Álom az egyenlő árakról: Magyarország még várhat

Kezd összeérni a villany- és hagyományos autók ára, de nem itthon

2025.01.29. 05:59

Egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy egy elektromos autó ugyanannyiba kerüljön, mint belső égésű megfelelője – végülis sok ilyet lehet olvasni külföldről és más-más elemzésekből. Viszont nálunk mi a helyzet?

Egy elemzés szerint már két év múlva eljuthatunk oda, hogy a villany- és a belső égésű motoros járművek ára azonos lesz. Tagadhatatlan, hogy a villanyautók árai egyre közelebb állnak a belső égésűekéhez. Ezt bizonyítva csak szimplán vissza kellett görgetnem a 2013-as tesztekhez, amelyekből kiderül, hogy a fapados Nissan Leaf ugyanannyiba került újonnan, mint egy pár kategóriával feljebb pozícionált BMW 1 120d XDrive: 8,7 millió forint. Az évek múlásával viszont egyre kisebb lett a szakadék a villanyautók és a belső égésű autók között és nem csak az árak változtak. 

Nesze neked infláció

Ár-minőség arányban mindenképpen jelentős fejlődés történt. 2017-ben egy Hyundai Ioniq Electric Comfort listaára 10 millió forint volt, ami mostani inflációs adattal számolva 16,3 millió forintot jelent. Ehhez képest a minden téren jobb Ioniq 5 Comfort Plus 16 millió forintba kerül. Vagyis az Ioniq (sorozat) esetében a minőég szignifikánsan emelkedett, az pedig tulajdonképpen nem változott sőt, minimálisa, de csökkent. 

Hagyományos autók esetében már más a helyzet. A 2017-es Hyundai i30 1,4-es, 100 lóerős motorral újkorában 4,5 millió forintról indult, ami most 7,3 millió forintnak felel meg. Egy mostani fapados i30 96 lóerős 1.5 DPi motorral 8,7 millió forintért kapható. A két modell közötti fejlődés már nem olyan jelentős, mint az Ioniqok között, ráadásul az új modell drágább lett. De vegyünk egy másik példát az autók másik végletéből: 2016-ban 17,4 millió forintba került az akkor újnak számító BMW M2, ami mostani inflációval 28,9 millió forint. A mostani új BMW M2 modellért már 30 millió forintot kell kicsengetni.

Vagyis kijelenthetjük, hogy általában véve a villanyautók minimálisan, de olcsóbbak lettek és sokkal többet nyújtanak, mint pár évvel ezelőtt. Eközben a belső égésű motoros autók fejlődése ennyire nem számottevő, viszont drágábbak lettek.

Előbb-utóbb tényleg eljuthat oda az autóipar, hogy az elektromos és hagyományos autók egy áron lesznek, viszont ha átnézzük az olyan autókat, amikből kapható mindkettő, akkor még sokat kell erre várnunk.



A listába csak olyan modelleket helyeztünk, amelyek kaphatók tisztán elektromos és valamilyen más (belső égésű motor, lágyhibrid, hibrid, tölthető hibrid) meghajtással is, mert ezek esetében a felszereltség és méret, mint szempont megszűnik. De viszonyításként feltűntettük az elektromosak esetében a bruttó akkumulátorméretet, a többi esetében pedig a motor és a hajtáslánc fajtáját. Árak terén egyik esetben sem vettük figyelembe a különböző akciókat és állami támogatásokat.

