Elült a por a 2024-es Forma–1-es szezonzáró után, eljött a számvetés ideje!
A kezdeti Red Bull dominancia után meglepően izgalmasan alakult a 2024-es Forma–1-es szezon. Lássuk, melyik csapat hogyan teljesített idén!
Stake F1 Team Kick Sauber
Kifejezetten gyenge szezont zárt idén a Sauber. A csapatnál a jelenlegi eredmények helyett már érezhetően az Audi érkezésének előkészítése zajlik, ez pedig az eredményekre is rányomta a bélyegét. A csapat sokáig teljesen esélytelennek tűnt a pontszerzésre, de a szezon utolsó előtti futamán végül csak összejött négy egység.
A versenyzőik is rendkívül szürke szezont zártak: Zhou Guanyu esetében ez talán kevésbé meglepő, de Valtteri Bottastól mindenképpen többet vártunk volna. Már a szezon előtti felvezető cikkünkben is néhány villanást, jobban sikerült hétvégét reméltünk, de ez végül csak Zhou-nak sikerült a Katari Nagydíjon.
A szezonzáró után Bottas nem is rejtette véka alá a véleményét. A tízszeres futamgyőztes pilóta karrierje legnagyobb hibájának nevezte, hogy a Sauberhez igazolt.
Williams Racing
A Sauberhez hasonlóan Williams sem lehet büszke az idei évére. A csapat évek óta tartó lassú fejlődése megtorpanni látszik: tavaly 28 ponttal a hetedik helyen zártak, idén viszont 17 ponttal csak a kilencedikek lettek.
A problémák sora már az előszezoni teszten elkezdődött: a csapat rengeteg technikai problémával szembesült, ráadásul az autó is nehezen vezethetőnek látszott. A szezont pilótaproblémák is nehezítették. Bár Alexander Albon idén is biztos pontot jelentett, csapattársáról, Logan Sargeantről ezt már nem mondhatjuk el. Gyenge tavalyi teljesítményét látva az amerikai versenyző megtartása már a szezon előtt is nagy felhördülést okozott, a teljesítménye ráadásul később sem javult. Sargeantot végül a Holland Nagydíj után ki is tette a csapat.
Helyére Franco Colapinto érkezett, aki azonnal látványosan jobb teljesítményre volt képes: már a második versenyén, az Azeri Nagydíjon pontot szerzett, amit Mexikóban újra megismételt. Sajnos innen lefelé vezetett az argentin pilóta útja: a szezon utolsó öt versenyén három kiesés a mérleg egy 12. és egy 13. hely mellett.
Visa Cash App Racing Bulls F1 Team
A VCARB idén a középmezőny elejét célozta meg, ami a biztatóan sikerült előszezoni tesztek után nem is tűnt elképzelhetetlennek. A látványos előrelépés végül nem jött össze, de a csapat ennek ellenére kicsit azért javítani tudott a tavalyi eredményen. Bár 2023-ban és 2024-ben is a nyolcadik helyen végeztek a konstruktőri bajnokságban, a 46 megszerzett pont majdnem kétszerese a tavalyi termésnek. Ez nagyrészt Yuki Tsunodának köszönhető, aki egymaga 30 pontot gyűjtött.
Év eleji csapattársa, Daniel Ricciardo számára kiemelten fontos volt az idei szezon, hiszen az egykor top versenyzőként emlegetett ausztrálnak ez volt az utolsó esélye, hogy megmentse a mclarenes fiaskó után csúnyán kisiklott karrierjét. A széles mosolyáról és jó humoráról ismert Ricciardo azonban nem tudta megfordítani a szerencséjét: rendkívül gyengén kezdte a szezont, és mivel a folytatásban sem fejlődött eleget, a Szingapúri Nagydíj után kitették a csapatból.
Helyére a tavaly berobbant Liam Lawson érkezett, aki pont Ricciardo kéztörése miatt kapott lehetőséget 2023-ban. A 22 éves új-zélandi hat futam alatt két kilencedik helyet szerzett, ami elég volt ahhoz, hogy meggyőzze a feletteseit: jövőre már a Red Bull pilótája lesz.
