Fuccs az ezermilliárdos tervnek

2024.12.20. 17:07

A GM korábban nagyot mondott, most pedig nemet. Ez valahol érthető.

Forrás: Andrej Sokolow / dpa / Getty Images
Forrás: Andrej Sokolow / dpa / Getty Images

A suszter maradjon a kaptafánál, jobb későn, mint soha, előbb gondolkodj, és utána cselekedj! Érdekes, hogy a világ legnagyobb vállalatai is újra és újra belefutnak ezekbe a közhelyekbe jókora kudarcok elszenvedése árán. Ezúttal a General Motors kudarcos robotaxikalandja az apropó.

Mary Barra, a GM vezérigazgatója új jövőt ígért a vállalat befektetőinek, amikor bejelentette a robotaxikat üzemeltető Cruise vállalkozás beolvasztását a cég technológiai központjába. Ezzel befejezték az autógyártó részvételét a taxiszolgáltatásban. Egyelőre még nem tudni, hogy a lépés eredményeként hány dolgozó kerül az utcára.

Nem is olyan régen, két évvel ezelőtt még arról álmodott a GM, hogy autógyártóból az információtechnológia vezérelte technológiai vállalattá válik. A GM innovációs részlege dollárban számolva is ezermilliárdos üzleteket ígért a részvényeseknek, az autonóm vezetéstől kezdve egészen a repülő autóikig terjedő fejlesztésekkel.

Jé, nem értünk ehhez!

Meg kell érteni a robotaxi üzemeltetésének költségeit, amelyek igen magasak és látni kell hogy ez nem tartozik hozzá a GM alapvető szakértelméhez - utal a Cruise-kudarc egyik okára a CNBC. 

Erről beszélt egyébként Barra a napokban Wall Street-i elemzőknek a robotaxibiznisz feladását magyarázva. Ettől az üzlettől 50 milliárd dollár bevételt vártak már ebben az évtizedben, ám ehelyett 2016-os indulása óta 10 milliárdot költöttek a Cruise-ra, ami egy költséges zsákutcának bizonyult.

Körbe-körbe kontra 150 ezer utas

Az üzlet feladását részben azzal indokolták, hogy nem bírják a versenyt az erős konkurenciával. Ez lényegében az Google tulajdonosa, az Alphabet Waymo robitaxi-szolgáltatását jelenti. Utóbbi z a cég sokkal komolyabb összeget, szakértelmet és technológiai hátteret tolt bele a robotaxizásba, mint a GM. A Waymo manapság hetente 150 ezer fizetős utat bonyolít le Waymo One appja segítségével San Franciscóban, Phoenixben és Los Angelesben. A következő város, ahol megjelennek önvezető taxijai, Miami lesz. A cég messze van a nyereséges működéstől és autói időnként „elvesztik az eszüket”. Egy viszonylag friss videón, ami a Techcrunch hírportálon is látható, egy Waymo-taxi körbe körbe köröz végeláthatatlanul egy körforgalomban. Egy másik autó esténként ugyanazon a helyen dudálással múlatta az az időt.

Waymo gets stuck in a roundabout loop
byu/coffeebeanie24 inSelfDrivingCars

A problémákat a cég beszámolói szerint megoldották, a dudálást bejelentő nőt ingyenrobotaxizással kárpótolták. Idejében jöhetett rá hibájára a GMA tőzsdei elemzők alapvetően pozitívan értékelik a Cruise bezárását. Nyilván ők is – akárcsak az autógyártó vezetősége – emlékeznek még a 2008 előtti évekre, amikor a GM hanyag befektetési politikája csődbe vitte a céget. Az állam húzta ki a gödörből a világ autóiparának egykori sztárját.

Tervek

Emellett elnyerheti a befektetők tetszését, hogy a megspórolt pénz egy részéből visszavásárolhatja részvényei egy részét a vállalat. Barra beszámolójából az is kiderült, hogy mire akarnak koncentrálni a jövőben. Az autonóm vezetést nem adják fel, ám az úrvezetőknek szánt extraként akarják értékesíteni robotaxizás helyett. Ki akarják venni a részüket a manapság divatos autózási formákból, mint amilyen például az autómegosztás és persze a régi, jól bevált katonai megrendelések szerzésére is újra rá akarnak feküdni. Ezzel és az üzemanyagcellás meghajtással kapcsolatban nemrégiben új szerződésekről adtak hírt. A GM pénzügyi ága folytatja az autóbiztosítások nyújtását. A Telematics üzletág már 12 amerikai államban köti össze a cég autóit a külvilággal. (Forrás: CNBC, Techcrunch)