Fájdalommentes kísérletben részt venni mindig izgalmas, pláne, ha az öt, tíz vagy akár húsz évvel ezelőtt megszerzett, napi szinten munkára használt tudásunkat tehetjük próbára. Most az eduKRESZ felkérésére újra vizsgáztunk, testvériesen egyenlőtlen feltételekkel.

Határozottan érezhető gombóccal a torkomban nyitom meg az oktatási felületet, bátortalanul kattintok a kezdés gombra, és kapkodva futom át a tananyag útmutatóját. Pontosan húsz évvel ezelőtt szereztem meg a jogsimat. Ahogy a törvény megengedte, ott toporogtam a KRESZ vizsgán, és büszkén, de nagy drukkal ültem az ezüst Xsarában a forgalmi vizsgán, mintha a jövő függött volna ettől. Ma már tudom, hogy így volt, hiszen valóra vált az álmom, autósújságíró lettem. Kezemben a sikeres vizsgát szimbolizáló papírral boldog voltam és vezetni akartam. Sokat.
Megpróbáltam összeszámolni, hogy azóta hány kilométert mentem mindenféle autóval, ami szinte lehetetlen, egy biztos, a szabályokat napi szinten és rutinszerűen használom, azzal a meggyőződéssel, hogy minden helyzetet jól értelmezek, és amikor csak lehet, be is tartom a KRESZ-t. Ez biztosan nincs így, pedig úgy emlékszem a tanórákra, a tanpályás és a forgalmi gyakorlásra, mintha tegnap csináltam volna végig az egészet. Emlékezetemet most az új, a mai kor elvárásaihoz passzoló digitális tananyagból frissíthettem fel, amit a tesztben részt vevő kollégák fele kapott meg, a többiek a KRESZ teszt kitöltésében csak magukra számíthattak.
Anno az említett tanórákon és a modern borítójú, de még mindig a bevált alapanyagból dolgozó tankönyvben én is a retró fotókat nézegettem, ami a veterános szívemet nem zavarta, de belátom, a sok animációval és 3D grafikával, az Octaviával és E39-es BMW-vel egész más formát kap a tudásanyag, különösen a több szemszögből megmutatott forgalmi helyzetekkel és rövid videókkal kiegészítve. Aki mostanában tanulja a KRESZ-t, a digitális tananyagban elsőre talán bonyolultnak tűnő, valójában teljesen egyértelmű kezelőfelületet kap, a különböző fejezetek logikusan felépítve haladnak előre, a látványos összképet több extra információ és önellenőrző teszt is kiegészíti.
Még élvezetes is előhívogatni a lenyíló ablakokat, és lépésről lépésre képbe kerülni az egyes közlekedési helyzetekben releváns szabályokkal, ami átláthatóbbá teszi az egészet, és segít a megértésben. Én próbaként csak egy meghatározott egységet, a főútvonalra, illetve a rendőri karjelzésekre vonatkozó fejezetet ismételtem át, utóbbi a mindennapi közlekedésben az egyik legritkábban használt része a szabályrendszernek. Érdekes volt viszontlátni a részleteket, én ilyen helyzetben a józan eszem meglévő darabkáit használom, és nem tipródok rajta sokat, viszont azok a kollégák, akik nem ismételték át a tananyagot, többen is a pokolba kívánják ezeket a helyzeteket.
Ezért is volt érdekes látni az arcukat, amikor szembesültek vele, hogy kis szerkesztőségen belüli házi versenyünk döntően erről szól. Ismétlés és gyakorlás nélkül valószínűleg én is hibáztam volna a tesztben, amit végül a beavatottakkal együtt 100 százalékra sikerült teljesítenem. A mindezt arculcsapásként megélők ezt sajnos nem tudták összehozni, persze a jogsijukat azért nekik sem kellene visszaadniuk. Számomra a teszt legmeglepőbb, de praktikusan belegondolva leglogikusabb része, hogy egy kérdés megválaszolására csak egy perc áll rendelkezésre.

Bukott diákok
Pásztor Csabi, Horváth Máté és Balogh Bence képviselték a kontrollcsoport azon tagjait, akik gyakorolhattak a vizsga előtt, Hamvas Tomi és én pedig mindenféle készülés nélkül kellett vizsga elé ülnünk. Mivel irreális lett volna a teljes anyagból újra felkészülnie a másik csapatnak, így csak egy kis részére terjedt ki a tananyag és a vizsga is, a 80 százalékos vizsgaeredményünket pedig leginkább az egyperces időkeret és a tárgyalóteremben uralkodó, nem túl komoly hangulat számlájára írjuk.
Amiért az utcán dudaszó és ökölrázás jár, azért itt hibapontot osztogatnak, ami bukást is jelenthet. A forgalmi vizsgán is a leggyengébb láncszemeket szokták kiejteni, szóval érdemes minél meggyőzőbben megtanulni mindent, úgy, hogy mi is azt érezzük, nemcsak bemagoltuk, hanem értjük is az egészet. Akit a szíve mélyén egy kicsit is érdekel a közlekedés, ezzel a digitális tananyaggal jó esélyekkel indul a vágyott, rózsaszín kártyáért.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