MoneyGram Haas F1 Team
A Haas 2023-ban a leggyengébb konstruktőrnek bizonyult, és az előszezoni tesztek sem alakultak biztatóan: a csapat csak óvatos célokat tűzött ki maga elé, amiket úgy tűnt, nem is sikerült teljesen abszolválni. Ehhez képest kifejezetten szép előrelépés az idei hetedik hely, és az 58 pont.
Tavaly a csapatnak a rettenetes gumikezelés tette tönkre a szezonját – az egykörös tempó sokszor erősnek látszott. Idén azonban sikerült túllendülni a problémákon, ami néhány kifejezetten szép eredményhez vezetett: Hülkenberg Ausztráliában és a Brit Nagydíjon is hatodik lett, az év utolsó 7 futamából pedig ötször pontot szerzett. A Forma–1 körforgásába 2023-ban visszatérő tapasztalt német annyira meggyőző teljesítményt nyújtott, hogy le is igazolta az Audi 2026-os érkezését váró Sauber.
Kevin Magnussen számára már nem alakult ilyen jól a szezon: a dán csak 16 ponttal járult hozzá a csapat idei terméséhez, és a legtöbb futamon a háttérbe szorult Hülkenberg mögött. A Haas vezetősége végül úgy döntött, nem is kérnek a jövőben Magnussen szolgálataiból és helyére Oliver Bearmant ültetik.
BWT Alpine F1 Team
Az Alpine rendkívül gyengén kezdte az évet. A radikális koncepció alapján épült autó problémásnak tűnt az előszezoni teszteken, ez pedig rányomta a bélyegét az év első felére. A csapat azonban nagydíjról-nagydíjra fokozatosan egyre jobban kiismerte a zabolátlan versenygépet, ami – különösen Flavio Briatore visszatérése után – lassú, de fokozatos fejlődéshez vezetett.
Ennek ellenére is csoda kellett ahhoz, hogy a csapat megismételje a 2023-as konstruktőri hatodik helyet. Ez a csoda végül a Brazil Nagydíjon jött el, amikor a folyton változó esős körülmények között Esteban Ocon a második, Pierre Gasly pedig a harmadik helyen végzett, ezzel megháromszorozva a csapat addigi pontjait.
Idén annak ellenére is egyértelműen Pierre Gasly bizonyult a jobb versenyzőnek, hogy Brazíliában ő végzett hátrébb: a francia 42 pontot gyűjtött idén, miközben Ocon csak 23 egységig jutott. Ehhez persze hozzá kell tenni, hogy utóbbi pilóta fejben már valószínűleg végig 2025-re és új csapatára, a Haas-ra gondolt.
Aston Martin Aramco Formula One Team
A 2023-ban nyolc dobogót szerző Aston Martin számára egyértelmű visszalépést jelentett az idei szezon. Gyengébb formában is kezdtek, ami az év előrehaladtával lassan tovább romlott. A brit gárda végül 2023-hoz hasonlóan konstruktőri ötödikként zárt, csakhogy harmadannyi pontot szereztek mint tavaly, legjobb eredményük pedig egy árva ötödik hely lett a Szaúd-Arábiai Nagydíjról.
A tavaly bravúrt bravúrra halmozó Fernando Alonso idén jóval kevesebbet villogott, időnként pedig látványosan elveszettnek tűnt, de ennek ellenére sokkal jobb évet zárt mint csapattársa, Lance Stroll. A csapattulajdonos fia a Magyar Nagydíjat követő tizenegy futam alatt képtelen volt pontot szerezni.
Mindezek ellenére az Aston Martin bízhat a szép új jövőben. Elkészült az új ultramodern központ, a csapathoz rengeteg elismert szakember érkezett (élükön Adrian Newey-val), a pénz pedig eddig sem volt szűk keresztmetszet. Ennek ellenére valószínű, hogy a gárda a 2026-os új szabályrendszerre és a Honda visszatérésére koncentrál, így jövőre még nem várható jelentős előrelépés.
Mercedes-AMG Petronas F1 Team
Nagyon furcsa, küzdelmes évet zárt a Mercedes. A szezont – régi önmagukhoz képest – gyenge formában kezdték, de Kanada és Belgium között hat futam alatt három győzelem és további három dobogós hely is összejött. Ekkor úgy tűnt, minden összeállt, de aztán ismét hullámvölgy következett: a maradék tíz versenyen csak egy győzelem és egy harmadik hely a mérleg, ami végül csak a konstruktőri negyedik helyre volt elég.
