Álom az egyenlő árakról: Magyarország még várhat
Kezd összeérni a villany- és hagyományos autók ára, de nem itthon
Egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy egy elektromos autó ugyanannyiba kerüljön, mint belső égésű megfelelője – végülis sok ilyet lehet olvasni külföldről és más-más elemzésekből. Viszont nálunk mi a helyzet?
Egy elemzés szerint már két év múlva eljuthatunk oda, hogy a villany- és a belső égésű motoros járművek ára azonos lesz. Tagadhatatlan, hogy a villanyautók árai egyre közelebb állnak a belső égésűekéhez. Ezt bizonyítva csak szimplán vissza kellett görgetnem a 2013-as tesztekhez, amelyekből kiderül, hogy a fapados Nissan Leaf ugyanannyiba került újonnan, mint egy pár kategóriával feljebb pozícionált BMW 1 120d XDrive: 8,7 millió forint. Az évek múlásával viszont egyre kisebb lett a szakadék a villanyautók és a belső égésű autók között és nem csak az árak változtak.
Nesze neked infláció
Ár-minőség arányban mindenképpen jelentős fejlődés történt. 2017-ben egy Hyundai Ioniq Electric Comfort listaára 10 millió forint volt, ami mostani inflációs adattal számolva 16,3 millió forintot jelent. Ehhez képest a minden téren jobb Ioniq 5 Comfort Plus 16 millió forintba kerül. Vagyis az Ioniq (sorozat) esetében a minőég szignifikánsan emelkedett, az pedig tulajdonképpen nem változott sőt, minimálisa, de csökkent.
Hagyományos autók esetében már más a helyzet. A 2017-es Hyundai i30 1,4-es, 100 lóerős motorral újkorában 4,5 millió forintról indult, ami most 7,3 millió forintnak felel meg. Egy mostani fapados i30 96 lóerős 1.5 DPi motorral 8,7 millió forintért kapható. A két modell közötti fejlődés már nem olyan jelentős, mint az Ioniqok között, ráadásul az új modell drágább lett. De vegyünk egy másik példát az autók másik végletéből: 2016-ban 17,4 millió forintba került az akkor újnak számító BMW M2, ami mostani inflációval 28,9 millió forint. A mostani új BMW M2 modellért már 30 millió forintot kell kicsengetni.
Vagyis kijelenthetjük, hogy általában véve a villanyautók minimálisan, de olcsóbbak lettek és sokkal többet nyújtanak, mint pár évvel ezelőtt. Eközben a belső égésű motoros autók fejlődése ennyire nem számottevő, viszont drágábbak lettek.
Előbb-utóbb tényleg eljuthat oda az autóipar, hogy az elektromos és hagyományos autók egy áron lesznek, viszont ha átnézzük az olyan autókat, amikből kapható mindkettő, akkor még sokat kell erre várnunk.
A listába csak olyan modelleket helyeztünk, amelyek kaphatók tisztán elektromos és valamilyen más (belső égésű motor, lágyhibrid, hibrid, tölthető hibrid) meghajtással is, mert ezek esetében a felszereltség és méret, mint szempont megszűnik. De viszonyításként feltűntettük az elektromosak esetében a bruttó akkumulátorméretet, a többi esetében pedig a motor és a hajtáslánc fajtáját. Árak terén egyik esetben sem vettük figyelembe a különböző akciókat és állami támogatásokat.
Modell | Felszereltség, elektromos listaár | Felszereltség, belső égésű motoros listaár | Különbség |
Alfa Romeo Junior | Elettrica 156 (54 kWh) - 15 490 00ft |
Ibrida 136 (1.2 EB2ADTD I3) - 11 479 000 ft |
4 011 000 ft |
BMW iX1 – X1 | eDrive20 (66,5 kWh) - 18 540 000 ft |
sDrive18i (1.5 L B38 turbo I3) - 15 381 000 ft |
3 159 000 ft |
BMW iX2 - X2 | eDrive20 (66,5 kWh) - 19 087 000 ft |
sDrive20i (1.5 L B38 turbo I3) - 16 707 000 ft |
2 380 000 ft |
BMW i7 - 7 | eDrive50 (105,7 kWh) - 43 100 000 ft |
740d xDrive (3.0 L B57 turbo I6) - 41 759 000 ft |
1 341 000 ft |
BMW i5 - 5 | eDrive40 (83,9 kWh) - 28 600 000 ft |
520i (2.0 L B48 I4 turbo) - 23 409 000 ft |
5 191 000 ft |
BMW i4 - 4 (Gran Coupé) | eDrive35 (70,3 kWh) - 21 530 000 ft |
420i (2.0 L B48 turbo I4) - 16 900 000 ft |
4 630 000 ft |
BYD Seal U DM-i - Seal U | Comfort (71,8 kWh) - 18 290 000 ft |
Boost (1.5 I4 + 18,3 kWh PHEV) - 15 455 000 ft |
2 835 000 ft |
Citroen C3 | You (44 kWh) - 9 990 000 ft |
You (1.2 EB2lTEDH2 I3) - 6 490 000 ft |
3 500 000 ft |
Citroen C4 | You (50 kWh) - 13 890 000 ft |
You (1.2 EB2ADTD I3) - 9 690 000 ft |
4 200 000 ft |
