Már ott tartunk, hogy a kínaiak kopogtatnak a VW ajtaján
Új szintre lép a globális autóipar, ezen belül az autópiac átalakulása. A Volkswagen gyáraira kínai ajánlat érkezett, egy friss előrejelzés pedig gyárbezárásokat helyez kilátásba

Európában és Észak-Amerikában számos autógyártó üzem vár arra, hogy tulajdonosaik 2025-ben lakatot tegyenek a bejárataikra. Főként a fejlett térségekben lévő, magas bérköltséggel dolgozó gyárakat fenyegeti a bezárás – idézte a Gartner tanácsadó cég tanulmányának eredményeit a Reuters.
A szakértők olyan kuktához hasonlították az autóipar helyzetét, amelyben a vállalatok főnek a levükben magas nyomás alatt. A feszültséget a korábbinál szigorúbb károsanyag-kibocsátási követelmények, a kapacitásfelesleg és a kínai elektromosautó-gyártók támasztotta verseny növeli.
Stefan Hartung, a Bosch vezérigazgatója a német sajtóban azt követelte, hogy a hatóságok tekintsenek el az új szabványok teljesítésében elbukó autógyártók megbírságolásától.
A Gartner várakozása szerint az elektromos autók, buszok, kisebb és nagyobb teherszállító járművek értékesítése 17 százalékkal nőhet 2025-ben. Középtávra, azaz öt évre az a jóslatuk, hogy 2030-ban már az eladott, motorral hajtott járművek fele elektromos meghajtású lesz. Ez várhatóan úgy valósulhat meg, hogy a hagyományos autógyártók új versenytársaiktól fogják beszerezni az új meghajtás szoftvereit.
Jöhetnek a kínaiak a Volkswagen és más cégek üzemeibe
Ezt a jóslatot látszik máris alátámasztani az a hír, miszerint a kínai autógyártók és hatóságok vizsgálják a lehetőségét annak, hogy az ázsiai ország villanyautó-gyártói megvásárolhatnák a Volkswagen bezárásra ítélt üzemeit. A Reuters az ügyhöz közel álló, nevük elhallgatását kérő forrásokra hivatkozva hozta nyilvánosságra ezt az értesülését. (Hivatalosan még nincs megerősítve az értesülés. Ha valóban sor kerülne az eladásokra, akkor a szigorú tőzsdei szabályok szerint első körben a befektetőket kell majd tájékoztatni azokról.)
Az üzemek esetleges megvásárlásával a kínaiak megvethetnék a lábukat Németországban, a világ egyik legigényesebbnek tartott autópiacán. A befektetés nem lenne újdonság, miután az ázsiai cégek már megjelentek az európai távközlési szektorban és a robotiparban, de az autógyártás mégis csak a német gazdaság koronaékszere. Tény azonban az is, hogy a Mercedes-Benz tulajdonosai között van két kínai részvényes. Magyarán a Volkswagen gyárainak kínai kézbe kerülése politikailag érzékeny kérdés lenne.
Elhasaltak a német prémiumok, az Audi áll a sor végén
Az Audi 2024-ben, még a BMW-nél és a Mercedesnél is rosszabbul járt Kínában.
A befektető cégek ezzel elkerülhetnék autóik európai exportját és ezzel az azt sújtó büntetővámot. Ugyanakkor az ázsiai országban az a módi, hogy a pekingi kormány hozzájárulására van szükség a cégek külföldi terjeszkedéséhez.
Édes-savanyú a két ország gazdasági kapcsolata
Kína és Németország kapcsolatai szépen fejlődtek Angela Merkel korábbi kancellár 16 éves regnálása alatt, ám a szociáldemokrata-szabad demokrata-zöld kormány rendszerszintű versenytársat lát az ázsiai országban, így lehűltek a viszonyok. Annelena Baerbock külügyminiszter diktátornak minősítette Hszi Csin-ping kínai államfőt. A Volkswagen Drezdában és Osnabrückben lévő üzemének alternatív felhasználását vizsgálja költségcsökkentési programja keretében. Az előbbiben 340 dolgozó vesztheti el állását 2025-ben, az utóbbiban 2300 alkalmazott 2027-ben. A Reuters egyik informátora szerint a VW nyitott lenne arra, hogy az osnabrücki gyárat kínai befektetőnek adja el.
Az ottani üzem szakszervezetének képviselője, Stephan Soldanski azt mondta a dolgozóknak, hogy ha a VW kínai közös vállalata venné meg az üzemet és ezt követően betartaná a német autógyártónál szokásos szabályokat, akkor nem gördítenének akadályokat a tulajdonosváltás elé. Magyarán nem támasztanak ezen túli feltételeket a hozzájárulásuk megadásához.
Nem csupán a Volkswagen gyárait vadászhatják le a kínaiak?
A kínai kereskedelmi kamara berlini képviselője megerősítette a Reutersnek, hogy országának befektetőit erősen izgatják a németországi autóipari üzleti lehetőségek. Fontosnak tartják, hogy hosszabb távon megszerezzék az autóik minőségére kényes német fogyasztókat.
A meglévő gyárak vásárlása viszonylag olcsó megoldást kínál arra, hogy egy cég megvesse a lábát egy új piacon, de macerás lehet a szerzemény technikai korszerűsítése. Részben ezért épít új üzemet a BYD Magyarországon és Törökországban, és tervezi a Leapmotor ugyanezt a Stellantisszal együttműködve Lengyelországban. Ugyanakkor a Chery Auto 2025-től a Nissan korábbi spanyolországi gyárában kezdi meg elektromos autók gyártását.
A kínai cégek körbeszaglásztak Európában. A Reuters értesülései szerint tárgyalások folynak a Ford németországi és a VW brüsszeli üzemének megvásárlásáról. A Leapmotor még novemberben azt szivárogtatta ki a hírügynökségnek, hogy szívesen venne egy üzemet Németországban villanyautói gyártásához. A Chery a meglévőn kívül számos lehetőségeket vizsgál. A BYD csak annyit árult el, hogy hosszú távú európai céljai alapvetően függetlenek a kontinens kormányainak rövid távú belpolitikai manőverezésétől.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
