Zágrábba utaztam, hogy – több újságíróval együtt – interjút készítsek az Opel vezérigazgatójával, Florian Huettllel. Az idén 125 éves Opelt 2022 óta vezető Huettl mesélt a jövőben érkező, új generációs modellek formájáról és mögöttük lévő filozófiáról, az elektromos átállás kihívásairól és Opel helyzetéről a Stellantis csoporton belül. Sőt, szóba került a jövőben érkező, új Manta és az is, hogy mi határozza meg az Opel, mint márka identitását.
Az interjú csoportosan zajlott, több magyar és kelet-európai kollégával együtt beszélgettünk Floriannal. A kérdések tehát csak részben a sajátjaim. Mivel Florian elfoglalt ember, akinek minden percben más-más dolga akad, eléggé pörgetni kellett a beszélgetést így sajnos azt már nem tudtam megkérdezni, hogy mi a kedvenc, öreg Opele, pedig érdekelt volna. Talán majd legközelebb.
És akkor, a kérdések és a válaszok:
Jelenleg belső égésű motorral szerelt, hibrid és elektromos autókat is találunk az Opel palettáján. Az eddigi tervek szerint 2028-tól kizárólag elektromos autókat gyártana a cég. Változott ez a dátum vagy továbbra teljesíthető a 2028-as, teljes elektromos átállás?
Florian Huettl: Az Opel nagyon gyorsan lépett be az elektromos autók piacára, gyorsabban, mint sok más gyártó. Az ügyfelek már most is több elektromos modell közül választhatnak, de ez csupán az első lépés a sikeres átálláshoz vezető úton. A következő lépésre se kell sokat várni: 2025-től érkeznek azok a modellek, amiket kimondottan elektromos autónak tervezünk. Tehát tartjuk a kitűzött célt: 2028-ra szeretnénk teljesen átállni a tisztán elektromos modellekre.
Ez azt jelenti, hogy nem mutatnak be új, nem tisztán elektromos modellt vagy azt, hogy az Opel 2028-tól nem is árul majd ilyen típust?
FH: Jelenleg az Opelek következő generációját fejlesztjük: az Experimental koncepcióautó előrevetíti azokat a formai megoldásokat, amiket a jövő Opelein láthatunk majd. Az új generációs típusok mellett a jelenlegi termékpalettánk is marad még egy darabig, így több mozgásterünk lesz: felmérhetjük a vásárlói igényeket, illetve figyelemmel kísérhetjük az elektrifikáció ütemét.
A teljes elektromos átállásig még több fontos lépésre lesz szükség az iparágon belül: a töltőhálózatot fejleszteni kell, illetve szükség van megfizethető zöld energiára is. Utóbbival Európa elég jól áll, látjuk, hogy remek dolgok történnek. A kormányoktól is nagyon tiszta elköteleződést várunk az elektrifikáció irányába, ami nekünk is segít a megfelelő stratégia kialakításában.
A Ford a közelmúltban visszahozta a Capri típusjelzést. Az Opel is tervezi, hogy újra használja majd az olyan ikonikus típusneveket, mint a Manta vagy épp a Calibra?
FH: Egy márka értékét nagyszerűen reprezentálja, hogy felmerül ilyen kérdés. Rengeteg izgalmas újdonság érkezik a következő években: a márka öröksége és fontos, korábbi nevei óriási lehetőségeket hordanak magukban, amiket szeretnénk kihasználni. Ezeket a típusneveket azonban hatalmas tisztelettel kell kezelni.
Ezért neveztük az új hobbiterepjárónkat Fronterának: az első Frontera az egyik legkorábbi, európai SUV, és úgy gondoljuk, hogy az új modell az úttörő szellemiségével az eredetihez hasonló értékeket képvisel. A Frontera név a történelmünk része.
Amikor újságírókkal beszélgetek, rendszeresen felmerül a Manta, ami egyben azt is jelenti, hogy sokan a mai napig kötődnek ehhez a névhez. Az Opelek jelenlegi formanyelvét már most is alakítja az első Manta: a Vizor kialakításánál tudatosan merítettünk az eredeti Manta feszes és letisztult dizájnjából. Ez tehát az örökségünk fontos része, és jelenleg is dolgozunk a Manta-projekten. Az újdonság merít majd a márka klasszikus értékeiből, de a megközelítés nem retró, hanem jövőbe mutató lesz.
Mikor érkezik a közelmúltban bemutatott Opel Frontera?
FH: A Fronterát heteken belül bemutatjuk a nemzetközi sajtónak, ahol már vezetni is lehet majd. Jelenleg a célegyenesben vagyunk: a legutolsó simításokat végezzük az autón, különös tekintettel a teljesen új szoftverre.
Mi az Opel márka esszenciája?
FH: Három fontos tényezőt említenék. Az Opel egy német márka, ezért kitartunk a német autókra jellemző értékek mellett. A dizájn egyértelműen német: éles vonalakat és geometrikus formákat használunk, az autóink megjelenése tudatosan letisztult, nem színpadias. Időtálló formájú autókat szeretnénk alkotni, amik dizájnja egyensúlyt sugároz. Ezt egészíti ki, hogy lépést tartunk a technológiai fejlődéssel, amire remek példa az Opelek fejlett világítástechnológiája.