Citroen Berlingo | M (50 kWh) - 16 920 000 ft |
M (1.2 PureTech 110 S&S) - 10 385 000 ft |
6 535 000 ft |
Honda e:Ny1 - HR-V | e:Ny1 Advance (68 kWh) - 16 990 000 ft |
HR-V Elegance (1.5 LEC6 hibrid) - 13 629 000 ft |
3 361 000 ft |
Hyundai Kona | Premium (48,4 kWh) - 14 599 000 |
Comfort (1.0 T-GDi) - 9 499 000 ft |
5 100 000 ft |
Jeep Avenger | Longitude (54 kWh) - 15 290 000 ft |
Longitude (1.2 EB2ADTD I3) - 8 299 000 ft |
6 991 000 ft |
Kia Niro | e200 Gold (64,8 kWh) - 16 449 000 ft |
Essence (1.6 L Smartstream GDi hibrid) - 11 249 000 ft |
5 200 000 ft |
Opel Astra ötajtós | Edition (54 kWh) - 17 990 000 ft |
Edition (1.2 EB2ADT I3) - 10 390 000 ft |
7 600 000 ft |
Opel Corsa | Edition (50 kWh) - 13 340 000 ft |
Edition (1.2 EB2FA I3) - 7 090 000 ft |
6 250 000 ft |
Opel Frontera | alapfelszereltség (44 kWh) - 10 590 000 ft |
alapfelszereltség (1.2 EB2ADTD I3) - 8 790 000 ft |
1 800 000 ft |
Opel Mokka | Edition (54 kWh) - 15 290 000 ft |
Edition (1.2 EB2ADTS I3) - 8 990 000 ft |
6 300 000 ft |
Peugeot 208 | Allure (46,3 kWh) - 15 150 000 ft |
Allure (1.2 EB2ADTD I3) - 8 500 000 ft |
6 650 000 ft |
Peugeot 2008 | Style (46,3 kWh) - 14 720 000 ft |
Style (1.2 EB2ADTD I3) - 8 690 000 ft |
6 030 000 ft |
Peugeot 308 | Style (54 kWh) - 17 950 000 ft |
Style (1.5 BlueHDi I4) - 12 530 000 ft |
5 420 000 ft |
Peugeot 3008 | Allure (73 kWh) - 20 550 000 ft |
Allure (1.2 EB2ADTS I3) - 13 180 000 |
7 370 000 ft |
SsangYong Torres | Style (73,4 kWh) - 16 899 000 ft |
Club (1.5 GDI Turbo I4) - 11 899 000 ft |
5 000 000 ft |
Volvo EX40 - CX40 | Essential (70 kWh) - 20 770 000 ft |
Essential (1.5 B3154T7 I3) 14 609 000 ft |
6 161 000 ft |
Ezek szerint Magyarországon jelenleg listaáron átlagosan 5,1 millió forinttal kínálják drágábban a tisztán elektromos meghajtású autókat. Ezen változtathatnak különböző kedvezmények, amelyek jöhetnek az államtól és a kereskedőtől is, de az utóbbi a hagyományos autókra is érvényes lehet.
Ez viszont nem jelenti azt, hogy ma ne lehetne az új autók átlagárához képest olcsó villanyautót venni. Ez a lista csak olyan szinten tud egy pontos képet adni, hogy csak az elektromos meghajtás mennyivel növeli átlagosan egy autó értékét.
Nyugaton (most) jobb a helyzet
Nyugat-Európa többi országában már kisebb árkülönbözetek vannak a belső égésű és az elektromos autók között ha az azonos modelleket nézzük. Például Németországban a két Jeep Avenger között 12,9 ezer euró (5,3 millió forint) a különbség, míg nálunk csaknem hét millió forint. A Kona Electric 4,7 millió forintnyi euróval drágább a sima Konánál, nálunk pedig 5,1-gyel. Franciaországban a Kona Electric 4,4 millióval drágább, míg a Jeep Avengerek között ötmillió forint a különbség. Ez csak két-két modell, de a nagyobb nyugat-európai országokban is hasonló árrés látható.
Ennek egyik oka, hogy idén szándékosan elkezték nyomottabb áron adni a villanyautókat (és/vagy drágábban a belső égésűeket), hogy a gyártók év végére teljesítsék az EU emissziós követelményeit – a villanyautóknak legalább 20 százalékos részesedést kell elérniük az összes eladásból. Ha ez nem teljesül, a gyártók milliárdos büntetést kaphatnak.
A Stellantis, a Renault és a Volkswagen az utóbbi hónapokban több száz euróval emelte benzines modelljeinek árait Európa-szerte, miközben villanyautók ára változatlan maradt. Az áremelések csökkentik a benzines és elektromos járművek közötti árkülönbséget, viszont nem valószínű, hogy a vásárlás ösztönző az, hogy valami drágább lett, ráadásul a piac küzd azzal is, hogy eltűntek az olcsó kisautók , a további drágulás sokkal inkább a használtautók felé tolhatja a vásárlók egy részét és nem feltétlenül az elektromos autók irányába.
Elsősorban olyan országokban csökkentik a villanyautók és belső égésű motoros autók árai között a különbséget, ahol nagy a vásárlóerő. Magyarország ezért marad ki egy ideig még az akcióztatásokból - el kell fogadni, hazánk nem fontos szereplője az európai újautó piacnak. Ez viszont nem jelenti azt, hogy nálunk sem lesz kisebb az árkülönbség, de biztosan pár évet még várnunk kell rá.