Hogyan töltjük majd fel azt a rengeteg elektromos autót avagy lesz-e áramkút a társasházakban?
A családi házak esetén könnyen megoldható, hogy a lakók saját maguk töltsék elektromos autójukat, a társasházak esetén azonban jóval komolyabb kihívás a saját töltő létesítése.

Az elektromos autók akkumulátorainak legkényelmesebb és legolcsóbb feltöltési lehetősége a házi töltőhasználata, ám ez csak a családi házak esetén magától értetődő. A villanyautózás elterjedésében kulcskérdés, hogy a lakó- és társasházakban is legyen elérhető áramkút. A Transport&Environment nonprofit szervezet összeállítása szerint az Európai Uniónak van egy rendelete, amely társasházak töltőivel kapcsolatban is lefektet néhány alapelvet.
Áramkutat a társasházakba!
Az Energy Performance of Building Directive szabályozást a múlt évben fogadták el. Az egyik lényeges szabály, hogy minden lakóépületben – például társasházban – telepíteni kell villanyautó-töltőt, amelyekben több mint három autóbeálló van. Ezen túl erről azonban nem fogalmaz meg konkrét szabályokat vagy célokat, amit a T&E szerint a tagállamok nemzeti szabályozásával kell pótolni.
Az elektromos autók saját feltöltésének egyfajta joggá kellene válnia, ami mindenkit megillet, aki ilyen módon közlekedik és rendelkezik autóbeállóval, akár saját, akár teremgarázsban. Ennek szellemében kell módosítani az építésügyi szabályozásokat. A T&E Franciaország, Németország, Nagy-Britannia, Olaszország, Lengyelország és Spanyolország szabályait áttekintve tett néhány javaslatot - mondják a T&E szakértői.
A kicsit általános javaslatcsomagjukban a következők szerepelnek:
- A villanyautó-töltő telepítésének a háztulajdonosok és a bérlők magától értetődő jogának kellene lennie, kivéve olyan helyeken, ahol ez ellen valamilyen nagyon nyomós érv szól.
- Biztosítani kell, hogy az új építésű és a felújított társasházakban minden parkolóhely rendelkezzen elektromosautó-töltővel. A szabályozás írja elő, hogy a házak elektromos rendszerét képessé kell tenni ennek kiszolgálására.
- Ki kell dolgozni nemzeti stratégiákat arra vonatkozóan, hogyan lássák el a meglévő társasházakat autóakkumulátor-töltési lehetőséggel az előbbi elveknek megfelelően. Ennek elvégzésére ki kellene tűzni egy céldátumot, ami a T&E szerint 2035 lehetne.
- Meg kell oldani ezeknek a feladatoknak a finanszírozását. Anyagi támogatást kell adni a töltőpontok létesítéséhez hasonlóan ahhoz, ahogy az állam támogathatja a nyilvános töltés lehetőségét. Ösztönözni kell az autósokat arra, hogy saját akkumulátortöltési lehetőséggel rendelkezzenek.
- Gondoskodni kell arról, hogy a társasházakban kiépített töltési lehetőségek kétirányúak legyenek, azaz szükség szerint az elektromos autókban tárolt felesleges energia kerüljön a hálózatba, és ez mérsékelje a villanyautó-tulajdonosok villanyszámláját.
Autók kontra töltők
A nyilvános töltők hálózata egyébként folyamatosan bővül. A Villanyautósok a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) decemberben publikált – múlt év első felére vonatkozó - adatait – idézve azt írták, hogy hazai elektromobilitás történetében soha nem nőtt még egy hónap alatt annyival a töltőoszlopok száma, mint idén júniusban. Az idei első félévben pedig összesen 294-gyel, egy év alatt 425-tel nőtt a nyilvános töltők száma, amelyből 118 darab 2024 júniusában jelent meg a nyilvántartásban.
Az áramkúthálózat bővítése persze jó hír, de a probléma az, hogy a tempó lassú, legalábbis az elektromos autók számának emelkedéséhez képest.
A szakportál azt írta: Az egy töltőoszlopra jutó autók száma 2024 első félévében javult ugyan kicsit, a második félévben azonban tovább romlott ez a mutató. 2018 első félévében volt utoljára ennyire rossz az arány, mint jelenleg. A probléma fontosságára a GEVA nemzetközi kutatása is felhívta a figyelmet: a magyar elektromosautó-használók a villanyautózás legfontosabb nehézségének a gyorstöltőhálózat nem megfelelő lefedettségét tartják.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