Az Opelek másik fontos tulajdonsága az egyszerűség: ha beülsz egy Opelbe, nem zúdul rád nyomasztóan sok információ. Kevés gombot és egyszerű formákat használunk. A márka harmadik, fontos jellemzője az optimizmus és az jövőbe tekintő szemlélet. Az Opel a történelme során rengeteg változást élt meg, amit mindig lehetőségként fogtunk fel.
Hogyan különítik el az Opelt a Stellantis többi márkájától? Mik az Opel korlátai a csoporton belül?
FH: A korlátoknak csak a képzeletünk és a profitábilis működés szabhat határt. Az Opel teljesen szabadon és önállóan határozhatja meg a szerepét a cégcsoporton belül. Természetesen előnyünkre fordítjuk a többi márkával közös technológiát és sok esetben közösen dolgozunk a Stellantis másik tizenhárom márkájával. Ugyanakkor több dolgot külön, egyedileg fejlesztünk. Például a formanyelvünket mi alakítjuk, illetve azt is mi határozzuk meg, hogy milyen újdonságokkal szeretnénk piacra lépni.
2025-ben az autóknak szigorúbb széndioxid-kibocsátási normáknak kell megfelelniük. Hogyan befolyásolja ez a hajtásláncok eloszlását?
FH: Ahhoz, hogy megfeleljünk a normáknak, 20 százalékra kell emelnünk az elektromos autók eladási arányát, amiben nagy szerepet játszik majd a közelmúltban bemutatott Frontera. Erre van szükség ahhoz, hogy teljesítsük a kvótát, ami sikerülni fog. Optimistán látom a kérdést: a cég modellpalettája és a gyártáskapacitása is alkalmassá teszi az Opelt arra, hogy megfeleljen a kritériumoknak. Minden adott: tudunk elegendő elektromos és tölthető hibrid autót gyártani és ezeket el is tudjuk adni.
Az elektromos autóknál nemcsak a megfelelő infrastruktúra, hanem a kedvező ár is fontos. Korábban már szó volt egy 10 millió forint alatt megvásárolható autóról. Mikor és melyik kategóriába érkezik ilyen autó?
FH: Az elektromos autók akkumulátorai még mindig drágák, így a villanyautók előállítása többe kerül, mint a hagyományos motorral szerelteké. Dolgozunk rajta, hogy csökkentsük a költségeket. Pontosan a többihez képest rendkívül alacsony ár miatt alkalmazunk egyes modelleknél kisebb energiasűrűségű, nagyobb helyet foglaló lítium-vasfoszfát akkumulátorokat.
Az eredmény egy 10 millió forintnál olcsóbb villanyautó lesz a közeljövőben. Utóbbi nagyjából egy év múlva, esetleg kicsivel később várható. Még nem készültünk el az autóval, de hamarosan eljutunk odáig. Az olcsó elektromos autóval a vevők is jól járnak: otthoni töltéssel ezeket olcsóbb üzemeltetni, ráadásul a szervizköltség is alacsonyabb, a belső égésű motorral szerelt autókhoz képest.
Egy alap Corsa ára alig 7 millió forint, egy elektromos viszont közel 13 millió. A vásárlók úgy érzik, hogy a gyártók belekényszerítik őket, hogy drágább autókat vegyenek. Miért van ez?
FH: Egy kézi váltós, alapmotoros Corsa valóban olcsóbb, de nem ugyanazt tudja, mint az elektromos változat. A 136 lóerős, Corsa Electric-et az 1,2 literes, 130 lóerős, turbós benzinessel szerelt, automata váltós kivitellel érdemes összehasonlítani, mert a tudásuk alapján ezek hasonlítanak leginkább. Ott is van árkülönbség, de jóval kisebb. Itt jön a képbe az elektromos autók alacsonyabb üzemeltetési költsége, így végül differencia valójában kisebb.
(Itt behelyettesítettem a magyarországi árakat.)
Az Opel több elektromos autót szeretne eladni, de végül úgyis a vevő dönt majd. Ha többen szeretnének belső égésű motoros autót, az növeli a kibocsátást. Hogyan oldaná meg ezt az Opel? Megemelik a belső égésű motoros autók árát annyira, hogy elektromosat válasszanak az ügyfelek, vagy esetleg más a megoldás?
FH: Be kell mutatnunk az alternatívákat az ügyfeleknek, hogy ők is lássák, hogy az elektromos autók és a tölthető hibridek sok esetben jó választásnak bizonyulnak. Még hosszú út áll előttünk. Az azonban bíztató, hogy a felméréseink szerint egyik elektromosra vagy tölthető hibridre váltó ügyfelünk se tért vissza később a hagyományos motoros autókhoz. Sőt, az általános vevői elégedettség is emelkedett. Az Egyesült Királyságban már most is elértük a 20 százalékos eladási arányt, ráadásul ezt a meglévő kínálatunkkal, ami később még több elektromos autóval bővül.