Kigyulladt az autója, beperelte a kereskedést
Rejtett hibás autó vásárlása esetén nehéz helyzetbe kerülhetnek a hazai autósok. A fogyasztóvédelem nem túl acélos, bírósághoz fordulni pedig szerencsejáték. Olvasónk nem fél a kalandoktól, egyből a bíróságon kezdett. Azóta meglepetések érik minden fordulóban.

Aki belenyúlt a darázsfészekbe egy használt autóval, az többnyire csak a kefét eszi, a hazai fogyasztóvédelmi szabályozás nem kecsegtet sok jóval. Magánszemélytől vásárolt autónál kifejezetten nehéz a helyzet, kereskedőnél vásárolt esetén (fogyasztói szerződés) már ad némi könnyítést a jogszabály a hoppon maradtaknak.
Ha a kereskedő nem együttműködő a vitarendezésben, az autós bírósághoz fordulhat panaszával
Ez azonban nem mindig vezet eredményre, néha pedig elképesztő indokolással pattintja le az autósokat a bíróság. Olvasónk autója a vásárlást követően öngyulladás formájában semmisült meg, a kereskedővel pedig nem sikerült elrendeznie az ügyet. Így bírósághoz fordult, ott azonban zárt ajtókba ütközött. Nem fújt visszavonulót az első kudarc után, fellebbezést nyújtott be az elsőfokú ítélet ellen.
Kiégett a használtan vett Laguna – a bíróság lepattintotta olvasónkat
Olvasónk azt hitte a követelése jogos, csakhogy kihagyott egy fontos lépést. Most mindent bukik?
Az elsőfokú bíróság arra jutott, hogy a hiba okának előzetes bizonyítása nélkül nem tudja elbírálni a panaszt, vagyis ameddig az autós nem bizonyítja igazságügyi járműszakértő szakvéleményével, hogy mitől gyulladt ki az autója, addig foglalkozni sem tud az üggyel.
Nem pont az a lényege a fogyasztóvédelmi szabályoknak és vélelmeknek, hogy az életében csak néhány alkalommal beruházó autóst, mint fogyasztót hozza védett helyzetbe a naponta tucatnyi autót eladó kereskedőkkel szemben? Olvasónk ügyvédje utóbbi állásponton volt, ezért megtámadták az elsőfokú ítéletet.
Valójában nyitott ajtókat döngetett olvasónk, csak erről az elsőfokú bíróságnak eleddig nem szólt senki? Mivel a magyar jog a kontinentális jogrendszer részét képezi, az egyes bírósági ítéletek nem kötik a többi bíróságot. Hiába fogalmaz meg valamit elvi éllel egy bíróság évtizedekkel korábban, más - hasonló - ügyekben az aktuális bíró ezekhez nincs kötve.

Így simán megesik, hogy az ország keleti felében A-t mond a bíróság egy ügytípusra, a déli határvidéken meg B-t. Ha elvi jelentőségű a dolog, akkor a Kúria, mint legfelsőbb fórum hozhat úgynevezett "jogegységi határozatot", onnantól az abban rögzítettek az irányadóak a konkrét ügytípusokban. Ilyen ebben a témában még nem született.
A másodfokú bíróság egyáltalán nem értett egyet az elsőfok ítéletével
A fellebbviteli fórum szerint téves az a megállapítás, hogy az autósnak kellett volna bizonyítani azt az okot is, ami a gépjármű kigyulladásához vezetett. Mivel olvasónk fogyasztó szerződést kötött a kereskedéssel, az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt. Olvasónk esetében ez a meghibásodás az volt, hogy a személygépkocsi motortere kiégett, az autó pedig használhatatlanná vált, amely tényt hatósági bizonyítvánnyal is tudott igazolni a bíróságon.

Fontos információ, hogy úgynevezett tűzvizsgálati eljárás nem indult az ügyben. Azt ugyanis csak akkor kötelező megindítani, ha a tűzesettel összefüggésben bűncselekmény gyanúja merül fel. A tűzoltóság részéről ilyen nem fogalmazódott meg, ezért a másodfokú bíró szerint nem feltételezhető, hogy valaki tüzet idézett elő (akár szándékos, akár gondatlan magatartással) a gépjármű motorterében.
A fogyasztóvédelmi szabályozás csak annak igazolását követeli meg az autóstól, hogy a gépjármű szavatossági időn belül hibásodott meg, azt nem kell bizonyítani, hogy – ebben az esetben – a motortér miért gyulladt ki, mert az már a hiba okának minősül.

