Álom az egyenlő árakról: Magyarország még várhat
Kezd összeérni a villany- és hagyományos autók ára, de nem itthon
Egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy egy elektromos autó ugyanannyiba kerüljön, mint belső égésű megfelelője – végülis sok ilyet lehet olvasni külföldről és más-más elemzésekből. Viszont nálunk mi a helyzet?
Egy elemzés szerint már két év múlva eljuthatunk oda, hogy a villany- és a belső égésű motoros járművek ára azonos lesz. Tagadhatatlan, hogy a villanyautók árai egyre közelebb állnak a belső égésűekéhez. Ezt bizonyítva csak szimplán vissza kellett görgetnem a 2013-as tesztekhez, amelyekből kiderül, hogy a fapados Nissan Leaf ugyanannyiba került újonnan, mint egy pár kategóriával feljebb pozícionált BMW 1 120d XDrive: 8,7 millió forint. Az évek múlásával viszont egyre kisebb lett a szakadék a villanyautók és a belső égésű autók között és nem csak az árak változtak.
Nesze neked infláció
Ár-minőség arányban mindenképpen jelentős fejlődés történt. 2017-ben egy Hyundai Ioniq Electric Comfort listaára 10 millió forint volt, ami mostani inflációs adattal számolva 16,3 millió forintot jelent. Ehhez képest a minden téren jobb Ioniq 5 Comfort Plus 16 millió forintba kerül. Vagyis az Ioniq (sorozat) esetében a minőég szignifikánsan emelkedett, az pedig tulajdonképpen nem változott sőt, minimálisa, de csökkent.

Hagyományos autók esetében már más a helyzet. A 2017-es Hyundai i30 1,4-es, 100 lóerős motorral újkorában 4,5 millió forintról indult, ami most 7,3 millió forintnak felel meg. Egy mostani fapados i30 96 lóerős 1.5 DPi motorral 8,7 millió forintért kapható. A két modell közötti fejlődés már nem olyan jelentős, mint az Ioniqok között, ráadásul az új modell drágább lett. De vegyünk egy másik példát az autók másik végletéből: 2016-ban 17,4 millió forintba került az akkor újnak számító BMW M2, ami mostani inflációval 28,9 millió forint. A mostani új BMW M2 modellért már 30 millió forintot kell kicsengetni.
Az utolsó is ugyanolyan emlékezetes marad
Valószínűleg soha többé nem lesz ilyen M-es BMW. De vajon ami mindenre jó, az jó -e bármire?
Vagyis kijelenthetjük, hogy általában véve a villanyautók minimálisan, de olcsóbbak lettek és sokkal többet nyújtanak, mint pár évvel ezelőtt. Eközben a belső égésű motoros autók fejlődése ennyire nem számottevő, viszont drágábbak lettek.
Előbb-utóbb tényleg eljuthat oda az autóipar, hogy az elektromos és hagyományos autók egy áron lesznek, viszont ha átnézzük az olyan autókat, amikből kapható mindkettő, akkor még sokat kell erre várnunk.
A listába csak olyan modelleket helyeztünk, amelyek kaphatók tisztán elektromos és valamilyen más (belső égésű motor, lágyhibrid, hibrid, tölthető hibrid) meghajtással is, mert ezek esetében a felszereltség és méret, mint szempont megszűnik. De viszonyításként feltűntettük az elektromosak esetében a bruttó akkumulátorméretet, a többi esetében pedig a motor és a hajtáslánc fajtáját. Árak terén egyik esetben sem vettük figyelembe a különböző akciókat és állami támogatásokat.
Modell | Felszereltség, elektromos listaár | Felszereltség, belső égésű motoros listaár | Különbség |
Alfa Romeo Junior | Elettrica 156 (54 kWh) - 15 490 00ft |
Ibrida 136 (1.2 EB2ADTD I3) - 11 479 000 ft |
4 011 000 ft |
BMW iX1 – X1 | eDrive20 (66,5 kWh) - 18 540 000 ft |
sDrive18i (1.5 L B38 turbo I3) - 15 381 000 ft |
3 159 000 ft |
BMW iX2 - X2 | eDrive20 (66,5 kWh) - 19 087 000 ft |
sDrive20i (1.5 L B38 turbo I3) - 16 707 000 ft |
2 380 000 ft |
BMW i7 - 7 | eDrive50 (105,7 kWh) - 43 100 000 ft |
740d xDrive (3.0 L B57 turbo I6) - 41 759 000 ft |
1 341 000 ft |
BMW i5 - 5 | eDrive40 (83,9 kWh) - 28 600 000 ft |
520i (2.0 L B48 I4 turbo) - 23 409 000 ft |
5 191 000 ft |
BMW i4 - 4 (Gran Coupé) | eDrive35 (70,3 kWh) - 21 530 000 ft |
420i (2.0 L B48 turbo I4) - 16 900 000 ft |
4 630 000 ft |
BYD Seal U DM-i - Seal U | Comfort (71,8 kWh) - 18 290 000 ft |
Boost (1.5 I4 + 18,3 kWh PHEV) - 15 455 000 ft |
2 835 000 ft |
Citroen C3 | You (44 kWh) - 9 990 000 ft |
You (1.2 EB2lTEDH2 I3) - 6 490 000 ft |
3 500 000 ft |
Citroen C4 | You (50 kWh) - 13 890 000 ft |
You (1.2 EB2ADTD I3) - 9 690 000 ft |
4 200 000 ft |
Citroen Berlingo | M (50 kWh) - 16 920 000 ft |
M (1.2 PureTech 110 S&S) - 10 385 000 ft |
6 535 000 ft |
Honda e:Ny1 - HR-V | e:Ny1 Advance (68 kWh) - 16 990 000 ft |
HR-V Elegance (1.5 LEC6 hibrid) - 13 629 000 ft |
3 361 000 ft |
Hyundai Kona | Premium (48,4 kWh) - 14 599 000 |
Comfort (1.0 T-GDi) - 9 499 000 ft |
5 100 000 ft |
Jeep Avenger | Longitude (54 kWh) - 15 290 000 ft |
Longitude (1.2 EB2ADTD I3) - 8 299 000 ft |
6 991 000 ft |
Kia Niro | e200 Gold (64,8 kWh) - 16 449 000 ft |
Essence (1.6 L Smartstream GDi hibrid) - 11 249 000 ft |
5 200 000 ft |
Opel Astra ötajtós | Edition (54 kWh) - 17 990 000 ft |
Edition (1.2 EB2ADT I3) - 10 390 000 ft |
7 600 000 ft |
Opel Corsa | Edition (50 kWh) - 13 340 000 ft |
Edition (1.2 EB2FA I3) - 7 090 000 ft |
6 250 000 ft |
Opel Frontera | alapfelszereltség (44 kWh) - 10 590 000 ft |
alapfelszereltség (1.2 EB2ADTD I3) - 8 790 000 ft |
1 800 000 ft |
Opel Mokka | Edition (54 kWh) - 15 290 000 ft |
Edition (1.2 EB2ADTS I3) - 8 990 000 ft |
6 300 000 ft |
Peugeot 208 | Allure (46,3 kWh) - 15 150 000 ft |
Allure (1.2 EB2ADTD I3) - 8 500 000 ft |
6 650 000 ft |
Peugeot 2008 | Style (46,3 kWh) - 14 720 000 ft |
Style (1.2 EB2ADTD I3) - 8 690 000 ft |
6 030 000 ft |
Peugeot 308 | Style (54 kWh) - 17 950 000 ft |
Style (1.5 BlueHDi I4) - 12 530 000 ft |
5 420 000 ft |
Peugeot 3008 | Allure (73 kWh) - 20 550 000 ft |
Allure (1.2 EB2ADTS I3) - 13 180 000 |
7 370 000 ft |
SsangYong Torres | Style (73,4 kWh) - 16 899 000 ft |
Club (1.5 GDI Turbo I4) - 11 899 000 ft |
5 000 000 ft |
Volvo EX40 - CX40 | Essential (70 kWh) - 20 770 000 ft |
Essential (1.5 B3154T7 I3) 14 609 000 ft |
6 161 000 ft |
Ezek szerint Magyarországon jelenleg listaáron átlagosan 5,1 millió forinttal kínálják drágábban a tisztán elektromos meghajtású autókat. Ezen változtathatnak különböző kedvezmények, amelyek jöhetnek az államtól és a kereskedőtől is, de az utóbbi a hagyományos autókra is érvényes lehet.

