- Magazin
- Közélet
- benzinkút
- üzemanyag
- gázolaj
- benzin
- olaj
- elektromos autó
- villanyautó
- magyar ásványolaj szövetség
- iea
Elkezdtek kiürülni a benzinkutak, át kellett írni a menetrendet a kínai autók miatt
Kínában már érezhető a villanyautó-boom a benzinkutakon is. Ezzel szemben az Egyesült Államokban és Európában más a helyzet. Érdemes azért a norvég példára is figyelni. Kiderül az is, mi szerepel a magyar benzinkutak legfrissebb bizonyítványában.
Ha valaki manapság Kínában jár, akkor a városok legősibb kerületeitől kezdve a modern autópályákig mindenütt áramkutakkal találkozhat. Szó szerint érezhető, hogy a hagyományos belsőégésű motorokkal hajtott autók korszaka véget ért.
Legalábbis ez derül ki a Bloomberg benzin- és gázolajfogyasztás visszaeséséről készül összefoglalójából. Az ázsiai országban az elektromos és a hibrid autók eladása fordulóponthoz érkezett a régi fajta autókkal folytatott versenyben. A júliustól eltelt négy hónapban az ottani újautó-piacon több tisztán elektromos és konnektorból tölthető hibridet értékesítettek a szalonok, mint amennyi a hagyományosakból fogyott.
Át kellett írni a menetrendet
Részben ennek eredményeként olyan sok teljesen vagy részben elektromos autó fut már a kínai utakon, hogy csökkenésnek indult az üzemanyagok eladása. Az elektromos autók vártnál gyorsabb kínai térnyerése pedig arra késztette a bankoknál és a kutatóintézetekben dolgozó szakértőket, hogy módosítsák a kínai olajfelhasználásra vonatkozó előrejelzéseiket.
Szemben Európával és az Egyesült Államokkal, ahol a benzin- és gázolajfogyasztás hosszú időn át tetőzött, Kínában inkább egy meredek oldalú domb alakzatot láthatunk. A CITIC Futures brókercég becslése szerint a kínai benzinfogyasztás évente 4-5 százalékkal mérséklődhet az évtized 2030-ig hátralévő részében. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) évente 2,1 százalékos csökkenést jósol 2023 és 2030 között.
„A jövő gyorsabban érkezik Kínában” – mondta Ciaran Healy, az IEA olajpiaci elemzője. Amit most látunk az az, hogy a középtávú várakozások gyorsabban teljesülnek. Ez hatással lesz Kína olajfogyasztására. Mivel ez az ország a világ legnagyobb piaca. Az olaj általános világpiaci kereslete sem marad érintetlen.
Mi a helyzet Kínában, az Egyesült Államokban és Európában?
Magyarán miközben a világ olajpiacán az elmúlt két-három évtizedben a kínai fogyasztás meghatározó szerepet játszott, ez a következő években fokozatosan elapad. Az ázsiai ország adja a világ olajkeresletének ötödét. Ezen belül a benzin adja ennek negyedét. A kínai járművek üzemanyag-fogyasztásának visszaesése mellett a lanyha GDP-növekedés is az olajfogyasztás csökkenése mellett szól. A gázolajjal hasonló a helyzet. Ennek fő oka az, hogy egyre több teherautót állítanak át folyékony gázzal történő üzemre. A dízeles járművek üzemanyag-fogyasztása 2019-ben érte el a csúcsát és 2030-ig évi 3-5 százalékkal mérséklődhet – derül ki az UBS Securities befektetési cég becsléséből.
Nyitott kérdéseket vet fel azonban, hogy az ottani meghatározással „új üzemanyaggal működő” autóknak csak egy része tisztán elektromos, jelentős a konnektorból tölthető hibridek aránya. Így kérdés, hogy ezek fogyasztása meddig tartja fenn a hagyományos üzemanyagok iránti keresletet.
Eközben az IEA adatai szerint az Egyesült Államokban benzinfogyasztás 2004-es tetőzése óta húsz év elteltével csak 12 százalékkal csökkent ennek az üzemanyagnak a felhasználása. Európában a benzin és a gázolaj égetése a közlekedésben 2007-ben érte el csúcsát és azóta mindössze 6 százalékkal mérséklődött.
Norvég példa
A norvég Rystad Energy energiapiaci tanácsadó cég elemzése az ottani folyamatokat ismertetve azonban arra jutott, hogy bár a villanyautók elterjedése nyomán a személyautóknál csökken az üzemanyag-fogyasztás. A haszongépjárművek, köztük a buszok, teherautók, kamionok esetében azonban erről nincs szó, ezeknek a döntő hányada ugyanis hagyományos motorral szerelt gázolajos járművek.
A számokban egy úgy néz ki, hogy miközben a személyautókba tavalyelőtt 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot tankoltak Norvégiában 2022-ben a 2016-os szinthez képest, a haszongépjárműveknél 7 százalékos volt a növekedés.
Magyar adatok
Magyarországon az üzemanyag-fogyasztásról szóló statisztikákat nem az elektromos autók határozzák meg, azoknak az aránya ugyanis marginális. A hivatalos adatok szerint október végén több mint 66 ezer tisztán elektromos jármű (személyautó, teherautó, busz, motor) volt az utakon. Ez jelentős, 45 százalékos növekedést jelent a tavaly októberi állományhoz képest. Ezen belül a tisztán elektromos autók száma 44 százalékkal közel 62 ezerre emelkedett.
Ezzel szemben idén június végén összesen közel 5,2 millió jármű volt Magyarországon, vagyis a tisztán elektromosok aránya 1,3 százalékos. A személyautóknál pedig 1,5 százalékos.
A legnagyobb kúthálózattal rendelkező cégeket (például Mol, OMV, Shell, MPH Power, Orlen) tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint az idei év első kilenc hónapjában több mint 1,1 milliárd liter benzin adtak el a töltőállomások, ami 0,4 százalékos emelkedést, lényegében stagnálást jelent éves szinten. Közben gázolajból majdnem 1,78 milliárd liter fogyott, 1,2 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.