Az úgynevezett "bizonyítási teher" autós javára történő megfordítása a fogyasztó igényérvényesítésének (szakértői költségek) megkönnyítését is célozza. Ez azt is jelenti, hogy a határidőn belül megnyilvánuló hibákkal kapcsolatban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba (illetve annak oka) az autó átadását követően keletkezett.
Bizonyítási teher
Azt határozza meg, hogy a bírósági és közigazgatási eljárásokban melyik félnek kell bizonyítania az általa állított tényeket, körülményeket ahhoz, hogy a kérelmének, érdekeinek megfelelő bírósági vagy közigazgatási, hatósági határozat szülessen.
Ez a kötelezettség bizonyos esetekben megfordítható, de csak a jogszabály által és különösen indokolt esetben. A "megfordítás" tipikus esete az úgynevezett jogi vélelem. Amikor a jog vélelmez valamit, akkor az ellenérdekelt félnek kell bizonyítania, hogy a valóságban a vélelemmel ellentétesen történtek a dolgok. Például házasságban egészen addig a férj számít a megszületett gyermek apjának, ameddig be nem bizonyítja, hogy nem ő a vér szerinti felmenő.
A másodfokú bíróság tehát azt rögzítette, miszerint a kereskedőnek kell igazolnia, hogy az autó motorja valami olyasmi miatt kapott lángra, ami az adásvétel pillanatában még nem volt jelen. Majd csak ennek keretén belül lesz lehetőség azt megvizsgálni, hogy a tűz oka ténylegesen mi volt. Például egy olajfolyás az aszfalton a nyári melegben, vagy rágcsáló által megrongált elektromos vezeték. Vagy éppen egy szerelési hiba, ahogyan a konkrét esetben a kereskedő is állítja.
A vélelmezett tény a hiba átadáskori megléte

Ha a kereskedő nem tudja ennek ellenkezőjét igazolni, az az ő sara, a bizonyítás pedig őt terheli. Az elsőfokú bíróság tehát téves tájékoztatást adott a feleknek arról, hogy kinek és mit kell bizonyítania. Ezzel az elsőfokú eljárás szabályait lényegesen megsértette, ami az ügy érdemi eldöntésére kihatott, ezért a másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét hatályon kívül helyezte és az elsőfokú bíróságot új eljárásra és új határozat hozatalára utasította.
Az elsőfokú bíróságnak az eljárást a legelejéről meg kell ismételnie és lehetőséget kell biztosítania a kereskedő részére, hogy szakértő kirendelése iránti kérelmét előterjessze. Az elsőfokú bíróság csak ezt követően lesz abban a helyzetben, hogy a kereseti kérelemről megalapozott döntést hozzon.
Egy dolgot jól mondott az elsőfok
Az valóban igaz, hogy ide igazságügyi szakértő kell. Ez viszont már az ügy kezdete óta világos volt mindenki számára. A valódi kérdés az volt, hogy ezt kinek kell finanszíroznia. Az ügy jelenlegi állása szerint a kereskedőnek. Amennyiben úgy dönt, hogy a bizonyítás-szakértőmegbízás lehetőségével nem él, akkor tulajdonképpen elismeri a rejtett hibát és a felelősségét is, már csak a kár mértékét tudja majd vitatni.
Kigyulladt az egy hónapja vásárolt használt autó, olvasónk a kereskedésen verné el a port
Veszel egy használt autót egy normális kereskedésben és 4 hét múlva kiég a motortér? Te is zabos lennél a történteki miatt. De ki ilyenkor a felelős?
Ennyire azonban még ne szaladjunk előre, olvasónk csupán egy nagyon fontos csatát nyert meg, a tényleges győzelem még messze. Mivel az igazságszolgáltatás szerencsejáték is egyben, még akár veszíthet is végül. Ki tudja milyen megállapításokra jut majd az a szakértő. Már ha lesz egyáltalán. Még az sem biztos.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
