesben vagyunk: a legutolsó simításokat végezzük az autón, különös tekintettel a teljesen új szoftverre.
Mi az Opel márka esszenciája?
FH: Három fontos tényezőt említenék. Az Opel egy német márka, ezért kitartunk a német autókra jellemző értékek mellett. A dizájn egyértelműen német: éles vonalakat és geometrikus formákat használunk, az autóink megjelenése tudatosan letisztult, nem színpadias. Időtálló formájú autókat szeretnénk alkotni, amik dizájnja egyensúlyt sugároz. Ezt egészíti ki, hogy lépést tartunk a technológiai fejlődéssel, amire remek példa az Opelek fejlett világítástechnológiája.
Az Opelek másik fontos tulajdonsága az egyszerűség: ha beülsz egy Opelbe, nem zúdul rád nyomasztóan sok információ. Kevés gombot és egyszerű formákat használunk. A márka harmadik, fontos jellemzője az optimizmus és az jövőbe tekintő szemlélet. Az Opel a történelme során rengeteg változást élt meg, amit mindig lehetőségként fogtunk fel.
Hogyan különítik el az Opelt a Stellantis többi márkájától? Mik az Opel korlátai a csoporton belül?
FH: A korlátoknak csak a képzeletünk és a profitábilis működés szabhat határt. Az Opel teljesen szabadon és önállóan határozhatja meg a szerepét a cégcsoporton belül. Természetesen előnyünkre fordítjuk a többi márkával közös technológiát és sok esetben közösen dolgozunk a Stellantis másik tizenhárom márkájával. Ugyanakkor több dolgot külön, egyedileg fejlesztünk. Például a formanyelvünket mi alakítjuk, illetve azt is mi határozzuk meg, hogy milyen újdonságokkal szeretnénk piacra lépni.
2025-ben az autóknak szigorúbb széndioxid-kibocsátási normáknak kell megfelelniük. Hogyan befolyásolja ez a hajtásláncok eloszlását?
FH: Ahhoz, hogy megfeleljünk a normáknak, 20 százalékra kell emelnünk az elektromos autók eladási arányát, amiben nagy szerepet játszik majd a közelmúltban bemutatott Frontera. Erre van szükség ahhoz, hogy teljesítsük a kvótát, ami sikerülni fog. Optimistán látom a kérdést: a cég modellpalettája és a gyártáskapacitása is alkalmassá teszi az Opelt arra, hogy megfeleljen a kritériumoknak. Minden adott: tudunk elegendő elektromos és tölthető hibrid autót gyártani és ezeket el is tudjuk adni.
Az elektromos autóknál nemcsak a megfelelő infrastruktúra, hanem a kedvező ár is fontos. Korábban már szó volt egy 10 millió forint alatt megvásárolható autóról. Mikor és melyik kategóriába érkezik ilyen autó?
FH: Az elektromos autók akkumulátorai még mindig drágák, így a villanyautók előállítása többe kerül, mint a hagyományos motorral szerelteké. Dolgozunk rajta, hogy csökkentsük a költségeket. Pontosan a többihez képest rendkívül alacsony ár miatt alkalmazunk egyes modelleknél kisebb energiasűrűségű, nagyobb helyet foglaló lítium-vasfoszfát akkumulátorokat.
Az eredmény egy 10 millió forintnál olcsóbb villanyautó lesz a közeljövőben. Utóbbi nagyjából egy év múlva, esetleg kicsivel később várható. Még nem készültünk el az autóval, de hamarosan eljutunk odáig. Az olcsó elektromos autóval a vevők is jól járnak: otthoni töltéssel ezeket olcsóbb üzemeltetni, ráadásul a szervizköltség is alacsonyabb, a belső égésű motorral szerelt autókhoz képest.
Egy alap Corsa ára alig 7 millió forint, egy elektromos viszont közel 13 millió. A vásárlók úgy érzik, hogy a gyártók belekényszerítik őket, hogy drágább autókat vegyenek. Miért van ez?
FH: Egy kézi váltós, alapmotoros Corsa valóban olcsóbb, de nem ugyanazt tudja, mint az elektromos változat. A 136 lóerős, Corsa Electric-et az 1,2 literes, 130 lóerős, turbós benzinessel szerelt, automata váltós kivitellel érdemes összehasonlítani, mert a tudásuk alapján ezek hasonlítanak leginkább. Ott is van árkülönbség, de jóval kisebb. Itt jön a képbe az elektromos autók alacsonyabb üzemeltetési költsége, így végül differencia valójában kisebb.
(Itt behelyettesítettem a magyarországi árakat.)
Az Opel több elektromos autót szeretne eladni, de végül úgyis a vevő dönt majd. Ha többen szeretnének belső égésű motoros autót, az növeli a kibocsátást. Hogyan oldaná meg ezt az Opel? Megemelik a belső égésű motoros autók árát annyira, hogy elektromosat válasszanak az ügyfelek, vagy esetleg más a megoldás?
FH: Be kell mutatnunk az alternatívákat az ügyfeleknek, hogy ők is lássák, hogy az elektromos autók és a tölthető hibridek sok esetben jó választásnak bizonyulnak. Még hosszú út áll előttünk. Az azonban bíztató, hogy a felméréseink szerint egyik elektromosra vagy tölthető hibridre váltó ügyfelünk se tért vissza később a hagyományos motoros autókhoz. Sőt, az általános vevői elégedettség is emelkedett. Az Egyesült Királyságban már most is elértük a 20 százalékos eladási arányt, ráadásul ezt a meglévő kínálatunkkal, ami később még több elektromos autóval bővül.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
