A tulajdonos meghalt, ki köt rá kötelezőt, ki műszakiztathatja, mi van, ha elhúzódik az örökösödési eljárás?

2025.01.18. 08:12

Mindig szerencsésebb helyzet, ha a tulajdonosváltás adásvétel útján történik. Az életben viszont sokszor megesik, hogy öröklés útján lesz valaki autótulajdonos. A hagyatéki eljárás hosszú ideje alatt a biztosításról is gondoskodni kell, aki nem akar fedezetlenségi díjjal pepecselni, annak érdemes tisztában lennie a részletszabályokkal.

Az öröklés tényének senki sem örül, a tárgyának viszont lehet.
Az öröklés tényének senki sem örül, a tárgyának viszont lehet.

Olvasónk családjában sajnálatos haláleset történt, a hagyaték részét képezte egy pár éve újonnan vásárolt Suzuki Swift, amit mindenképpen meg szeretne tartani (mint örökös). A kötelező biztosítással kapcsolatban azonban elvesztette a fonalat, attól tart, hogy komoly fedezetlenségi díjjal kell majd kalkulálnia a haláleset és a hagyatéki eljárás lezárása közötti időszakra.

A félelem nem alaptalan. Gyakran megtörténik, hogy a közjegyző előtti eljárás hosszú hónapokig eltart, a teljes hagyatéki procedúra pedig a fél éven is túlnyúlik. A fedezetlenségi díj napi összege eközben majdnem 1000 forint. Tovább bonyolítja olvasónk helyzetét, hogy az örökölt autó biztosítása 2024 december 31-éig volt rendezett, a műszaki vizsgája pedig 2025 február 28-áig érvényes. A hagyatéki eljárás befejezése viszont legkorábban csak tavasszal várható.

A probléma lényege, hogy az autók - biztosítási szempontból is - mindig tartoznak valakihez. Akkor is, ha az aktuális tulajdonos meghalt, az új megállapítása pedig még folyamatban van. Az autóra egészen addig kötelező érvényes biztosítást fenntartani, ameddig az forgalomba helyezett státuszban van. Ez alól nem képez kivételt a jogos tulajdonos személyének átmeneti megállapíthatatlansága sem. 

Miként kerülhető el a fedezetlenségi díj örökölt autó esetén?

A jogalkotó szerencsére gondolt erre a kérdésre is, amikor a KGFB törvényt megalkotta. 

KGFB törvény (öröklés)

Az üzembentartó halála esetén, ha a biztosítási kötelezettség címzettje nem állapítható meg, a szerződés legkésőbb a hagyatéki eljárást lezáró határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 napig tartható hatályban, amennyiben a gépjármű birtokosa a halál tényét a biztosítónak bejelentette, és a szerződést díjfizetéssel hatályban tartja. 

Ne tévesszen meg senkit a megfogalmazás, a törvény ezen passzusa öröklési kérdéseket feszeget annak ellenére, hogy üzembentartó halála esetére szól. A jogalkotó abból indult ki, hogy a legtöbb esetben a tulajdonos és az üzembentartó személye egyezik. Ha mégsem, az üzembentartó halála nem érinti a tulajdoni jogviszonyokat, öröklés és hagyatéki eljárás szóba sem kerül.  

Fedezetlenségi díjat senki sem szeretne fizetni.
Fedezetlenségi díjat senki sem szeretne fizetni.

De miként tartson fent érvényes biztosítást az elhunyt személy? Nyilván sehogy

A törvény szövege szerint a KGFB biztosítás menedzseléséről az autó birtokosának kell gondoskodnia a hagyatéki eljárás lezárultáig. Vagyis annak, akinél az autó (jogcímre való tekintet nélkül) fizikailag található, aki az autót ténylegesen használja. 

A valóságban ez úgy néz ki, hogy a leendő örökös a halálesetet követően bejelenti a biztosítónak a sajnálatos fejleményt és befizeti a következő esedékes biztosítási díjat. Ezzel a biztosítási szerződés a hagyatéki végzés jogerőre emelkedéséig hatályban marad. 

A hagyatékátadó végzés jogerőre emelkedéséig nem adható el az autó.
A hagyatékátadó végzés jogerőre emelkedéséig nem adható el az autó.

Türelmi idő - 60 és 30 nap

A jogszabályok hagynak reagálási időt az ilyen helyzetek rendezésére. Az elhunyt családtag által kötött biztosítás díjnemfizetés miatt csak a következő díj esedékességét követő 61. napon szűnik meg. Ez praktikusan azt jelenti, hogy a 2024 december 31-éig érvényes és díjrendezett biztosítás folytonosságának fenntartására az örökösnek 60 nap áll rendelkezésére. Ha 2025 március elsejéig tájékoztatja a biztosítót a fejleményekről és befizeti a következő (akár éves) díjat, az elhunyt nevére szóló biztosítás egészen a hagyatékátadó végzés jogerőre emelkedéséig hatályban marad. 

