Családi motorozás: szállítható kiskorú az oldalkocsiban?
Olvasónk járműflottája egy oldalkocsival gazdagodott az ünnepek alatt, a Jawa 350-es típusú veterán motor nyújtotta élményeket végre a család legkisebb tagjai is élvezhetik, biztonságosan, kényelmesen utazva. Olvasónk viszont bizonytalan: tényleg legális, ha egy 3 éves gyermeket ültet az oldalkocsiba?

A motorozás a többség számára inkább hobbi és élmény, mint a napi rutinközlekedés része. Persze sokan használják a motort a napi munkavégzéshez (például futárkodáshoz vagy éppen sürgősségi vérszállításhoz-betegellátáshoz), a motorosok túlnyomó részének viszont az élménymotorozás és a kikapcsolódás az elsődleges indok a kétkerekű fenntartása mellett.

Olvasónk is az utóbbi kategóriába tartozik, az oldtimer Jawa 350-esét eddig kénytelen volt egyedül használni, a háromtagú család tagjai nem tudták elkísérni az utazásokra, hiszen két ülésen hivatalosan csak ketten férnek el a hazai szabályozás szerint.

Erre a problémára a piac már évtizedek óta kínál megoldást
Számtalan típusú és tudású oldalkocsi kapható, újként és használtan is. Ez a találmány pedig könnyűszerrel átvágja ezt a gordiuszi csomót. A másik szülő a motor hátsó ülésén, a csimóta (vagy éppen csimóták, de erről majd később) pedig az oldalkocsiban utazhat. Utóbbi a kényelmesebb és biztonságosabb hely, érthető okokból.

Van erre valamilyen konkrét-specifikus KRESZ szabály?
Mivel ez a problémakör nem tömeges jelenség és 50 éve főleg nem volt az, a jogalkotó sem foglakozott vele kifejezetten. Általános, személyszállításra vonatkozó elveket fektetett csak le a jogszabályban, azok értelmezése pedig a jogalkalmazók (például rendőrök) feladata.
Mit mond a jogszabály?
A zárt utastérrel (vezetőtérrel) nem rendelkező motorkerékpáron és segédmotoros kerékpáron utazó személynek becsatolt motorkerékpár-bukósisakot kell viselni. Ilyen járművel csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a járművezető és az utas becsatolt motorkerékpár-bukósisakot visel.
Motorkerékpár pótülésén csak egy, a saját biztonságára ügyelni képes személyt szabad szállítani, akinek a lába a lábtartót eléri.
A pótülés kifejezés ne kavarjon meg senkit, 1975-ben így neveztek minden ülőalkalmatosságot, amin nem a sofőr tompora foglalt helyet. Vagyis a hátsó "kakasülő" és az oldalkocsi ülése is úgynevezett pótülés jogilag.
Ennyi tehát a kritérium: tudjon a saját biztonságára is ügyelni az utas az oldalkocsiban. Se életkor, se testmagasság nem kerül említésre a joganyagban. Van ugyan általános alsó életkor (3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható), de az csak autókra és mopedekre vonatkozik, motorokra nem. Olvasónk gyermeke pedig már elmúlt 3 éves.

Oldalkocsis motorkerékpár (L4e járműkategória) esetén a lábtartó kérdése nyilván nem releváns, így tulajdonképpen bárki szállítható az oldalkocsiban, aki visel bukósisakot és képes a saját biztonságára is ügyelni. Azt csak az esetleges helyszíni közúti ellenőrzésen intézkedő rendőr tudja megítélni a látottakból-tapasztaltakból, hogy egy 3 éves gyermek a konkrét motoron fizikailag és mentálisan alkalmas-e erre a feladatra.
Gondolok itt arra, hogy amennyiben a gyermek félelemmel vegyített izgalommal vesz részt az élménymotorozáson, nem biztos hogy a külső szemlélő számára is megnyugvást jelent vizuális értelemben. Amennyiben viszont mosolyogva és magabiztosan markolja az oldalkocsi vázát és biztonságban érzi magát, vagyis a saját biztonságára is van érkezése ügyelni, a jog nem gördít akadályt a családi móka elé.

oldalkocsi nem kapcsolható bármilyen motorhoz,
kétkerekű segédmotoros kerékpárok esetén például tilos ez a megoldás és a piac sem kínál ilyen termékeket. Érthető, hiszen abban a járműkategóriában (L1e-B kategória) a személyszállítás is eleve tilos.

Érdekesség, hogy - amennyiben gyermekülés alkalmazása nem kötelező a jogi előírások szerint az oldalkocsiban - akár egyszerre két 10 év alatti gyermek is szállítható ilyen módon, mivel a KRESZ személyszállításra vonatkozó rendelkezései alapján " két 10 éven aluli gyermeket – ha az általuk elfoglalt ülésen a gyermekbiztonsági rendszer használata a 48. §-ban foglaltak alapján nem kötelező – egy személynek kell tekinteni."
Tehát az az elképzelés sem ördögtől való, hogy egy négytagú család (két felnőtt, két 10 év alatti gyermekkel) kirándulni induljon egy oldalkocsis motorkerékpárral.

Olvasónk biztosra ment, gyerekülést is fabrikált az oldalkocsiba, első a biztonság!
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
