Olvasónkat simán elzavarták a műszaki vizsgáról, a minisztérium segített végül a jogszabályt értelmezni
Az addig rendben van, hogy a kulturális sokszínűség gyönyörködtet. Vannak azonban olyan területei az életnek, ahol ez a fajta pluralizmus egyáltalán nem kívánatos. A közlekedési joganyag tipikusan ilyen terület.
Évezredes probléma, hogy a döntések "fent" születnek, végrehajtani viszont "lent" kell őket. Ebből sokféle bonyodalom tud adódni, a jogszabályi előírások értelmezését azonban sosem szerencsés a valós problémával farkasszemet néző játékosokra bízni, könnyen elfogultság lehet a dolog vége. A KRESZ, a végrehajtását szolgáló KöHÉM rendeletek és a biztosítós törvény összhangját célszerű a lehető legmagasabb szinten megteremteni, úgy a műszaki vizsgabiztosok és az okmányirodai ügyintézők is nagyobb esélyekkel indulhatnak a játékban.
A történetet már ismerhetitek nagy vonalakban.
- Egy vidéki okmányiroda kitalálta, hogy nem kell igazolást kiadnia az ügyfél kérelmére ideiglenesen kivont autók esetén, anélkül is mehet műszaki vizsgára.
- A műszakin a vizsgabiztos viszont ezt a megközelítést értelmezni sem tudta, hiszen a vizsgaszoftver kéri az igazolás feltöltését.
- A minisztérium kérdésünkre első körben a kormányablaknak adott igazat, ami csak annyit jelentett, hogy elméletileg nem kell az igazolás KGFB nélküli műszaki vizsgához, a gyakorlatban azért inkább legyen ott.
- Egy másik vármegyében azonban teljesen ellentétes következtetésre jutott egy vizsgabiztos: akinek nincs érvényes KGFB-je, az meg se próbálkozzon a műszakiztatással, ha van igazolása, ha nincs. Szerinte ez olvasható ki a jogszabályokból.
- Ez volt az a pont, amikor a hatóság szükségét érezte a hivatalos állásfoglalás pontosításának-konkretizálásának: Kivont járműveknél nem kell a KGFB a műszakiztatáshoz, igazolás viszont minden esetben szükséges, amit fel is kell tölteni a KÖKIR vizsgarendszerbe.
Az autósok meg csak kapkodták a fejüket. Na nem amiatt, hogy ki tud cifrább labirintust kirajzolni a jogi fingreszelés végtermékéből. Sokkal inkább amiatt, hogy hova kell vinni a KGFB nélküli, forgalomból kérelemre ideiglenesen kivont autókat, ha friss-érvényes műszaki vizsgát szeretnének. A jogászok majd kivajúdják azt az egeret valahogy,
a járműkereskedelem és a műszakiztatás nem fog megállni senki kedvéért
A jó hír az, hogy a kisded egér elhagyta az anyatestet, megszületett a végleges jogi álláspont, a helyes választ meg is jelölte az Építési és Közlekedési Minisztérium.
ÉKM - Közlekedési Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkári Titkárság válasza
Az ideiglenesen forgalomból kivont járművek kötelező gépjármű felelősségbiztosításával kapcsolatos álláspontunkról az alábbiakról tájékoztatom.
A kötelező felelősségbiztosításra vonatkozó feltételeket a kötelező gépjármű-
„26. § (1) A biztosító kockázatviselése a járműnyilvántartásban szereplő gépjárművek esetében szünetel, ha az üzemben tartó kérelmére vagy hivatalból történő eljárás következtében a gépjármű a forgalomból ideiglenes kivonásra került.”
„44. § (1) Gépjárművet forgalomba helyezni – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel –, a forgalmi engedélybe üzemben tartóval kapcsolatos bejegyzést tenni, ideiglenes forgalomban tartási engedélyt kiadni, azt meghosszabbítani, a gépjármű hatósági jelzését (rendszámtábláját) cserélni, a gépjármű időszakos vizsgálatát elvégezni abban az esetben lehet, ha az e törvény szerinti biztosítási kötelezettségnek eleget tettek.
(2) A gépjármű forgalomba helyezéséhez az e törvény szerinti biztosítási kötelezettség teljesítése nem szükséges, ha a gépjármű forgalomba helyezését gépjármű kereskedelemmel foglalkozó gazdasági társaság vagy egyéni vállalkozó kezdeményezte, és a forgalomba helyezéssel egyidejűleg a gépjármű kereskedelemmel foglalkozó gazdasági társaság vagy egyéni vállalkozó kérte a gépjármű forgalomból történő kivonását is.”
A fentiek alapján az üzemben tartó által kérelmezett ideiglenes kivonás esetén nem szükséges a jármű időszakos vizsgálatához a biztosítás fedezet fennállását igazolni.
A műszaki vizsgálatokat támogató, közlekedési hatóság elektronikus rendszere (KÖKIR rendszer) automatikusan bekérdez a kötvénynyilvántartásba és amennyiben ott a jármű nem rendelkezik biztosítási fedezettel, akkor fel kell tölteni egy dokumentumot, ami igazolja, hogy mi módon igazolta a biztosítás meglétét, vagy, hogy mi alapján mentesül ez alól.
Fontos azonban, hogy amennyiben forgalomból kivont járműveket visznek időszakos vizsgálatra, a közúti forgalomban a jármű nem vehet részt, mozgatásához vagy a kereskedő részére kiadott „I” ideiglenes rendszám, vagy járműszállító igénybevétele szükséges.
Jelenleg úgy tűnik, hogy erről - az egyébként egyetlen helyes - jogértelmezésről az okmányirodák és a vizsgaállomások is értesülhettek, mára a korábban elutasító kormányablak is kiadja az üzembentartóknak az ideiglenes kivonás okáról és tényéről szóló hivatalos igazolást, a vizsgasorokon pedig (az igazolás birtokában) gond nélkül átmennek a KGFB nélküli autók.
Minden jó, ha a vége jó? Nyilván, de azért ezeket a felesleges, több hónapig tartó fennakadásokat jobb lenne megelőzni, mint utólag kezelni, úgy gondolom.
Fontos tudni, hogy a KGFB hiányára a műszaki érvényességének lejárta nem elegendő hivatkozásai alap! A biztosításnak akkor is érvényesnek-befizetettnek kell lennie, ha az autónak hosszú ideje nem volt már érvényes műszaki vizsgája. Az "amúgy sincs rajta műszaki, akkor KFGB sem kell rá" megközelítés minden valóságalapot nélkülöz. Biztosítás nélkül egyetlen esetben próbálkozhattok a műszaki vizsgasoron: ha előtte ideiglenesen kivonattátok a forgalomból az autót és erről kértetek igazolást is a kormányablaktól (vagy az on-line felületről).
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Hogy mennyire drágul a műszaki vizsga februártól, itt olvashatod el.