A hagyaték jogerős átadását követő 31. napon azonban a korábbi biztosítás automatikusan törlődik. Az örökösnek ezért a hagyaték átadását követően célszerű azonnal új, saját névre szóló KGFB-t kötni. Ezzel garantáltan elkerülhető a fedezetlenségi díj. Tehát a hagyatékátadó végzés jogerőre emelkedésétől számítva 30 napja van az örökösnek az új biztosítás megkötésére. Ha ezt elmulasztja, a 31. naptól már ketyeg a fedezetlenségi díj órája is. 

Természetesen nem várja el a jogalkotó a tragédiával érintett autósoktól az azonnali reagálást, kisebb dolga is nagyobb annál annak, aki ilyen helyzetbe került. A jogszabályba épített türelmi idők viszont csak akkor tudnak maradéktalanul érvényesülni, ha az örökös a lehető leghamarabb tájékoztatja a biztosítót is a sajnálatos fejleményekről. Olvasónk szerencsére időben hozzálátott a helyzet rendezéséhez. 

A tulajdonosváltást a kormányablakban kell intézni, de csak a hagyaték átadást követően.
A tulajdonosváltást a kormányablakban kell intézni, de csak a hagyaték átadást követően.

A műszakival mi lesz? Kivonhatja a forgalomból az autót az örökös? 

Tovább nehezíti a helyzetet, ha az autó műszaki vizsgája a hagyatéki eljárás alatt jár le. Általános tévhit, hogy ha lejárt a műszaki, biztosítást sem kell az autóra fizetni. Ez azonban nem fedi a valóságot. A KGFB fenntartási kötelezettség független a műszaki érvényességétől, azt egészen addig fizetni kell, ameddig az autó forgalomban van. 

Forgalomból (ideiglenesen) kivonatni az autót viszont csak az üzembentartó jogosult. Így amennyiben ő elhalálozott, az örökös egészen addig nem lesz jogosult a kivonás kezdeményezésére az okmányirodában, ameddig le nem zárul az örökösödési eljárás és bejegyzésre nem kerül az új üzembentartó az állami regiszterbe. 

"Ne aggódj, jó helyre kerülsz majd!"
"Ne aggódj, jó helyre kerülsz majd!"

Műszaki vizsgálathoz korábban kellett a tulajdonos/üzembentartó hozzájárulása is (meghatalmazás formájában), elhunyt tulajdonos esetében pedig ez nem kivitelezhető. Így maradt az a megoldás, hogy a biztosítás fenntartása mellett lejárt műszakival tárolták az autót a leendő örökösök és a tulajdoni viszonyok rendezését követően műszakiztatták le azt. Addig viszont közúti forgalomban az autó nem volt használható az érvényes műszaki hiánya miatt. 

A jogalkotó pár hónapja felismerte ennek a megoldásnak az abszurditását, egy jogszabálymódosítás alapján 2025 január eleje óta nincs szükség külön meghatalmazásra ahhoz, hogy leműszakiztathassa az autót az, aki ténylegesen birtokolja és használja.

Módosult a képviseletre vonatkozó szabály

"Időszakos vizsgálatra irányuló kérelem esetén az üzembentartó képviseletét – külön okirat kiállítása nélkül – elláthatja az a személy, aki rendelkezik a járművel és annak hatósági engedélyével, valamint az üzembentartó helyett képes biztosítani a jármű vizsgálatának elvégzéséhez a feltételeket.

Külön okirat kiállítása nélkül az üzembentartót képviselő személy képviseleti jogosultsága az időszakos vizsgálat során a jármű üzembentartóját terhelő kötelezettségek teljesítésére és a közlekedési hatóság határozatának átvételére terjed ki.”

Úgy kell ezt elképzelni, hogy a jogalkotó a valósághoz igazítja az avítt szabályozást. A mindennapokban az autósok egy része olyan járművel jár, amelynek valaki más a tulajdonosa-üzembentartója. Ez viszont nem akadálya annak, hogy az egyébként is nála lévő autót - a benne lévő forgalmi engedéllyel együtt - műszaki vizsgára vigye és leszurkolja a hatósági díjat, majd elégedetten távozzon a friss vizsga birtokában. 

Már meghatalmazás nélkül is vihető műszakira az autó.
Már meghatalmazás nélkül is vihető műszakira az autó.

Olvasónknak tehát szerencséje van a szerencsétlenségben: határidőben be tudja jelenteni a változásokat a biztosítónál, ezzel kikerülve a fedezetlenségi díjat. Az új jogszabály pedig azt is lehetővé teszi számára, hogy február végéig ő maga vigye el a várhatóan tulajdonába kerülő autót műszaki vizsgálatra, ahova már nem kell magával vinnie az elhunyt tulajdonos által adott meghatalmazást sem.

További jó hír, hogy amennyiben túlfizetés keletkezik az adott autóra biztosítás tekintetében (az elhunyt nevére szóló biztosítást például egész évre befizette az autó birtokosa-leendő tulajdonosa és a hagyaték átadását követően a saját nevére is kötött biztosítást) a korábbi, elhunyt nevére szóló biztosításnál jelentkező túlfizetést a biztosítótársaság visszatéríti érdekmúlás jogcímen. 

A legfontosabbat majd' elfelejtettem: A hagyatéki autó használható az örökösödési procedúra ideje alatt is. Érvényes biztosítással és forgalmival, persze.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.