 Modell Felszereltség, elektromos listaár  Felszereltség, belső égésű motoros listaár  Különbség
 Alfa Romeo Junior Elettrica 156 (54 kWh) -
15 490 00ft
Ibrida 136 (1.2 EB2ADTD I3) -
11 479 000 ft
4 011 000 ft
BMW iX1 – X1  eDrive20 (66,5 kWh) -
18 540 000 ft
sDrive18i (1.5 L B38 turbo I3) -
15 381 000 ft
3 159 000 ft
BMW iX2 - X2  eDrive20 (66,5 kWh) -
19 087 000 ft
sDrive20i (1.5 L B38 turbo I3) -
16 707 000 ft
2 380 000 ft
BMW i7 - 7  eDrive50 (105,7 kWh) -
43 100 000 ft
740d xDrive (3.0 L B57 turbo I6) -
41 759 000 ft
1 341 000 ft
BMW i5 - 5 eDrive40 (83,9 kWh) -
28 600 000 ft
 520i (2.0 L B48 I4 turbo) -
23 409 000 ft
5 191 000 ft
BMW i4 - 4 (Gran Coupé) eDrive35 (70,3 kWh) -
21 530 000 ft
420i (2.0 L B48 turbo I4) -
16 900 000 ft
4 630 000 ft
BYD Seal U DM-i - Seal U  Comfort (71,8 kWh) -
18 290 000 ft
Boost (1.5 I4 + 18,3 kWh PHEV) -
15 455 000 ft
2 835 000 ft
  Citroen C3 You (44 kWh) -
9 990 000 ft
You (1.2 EB2lTEDH2 I3) -
6 490 000 ft
3 500 000 ft
Citroen C4 You (50 kWh) -
13 890 000 ft
You (1.2 EB2ADTD I3) -
9 690 000 ft
4 200 000 ft
Citroen Berlingo M (50 kWh) -
16 920 000 ft
M (1.2 PureTech 110 S&S) -
10 385 000 ft 
6 535 000 ft
Honda e:Ny1 - HR-V e:Ny1 Advance (68 kWh) -
16 990 000 ft
HR-V Elegance (1.5 LEC6 hibrid) -
13 629 000 ft
3 361 000 ft
Hyundai Kona Premium (48,4 kWh) -
14 599 000
Comfort (1.0 T-GDi) -
9 499 000 ft
5 100 000 ft
Jeep Avenger Longitude (54 kWh) -
15 290 000 ft
Longitude (1.2 EB2ADTD I3) -
8 299 000 ft
6 991 000 ft
Kia Niro e200 Gold (64,8 kWh) -
16 449 000 ft
Essence (1.6 L Smartstream GDi hibrid) -
11 249 000 ft
5 200 000 ft
Opel Astra ötajtós Edition (54 kWh) -
17 990 000 ft
Edition (1.2 EB2ADT I3) -
10 390 000 ft
7 600 000 ft
Opel Corsa Edition (50 kWh) -
13 340 000 ft
Edition (1.2 EB2FA I3) -
7 090 000 ft
6 250 000 ft
Opel Frontera alapfelszereltség (44 kWh) -
10 590 000 ft
alapfelszereltség (1.2 EB2ADTD I3) -
8 790 000 ft
1 800 000 ft
Opel Mokka Edition (54 kWh) -
15 290 000 ft
Edition (1.2 EB2ADTS I3) -
8 990 000 ft
6 300 000 ft
Peugeot 208 Allure (46,3 kWh) -
15 150 000 ft
Allure (1.2 EB2ADTD I3) -
8 500 000 ft
6 650 000 ft
Peugeot 2008 Style (46,3 kWh) -
14 720 000 ft
Style (1.2 EB2ADTD I3) -
8 690 000 ft
6 030 000 ft
Peugeot 308 Style (54 kWh) -
17 950 000 ft
Style (1.5 BlueHDi I4) -
12 530 000 ft
5 420 000 ft
Peugeot 3008 Allure (73 kWh) -
20 550 000 ft
Allure (1.2 EB2ADTS I3) -
13 180 000
7 370 000 ft
SsangYong Torres Style (73,4 kWh) -
16 899 000 ft
Club (1.5 GDI Turbo I4) -
11 899 000 ft
5 000 000 ft
Volvo EX40 - CX40 Essential (70 kWh) -
20 770 000 ft
Essential (1.5 B3154T7 I3)
14 609 000 ft
6 161 000 ft

Ezek szerint Magyarországon jelenleg listaáron átlagosan 5,1 millió forinttal kínálják drágábban a tisztán elektromos meghajtású autókat. Ezen változtathatnak különböző kedvezmények, amelyek jöhetnek az államtól és a kereskedőtől is, de az utóbbi a hagyományos autókra is érvényes lehet.

A használtautó piac már egy teljesen más kávéház.
A használtautó piac már egy teljesen más kávéház.

Ez viszont nem jelenti azt, hogy ma ne lehetne az új autók átlagárához képest olcsó villanyautót venni. Ez a lista csak olyan szinten tud egy pontos képet adni, hogy csak az elektromos meghajtás mennyivel növeli átlagosan egy autó értékét.

Nyugaton (most) jobb a helyzet

Nyugat-Európa többi országában már kisebb árkülönbözetek vannak a belső égésű és az elektromos autók között ha az azonos modelleket nézzük. Például Németországban a két Jeep Avenger között 12,9 ezer euró (5,3 millió forint) a különbség, míg nálunk csaknem hét millió forint. A Kona Electric 4,7 millió forintnyi euróval drágább a sima Konánál, nálunk pedig 5,1-gyel. Franciaországban a Kona Electric 4,4 millióval drágább, míg a Jeep Avengerek között ötmillió forint a különbség. Ez csak két-két modell, de a nagyobb nyugat-európai országokban is hasonló árrés látható.

Ennek egyik oka, hogy idén szándékosan elkezték nyomottabb áron adni a villanyautókat (és/vagy drágábban a belső égésűeket), hogy a gyártók év végére teljesítsék az EU emissziós követelményeit – a villanyautóknak legalább 20 százalékos részesedést kell elérniük az összes eladásból. Ha ez nem teljesül, a gyártók milliárdos büntetést kaphatnak.

A Stellantis, a Renault és a Volkswagen az utóbbi hónapokban több száz euróval emelte benzines modelljeinek árait Európa-szerte, miközben villanyautók ára változatlan maradt.  Az áremelések csökkentik a benzines és elektromos járművek közötti árkülönbséget, viszont nem valószínű, hogy a vásárlás ösztönző az, hogy valami drágább lett, ráadásul  a piac küzd azzal is, hogy eltűntek az olcsó kisautók , a további drágulás sokkal inkább a használtautók felé tolhatja a vásárlók egy részét és nem feltétlenül az elektromos autók irányába. 

Egyik gyakori érv a villanyautók ellen, hogy unalmasak. Ellenérv ez ellen az Ioniq 5 N. És ez még csak a kezdet.
Egyik gyakori érv a villanyautók ellen, hogy unalmasak. Ellenérv ez ellen az Ioniq 5 N. És ez még csak a kezdet.

Elsősorban olyan országokban csökkentik a villanyautók és belső égésű motoros autók árai között a különbséget, ahol nagy a vásárlóerő. Magyarország ezért marad ki egy ideig még az akcióztatásokból - el kell fogadni, hazánk nem fontos szereplője az európai újautó piacnak. Ez viszont nem jelenti azt, hogy nálunk sem lesz kisebb az árkülönbség, de biztosan pár évet még várnunk kell rá.