Családi motorozás: szállítható kiskorú az oldalkocsiban?

2025.01.14. 06:02

Olvasónk járműflottája egy oldalkocsival gazdagodott az ünnepek alatt, a Jawa 350-es típusú veterán motor nyújtotta élményeket végre a család legkisebb tagjai is élvezhetik, biztonságosan, kényelmesen utazva. Olvasónk viszont bizonytalan: tényleg legális, ha egy 3 éves gyermeket ültet az oldalkocsiba?

Modern köntösben is guszta a Jawa típuspalettája.
Modern köntösben is guszta a Jawa típuspalettája.

A motorozás a többség számára inkább hobbi és élmény, mint a napi rutinközlekedés része. Persze sokan használják a motort a napi munkavégzéshez (például futárkodáshoz vagy éppen sürgősségi vérszállításhoz-betegellátáshoz), a motorosok túlnyomó részének viszont az élménymotorozás és a kikapcsolódás az elsődleges indok a kétkerekű fenntartása mellett. 

Az élménymotorozásnak is megvan a helye, ezek a célszerszámok viszont más okból készülnek. Kép: Vérlovagok.hu
Az élménymotorozásnak is megvan a helye, ezek a célszerszámok viszont más okból készülnek. Kép: Vérlovagok.hu

Olvasónk is az utóbbi kategóriába tartozik, az oldtimer Jawa 350-esét eddig kénytelen volt egyedül használni, a háromtagú család tagjai nem tudták elkísérni az utazásokra, hiszen két ülésen hivatalosan csak ketten férnek el a hazai szabályozás szerint. 

Erre a problémára a piac már évtizedek óta kínál megoldást

Számtalan típusú és tudású oldalkocsi kapható, újként és használtan is. Ez a találmány pedig könnyűszerrel átvágja ezt a gordiuszi csomót. A másik szülő a motor hátsó ülésén, a csimóta (vagy éppen csimóták, de erről majd később) pedig az oldalkocsiban utazhat. Utóbbi a kényelmesebb és biztonságosabb hely, érthető okokból. 

Van erre valamilyen konkrét-specifikus KRESZ szabály?

Mivel ez a problémakör nem tömeges jelenség és 50 éve főleg nem volt az, a jogalkotó sem foglakozott vele kifejezetten. Általános, személyszállításra vonatkozó elveket fektetett csak le a jogszabályban, azok értelmezése pedig a jogalkalmazók (például rendőrök) feladata. 

Mit mond a jogszabály?

A zárt utastérrel (vezetőtérrel) nem rendelkező motorkerékpáron és segédmotoros kerékpáron utazó személynek becsatolt motorkerékpár-bukósisakot kell viselni. Ilyen járművel csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a járművezető és az utas becsatolt motorkerékpár-bukósisakot visel.

Motorkerékpár pótülésén csak egy, a saját biztonságára ügyelni képes személyt szabad szállítani, akinek a lába a lábtartót eléri.

A pótülés kifejezés ne kavarjon meg senkit, 1975-ben így neveztek minden ülőalkalmatosságot, amin nem a sofőr tompora foglalt helyet. Vagyis a hátsó "kakasülő" és az oldalkocsi ülése is úgynevezett pótülés jogilag.

Ennyi tehát a kritérium: tudjon a saját biztonságára is ügyelni az utas az oldalkocsiban. Se életkor, se testmagasság nem kerül említésre a joganyagban. Van ugyan általános alsó életkor (3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható), de az csak autókra és mopedekre vonatkozik, motorokra nem. Olvasónk gyermeke pedig már elmúlt 3 éves.  

Sajnos belül nagyon szűk, de nem tűnik lélekvesztőnek egy gyermek számára sem.
Sajnos belül nagyon szűk, de nem tűnik lélekvesztőnek egy gyermek számára sem.

Oldalkocsis motorkerékpár (L4e járműkategória) esetén a lábtartó kérdése nyilván nem releváns, így tulajdonképpen bárki szállítható az oldalkocsiban, aki visel bukósisakot és képes a saját biztonságára is ügyelni. Azt csak az esetleges helyszíni közúti ellenőrzésen intézkedő rendőr tudja megítélni a látottakból-tapasztaltakból, hogy egy 3 éves gyermek a konkrét motoron fizikailag és mentálisan alkalmas-e erre a feladatra.

Gondolok itt arra, hogy amennyiben a gyermek félelemmel vegyített izgalommal vesz részt az élménymotorozáson, nem biztos hogy a külső szemlélő számára is megnyugvást jelent vizuális értelemben. Amennyiben viszont mosolyogva és magabiztosan markolja az oldalkocsi vázát és biztonságban érzi magát, vagyis a saját biztonságára is van érkezése ügyelni, a jog nem gördít akadályt a családi móka elé. 

Személy szerint nem rajongok sem az orosz motorokért, sem az oldalkocsiért, de egy ilyen járműszerelvénnyel én is nekiindulnék az Ural hegységnek.
Személy szerint nem rajongok sem az orosz motorokért, sem az oldalkocsiért, de egy ilyen járműszerelvénnyel én is nekiindulnék az Ural hegységnek.

oldalkocsi nem kapcsolható bármilyen motorhoz,

segédmotoros kerékpárok esetén például tilos ez a megoldás és a piac sem kínál ilyen termékeket. Érthető, hiszen abban a járműkategóriában (L1e, L2e) a személyszállítás is eleve tilos.  

Egy ilyennel kizárt az oldalkocsizás.
Egy ilyennel kizárt az oldalkocsizás.

Érdekesség, hogy - amennyiben gyermekülés alkalmazása nem kötelező a jogi előírások szerint az oldalkocsiban - akár egyszerre két 10 év alatti gyermek is szállítható ilyen módon, mivel a KRESZ személyszállításra vonatkozó rendelkezései alapján " két 10 éven aluli gyermeket – ha az általuk elfoglalt ülésen a gyermekbiztonsági rendszer használata a 48. §-ban foglaltak alapján nem kötelező – egy személynek kell tekinteni." 

Tehát az az elképzelés sem ördögtől való, hogy egy négytagú család (két felnőtt, két 10 év alatti gyermekkel) kirándulni induljon egy oldalkocsis motorkerékpárral.

A világ kevésbé szerencsés geopolitikai fekvésű helyein teljesen mást szimbolizál az oldalkocsis motorozás. Ott is örömforrás, csak nem a klasszikus értelemben. Kép: FB/Developing Pakistan
A világ kevésbé szerencsés geopolitikai fekvésű helyein teljesen mást szimbolizál az oldalkocsis motorozás. Ott is örömforrás, csak nem a klasszikus értelemben. Kép: FB/Developing Pakistan

Olvasónk biztosra ment, gyerekülést is fabrikált az oldalkocsiba, első a biztonság!  

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.