Ez viszont nem jelenti azt, hogy ma ne lehetne az új autók átlagárához képest olcsó villanyautót venni. Ez a lista csak olyan szinten tud egy pontos képet adni, hogy csak az elektromos meghajtás mennyivel növeli átlagosan egy autó értékét.
Nyugaton (most) jobb a helyzet
Nyugat-Európa többi országában már kisebb árkülönbözetek vannak a belső égésű és az elektromos autók között ha az azonos modelleket nézzük. Például Németországban a két Jeep Avenger között 12,9 ezer euró (5,3 millió forint) a különbség, míg nálunk csaknem hét millió forint. A Kona Electric 4,7 millió forintnyi euróval drágább a sima Konánál, nálunk pedig 5,1-gyel. Franciaországban a Kona Electric 4,4 millióval drágább, míg a Jeep Avengerek között ötmillió forint a különbség. Ez csak két-két modell, de a nagyobb nyugat-európai országokban is hasonló árrés látható.
Ennek egyik oka, hogy idén szándékosan elkezték nyomottabb áron adni a villanyautókat (és/vagy drágábban a belső égésűeket), hogy a gyártók év végére teljesítsék az EU emissziós követelményeit – a villanyautóknak legalább 20 százalékos részesedést kell elérniük az összes eladásból. Ha ez nem teljesül, a gyártók milliárdos büntetést kaphatnak.
Durván drágulhatnak a belső égésű motoros autók – így tennék vonzóbbá a villanyautókat
Ha nem teljesítik a szén-dioxid kvótát milliárdos büntetést kapnak a gyártók.
A Stellantis, a Renault és a Volkswagen az utóbbi hónapokban több száz euróval emelte benzines modelljeinek árait Európa-szerte, miközben villanyautók ára változatlan maradt. Az áremelések csökkentik a benzines és elektromos járművek közötti árkülönbséget, viszont nem valószínű, hogy a vásárlás ösztönző az, hogy valami drágább lett, ráadásul a piac küzd azzal is, hogy eltűntek az olcsó kisautók , a további drágulás sokkal inkább a használtautók felé tolhatja a vásárlók egy részét és nem feltétlenül az elektromos autók irányába.
Kinyírják a kisautókat. Ki a gyilkos?
A legkönnyebben fenntartható kategória hullik ki éppen, ami azt is jelenti, hogy használtan sem marad egy idő után egyszerű kisautó.

Elsősorban olyan országokban csökkentik a villanyautók és belső égésű motoros autók árai között a különbséget, ahol nagy a vásárlóerő. Magyarország ezért marad ki egy ideig még az akcióztatásokból - el kell fogadni, hazánk nem fontos szereplője az európai újautó piacnak. Ez viszont nem jelenti azt, hogy nálunk sem lesz kisebb az árkülönbség, de biztosan pár évet még várnunk kell rá.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
