Hogyan töltjük majd fel azt a rengeteg elektromos autót avagy lesz-e áramkút a társasházakban?
A családi házak esetén könnyen megoldható, hogy a lakók saját maguk töltsék elektromos autójukat, a társasházak esetén azonban jóval komolyabb kihívás a saját töltő létesítése.
Az elektromos autók akkumulátorainak legkényelmesebb és legolcsóbb feltöltési lehetősége a házi töltőhasználata, ám ez csak a családi házak esetén magától értetődő. A villanyautózás elterjedésében kulcskérdés, hogy a lakó- és társasházakban is legyen elérhető áramkút. A Transport&Environment nonprofit szervezet összeállítása szerint az Európai Uniónak van egy rendelete, amely társasházak töltőivel kapcsolatban is lefektet néhány alapelvet.
Áramkutat a társasházakba!
Az Energy Performance of Building Directive szabályozást a múlt évben fogadták el. Az egyik lényeges szabály, hogy minden lakóépületben – például társasházban – telepíteni kell villanyautó-töltőt, amelyekben több mint három autóbeálló van. Ezen túl erről azonban nem fogalmaz meg konkrét szabályokat vagy célokat, amit a T&E szerint a tagállamok nemzeti szabályozásával kell pótolni.
Az elektromos autók saját feltöltésének egyfajta joggá kellene válnia, ami mindenkit megillet, aki ilyen módon közlekedik és rendelkezik autóbeállóval, akár saját, akár teremgarázsban. Ennek szellemében kell módosítani az építésügyi szabályozásokat. A T&E Franciaország, Németország, Nagy-Britannia, Olaszország, Lengyelország és Spanyolország szabályait áttekintve tett néhány javaslatot - mondják a T&E szakértői.
A kicsit általános javaslatcsomagjukban a következők szerepelnek:
- A villanyautó-töltő telepítésének a háztulajdonosok és a bérlők magától értetődő jogának kellene lennie, kivéve olyan helyeken, ahol ez ellen valamilyen nagyon nyomós érv szól.
- Biztosítani kell, hogy az új építésű és a felújított társasházakban minden parkolóhely rendelkezzen elektromosautó-töltővel. A szabályozás írja elő, hogy a házak elektromos rendszerét képessé kell tenni ennek kiszolgálására.
- Ki kell dolgozni nemzeti stratégiákat arra vonatkozóan, hogyan lássák el a meglévő társasházakat autóakkumulátor-töltési lehetőséggel az előbbi elveknek megfelelően. Ennek elvégzésére ki kellene tűzni egy céldátumot, ami a T&E szerint 2035 lehetne.
- Meg kell oldani ezeknek a feladatoknak a finanszírozását. Anyagi támogatást kell adni a töltőpontok létesítéséhez hasonlóan ahhoz, ahogy az állam támogathatja a nyilvános töltés lehetőségét. Ösztönözni kell az autósokat arra, hogy saját akkumulátortöltési lehetőséggel rendelkezzenek.
- Gondoskodni kell arról, hogy a társasházakban kiépített töltési lehetőségek kétirányúak legyenek, azaz szükség szerint az elektromos autókban tárolt felesleges energia kerüljön a hálózatba, és ez mérsékelje a villanyautó-tulajdonosok villanyszámláját.
Autók kontra töltők
A nyilvános töltők hálózata egyébként folyamatosan bővül. A Villanyautósok a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) decemberben publikált – múlt év első felére vonatkozó - adatait – idézve azt írták, hogy hazai elektromobilitás történetében soha nem nőtt még egy hónap alatt annyival a töltőoszlopok száma, mint idén júniusban. Az idei első félévben pedig összesen 294-gyel, egy év alatt 425-tel nőtt a nyilvános töltők száma, amelyből 118 darab 2024 júniusában jelent meg a nyilvántartásban.
Az áramkúthálózat bővítése persze jó hír, de a probléma az, hogy a tempó lassú, legalábbis az elektromos autók számának emelkedéséhez képest.
A szakportál azt írta: Az egy töltőoszlopra jutó autók száma 2024 első félévében javult ugyan kicsit, a második félévben azonban tovább romlott ez a mutató. 2018 első félévében volt utoljára ennyire rossz az arány, mint jelenleg. A probléma fontosságára a GEVA nemzetközi kutatása is felhívta a figyelmet: a magyar elektromosautó-használók a villanyautózás legfontosabb nehézségének a gyorstöltőhálózat nem megfelelő lefedettségét tartják.