Minden jel arra utal, hogy a Mercedes továbbra sem érti teljesen az autója működését, ez a küszködés pedig már évek óta tart. Ezek után nehéz abban bízni, hogy 2025-re megtalálhatják a problémáik ellenszerét.
Versenyzői fronton úgy tűnik, végleg befejeződött George Russell és Lewis Hamilton szerepcseréje: korábban még a rendkívül tapasztalt hétszeres világbajnok volt a vezérpilóta, de idén már inkább az ifjú titán vette át a kezdeményezést. Pontok tekintetében nincs köztük nagy különbség (Russel: 245, Hamilton: 223), de Hamiltonnak már érezhetően a ferraris évein járt az esze.
Oracle Red Bull Racing
Az egész mezőnyből a Red Bull teljesítette a leginkább felemás szezont. Bár erősen kezdték az évet, lemaradtak a fejlesztési versenyben, és végül csak a konstruktőri harmadik hely jutott nekik. Max Verstappen negyedik világbajnoki címe is inkább a pilóta kvalitásainak mintsem a domináns autónak köszönhető, Perez pedig rettenetes évet zárt.
Nehéz megmondani, mi mehetett félre a bikáknál, főleg a fantasztikus évkezdet tükrében. Az minden estre valószínű, hogy a látványos visszaeséshez az év eleji botrány és a tervezőzseni Adrian Newey távozása is hozzájárult. Bárhogy legyen is, az idei forma jövőre valószínűleg már nem lesz elég egy újabb bajnoki címhez.
Verstappenen mindez nem fog múlni. A holland fantasztikusan vezetett idén és csattanós választ adott azoknak a kritikusoknak, akik szerint csak a mezőny legjobb autóval tud nyerni. Ezzel szemben Perez drámai botladozására nehéz mentséget találni. Hiába kezdte jól az évet a mexikói, tagadhatatlan, hogy rajta ment el a Red Bull konstruktőri bajnoki címe. Ezek után nem meglepő, hogy Perezt jövőre Liam Lawson váltja.
Scuderia Ferrari HP
Az egyetlen ok, ami miatt a Ferrari nem lehet elégedett az idei szezonjával az, hogy nekik a bajnoki címen kívül minden csalódás. Ennek ellenére az öt győzelem és további 16 dobogós helyezés kifejezetten szép eredmény, pláne, hogy a csapat a konstruktőri címtől sem volt messze. Egyetlen olyan időszaka volt az évnek, amint bánhatnak: Kanada és a Magyar Nagydíj között – pont a Mercedes szárnyalásának idején – furcsa hullámvölgybe kerültek. Anélkül meglehetett volna a bajnoki cím.
Az idei szezon tehát abszolút okot ad a bizakodásra, de ettől még jövőre kell egy kis plusz ahhoz, hogy a Ferrari tényleg a csúcsra érjen.
Ami a versenyzőket illeti, Charles Leclerc és Carlos Sainz is erős szezont futott – a Ferrarié az egyik legerősebb pilótapáros a mezőnyben. Ehhez képest a jövőre Sainz helyére érkező Lewis Hamilton nagy kérdőjel. A közel 40 éves brit az utóbbi szezonokban fásultan versenyez, ráadásul 2013 óta először vált csapatot. Fontos kérdés tehát, mennyire könnyen szokja majd meg a német precizitás helyett a szenvedélyes olasz légkört.
McLaren Formula 1 Team
Hiába nyert konstruktőri bajnoki címet, a McLaren számra kissé elszalasztott lehetőségnek érződhet az idei szezon. Eleinte talán ők maguk sem akarták elhinni, hogy mennyire erős autót építettek, amivel akár Lando Norrisnak az egyéni világbajnoki címére is esélye lehet. Talán ha Oscar Piastrit előbb beállítják a brit mögé, talán ha harciasabbak az év elején, más lenne a helyzet, de Verstappen ellen ezekkel együtt is nagyon nehéz dolguk lett volna.
Persze mindez azt is jelenti, hogy a McLaren várhatja a legjobb pozícióból és a legnagyobb reményekkel a következő szezont, ahol már a világbajnoki küzdelem terén is tapasztaltabbak lesznek. Talán csak utóbbi kell ahhoz, hogy 2008 óta először a papaja-színű csapat újra egyéni bajnokot adjon a sportágnak.