Elkezdtek kiürülni a benzinkutak, át kellett írni a menetrendet a kínai autók miatt

2024.12.02. 06:04

Kínában már érezhető a villanyautó-boom a benzinkutakon is. Ezzel szemben az Egyesült Államokban és Európában más a helyzet. Érdemes azért a norvég példára is figyelni. Kiderül az is, mi szerepel a magyar benzinkutak legfrissebb bizonyítványában.

Kevesebb kínai autóba kérnek üzemanyagot / Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images
Kevesebb kínai autóba kérnek üzemanyagot / Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images

Ha valaki manapság Kínában jár, akkor a városok legősibb kerületeitől kezdve a modern autópályákig mindenütt áramkutakkal találkozhat. Szó szerint érezhető, hogy a hagyományos belsőégésű motorokkal hajtott autók korszaka véget ért.

Legalábbis ez derül ki a Bloomberg benzin- és gázolajfogyasztás visszaeséséről készül összefoglalójából. Az ázsiai országban az elektromos és a hibrid autók eladása fordulóponthoz érkezett a régi fajta autókkal folytatott versenyben. A júliustól eltelt négy hónapban az ottani újautó-piacon több tisztán elektromos és konnektorból tölthető hibridet értékesítettek a szalonok, mint amennyi a hagyományosakból fogyott. 

Át kellett írni a menetrendet

Részben ennek eredményeként olyan sok teljesen vagy részben elektromos autó fut már a kínai utakon, hogy csökkenésnek indult az üzemanyagok eladása. Az elektromos autók vártnál gyorsabb kínai térnyerése pedig arra késztette a bankoknál és a kutatóintézetekben dolgozó szakértőket, hogy módosítsák a kínai olajfelhasználásra vonatkozó előrejelzéseiket.

Az áramkutak kezdik átvenni a főszerepet – Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images
Az áramkutak kezdik átvenni a főszerepet – Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images

Szemben Európával és az Egyesült Államokkal, ahol a benzin- és gázolajfogyasztás hosszú időn át tetőzött, Kínában inkább egy meredek oldalú domb alakzatot láthatunk. A CITIC Futures brókercég becslése szerint a kínai benzinfogyasztás évente 4-5 százalékkal mérséklődhet az évtized 2030-ig hátralévő részében. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) évente 2,1 százalékos csökkenést jósol 2023 és 2030 között.

„A jövő gyorsabban érkezik Kínában” – mondta Ciaran Healy, az IEA olajpiaci elemzője. Amit most látunk az az, hogy a középtávú várakozások gyorsabban teljesülnek. Ez hatással lesz Kína olajfogyasztására. Mivel ez az ország a világ legnagyobb piaca. Az olaj általános világpiaci kereslete sem marad érintetlen.

Mi a helyzet Kínában, az Egyesült Államokban és Európában? 

Magyarán miközben a világ olajpiacán az elmúlt két-három évtizedben a kínai fogyasztás meghatározó szerepet játszott, ez a következő években fokozatosan elapad.  Az ázsiai ország adja a világ olajkeresletének ötödét. Ezen belül a benzin adja ennek negyedét. A kínai járművek üzemanyag-fogyasztásának visszaesése mellett a lanyha GDP-növekedés is az olajfogyasztás csökkenése mellett szól. A gázolajjal hasonló a helyzet. Ennek fő oka az, hogy egyre több teherautót állítanak át folyékony gázzal történő üzemre. A dízeles járművek üzemanyag-fogyasztása 2019-ben érte el a csúcsát és 2030-ig évi 3-5 százalékkal mérséklődhet – derül ki az UBS Securities befektetési cég becsléséből.

Nyitott kérdéseket vet fel azonban, hogy az ottani meghatározással „új üzemanyaggal működő” autóknak csak egy része tisztán elektromos, jelentős a konnektorból tölthető hibridek aránya. Így kérdés, hogy ezek fogyasztása meddig tartja fenn a hagyományos üzemanyagok iránti keresletet.

Eközben az IEA adatai szerint az Egyesült Államokban benzinfogyasztás 2004-es tetőzése óta húsz év elteltével csak 12 százalékkal csökkent ennek az üzemanyagnak a felhasználása. Európában a benzin és a gázolaj égetése a közlekedésben 2007-ben érte el csúcsát és azóta mindössze 6 százalékkal mérséklődött.

Norvég példa

A norvég Rystad Energy energiapiaci tanácsadó cég elemzése az ottani folyamatokat ismertetve azonban arra jutott, hogy bár a villanyautók elterjedése nyomán a személyautóknál csökken az üzemanyag-fogyasztás. A haszongépjárművek, köztük a buszok, teherautók, kamionok esetében azonban erről nincs szó, ezeknek a döntő hányada ugyanis hagyományos motorral szerelt gázolajos járművek.  

A számokban egy úgy néz ki, hogy miközben a személyautókba tavalyelőtt 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot tankoltak Norvégiában 2022-ben a 2016-os szinthez képest, a haszongépjárműveknél 7 százalékos volt a növekedés. 

Magyar adatok

Magyarországon az üzemanyag-fogyasztásról szóló statisztikákat nem az elektromos autók határozzák meg, azoknak az aránya ugyanis marginális. A hivatalos adatok szerint október végén több mint 66 ezer tisztán elektromos jármű (személyautó, teherautó, busz, motor) volt az utakon.  Ez jelentős, 45 százalékos növekedést jelent a tavaly októberi állományhoz képest. Ezen belül a tisztán elektromos autók száma 44 százalékkal közel 62 ezerre emelkedett. 

Ezzel szemben idén június végén összesen közel 5,2 millió jármű volt Magyarországon, vagyis a tisztán elektromosok aránya 1,3 százalékos. A személyautóknál pedig 1,5 százalékos. 

A legnagyobb kúthálózattal rendelkező cégeket (például MolOMV, Shell,  MPH Power, Orlen) tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint az idei év első kilenc hónapjában több mint 1,1 milliárd liter benzin adtak el a töltőállomások, ami 0,4 százalékos emelkedést, lényegében stagnálást jelent éves szinten. Közben gázolajból majdnem 1,78 milliárd liter fogyott, 1,2 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.