A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
A hobbi- és veteránautózás szépen szabályozott a hazai joganyagban. A gyakorlat néha mégis kitermel olyan vadhajtásokat, amelyek keresztbe tesznek a kedvezményeknek. A biztosító kötve van a jogszabályokhoz, az autós pedig könnyen zsákutcába futhat, ha nem készül előre.
A veteránozás előnyei vitathatatlanok. Nemcsak egy időkapszulához jut az autós a muzeális minősítéssel, a kedvezmények sora már-már mesevilágot idéz: olcsóbb biztosítás, nulla gépjárműadó, ötéves műszaki érvényesség, mentesség a károsanyagkibocsátási és egyéb műszaki feltételek alól. Könnyen megszerethető kedvezménycsomag ez, nem véletlenül oszlopos tagja a plakettrendszernek az OT minősítésű rendszámtábla évtizedek óta.
A biztosítás a felhasználás eltérő jellege miatt tud kedvezményesebb díjszabású lenni
A veterán járműveket hímestojásként óvják tulajdonosaik, a közlekedésben pedig általában alig, ad hoc jelleggel vesznek részt ezek a befektetésnek is kiváló járgányok. Így a baleseti statisztikákban is erősen alulreprezentáltak, a hozzájuk kapcsolódó biztosítói kockázat elenyésző. A veteránozáshoz fűződő előnyöket nem is meri elegyíteni a jogalkotó más rendszámok kedvezményrendszerével, az már túl sok lenne a jóból!
Elektromos oldtimerek: kaphatnak-e zöld OT rendszámot?
Veterán korba lépett néhány még működő elektromos autó a 90'-es évekből, de mi van ha OT rendszámmal kéne kombinálni a zöldet?
Olvasónk régóta szeretett volna részese lenni a veterános közösségnek, idén jött el az ideje a beruházásnak. A kiszemelt autó rég betöltötte a harmincat, ennek ellenére még mindig a régi, hagyományos rendszámmal rótta az utakat, normál KGFB díjszabás mellett. Olvasónkat ez nem zavarta különösebben, az autó a vételkori állapotában is minden további javítás-restaurálás nélkül vizsgaképes állapotban volt. Majd a vétel után elintézem az átminősítést - gondolta.

A megvásárlás napján sima KGFB-vel futott az autó, OT rendszám híján olvasónk sem tehetett mást, mint hogy ilyen biztosítást kössön. 90 ezer forintja bánta, egy 60 éves veteránautó esetén nem feltétlenül jó élmény ez. Megjegyzendő, hogy OT rendszám megléte esetén az éves díj csupán 18 ezer forintra rúgna, jelentős a különbség. Olvasónk úgy gondolta, hogy ennyi még belefér. A vétel másnapján kezdeményezi majd a muzeális minősítést és igényel hozzá OT rendszámot, a biztosító meg szépen módosítja a szerződést. Legfeljebb pár napig a magasabb (normál) díjat kell fizetni, mi baj lehet?
A veteránvizsga sikeres volt, az OT rendszám kiváltásával azonban már akadtak komplikációk. Az okmányirodában kérik a KGFB-t az átírás-rendszámváltás előtt, olvasónk viszont csak hagyományos biztosítást tudott kötni az alkusznál, mivel az autó normál rendszámmal futott még mindig, OT rendszám pedig nem volt polcon az okmányirodában, rendelni kellett.

Ördögi kör ez, mivel az alkuszok által használt felület be van csatornázva a központi nyilvántartásba, így amikor beírják az autó adatait, a rendszer automatikusan hozzárendeli a régi, klasszikus rendszámot. Arra pedig nyilván nem köthető kedvezményes OT biztosítás, hiszen ahhoz nem csak muzeális minősítés, de OT plakett is szükséges.
Végül abban maradtak az alkusszal, hogy megkötik a sima biztosítást valamelyik olyan biztosítónál, amely kínál kedvezményes OT díjszabást is (ebből jelenleg kettő van), aztán az átírásnál kiváltják az új, OT-s rendszámot. Ezután bejelentik a rendszám és a felhasználási jelleg megváltozását a biztosítónak és kérik a biztosítás átminősítését.
A biztosítónak azonban különvéleménye akadt
Álláspontjuk szerint a gyakorlatban az elképzelt forgatókönyv nem működőképes. A KGFB ugyanis nem csak a rendszámra szól. A biztosító szerint a tulajdonosváltás-adásvétel időpontjában (és ezzel a szerződéskötés pillanatában is) az autó nem rendelkezett sem muzeális minősítéssel, sem OT rendszámmal, így a normál díjszabás alkalmazása teljesen jogszerű.

A probléma az, hogy a KGFB szerződés a díjév közben csak korlátozott esetekben módosítható a jogszabály szerint, ez a korlátozás pedig a biztosítót is köti.
KGFB törvény:
Díjtarifa, díjhirdetés
23. § (1) A biztosító a díjat minden egyedi szerződés vonatkozásában a meghirdetett – a biztosítási időszak, illetve tartam kezdőnapján alkalmazandó – díjtarifa alapján alakítja ki és azt az adott biztosítási időszak alatt – jogszabály eltérő rendelkezése hiányában – nem változtathatja meg, kivéve, ha a szerződés díja a szerződő üzemben tartónak a szerződés megkötésekor fennálló közlési vagy együttműködési kötelezettségének megsértése következtében tér el a díjtarifa szerint megállapítandó díjtól.
(2) A szerződő üzemben tartónak a szerződés megkötésekor fennálló közlési vagy együttműködési kötelezettségének megsértése esetén a szerződés díja legkésőbb a kockázatviselés kezdetét követő hatvan napon belül, az üzemben tartó egyidejű értesítése mellett – a szerződéskötéskor fennálló tények figyelembevételével – a kockázatviselés kezdetétől alkalmazandó hatállyal módosítható a biztosítási időszak, illetve tartam kezdőnapján alkalmazandó díjtarifa szerint.
Magyarul: év közben csak díjemelés lehetséges, csökkentés nem. Emelni pedig csak akkor lehet, ha az autós a szerződéskötéskor téves adatokat adott meg (például az állandó budapesti lakcíme helyett az ideiglenes - kedvezőbb területi szorzójú - tartózkodási helyét pötyögte be a lakcímkártyáról). Nem túl felhasználóbarát megközelítés, szó se róla.
Egyetlen lehetőség mutatkozik: a normál díjszabású szerződés fenntartása, majd új kötése (immáron az OT rendszámra) a biztosítási évfordulón

Olvasónk viszont úgy látja, hogy az úgynevezett érdekmúlás esete állapítható meg, a felhasználási jelleg módosulása pedig lehetővé teszi a KGFB szerződés év közbeni módosítását is. Első olvasatra jogosnak tűnik az érvrendszer, hiszen az autó a veterán minősítéssel (és a hozzá kapcsolódó felhasználási jellegváltással) alacsonyabb kockázati kategóriába kerül. Viszont
a jogszabály az ilyen, év közbeni "kategóriaváltást" nem tudja kezelni, mivel a biztosítási szerződés megkötésekor fennálló állapotot veszi csak figyelembe
Mondok egy közérthetőbb, analóg példát: Ha az autós lakcímkártyáján az adásvétel pillanatában budapesti cím szerepel, akkor annak megfelelő - legmagasabb területi szorzójú - díjszabás szerint köthető rá biztosítás. Ha az autós év közben vidéki címre költözik és ezt a változást a lakcímkártya is tanúsítja, akkor elvileg a biztosítási év hátralévő részében az autó alacsonyabb kockázati környezetben közlekedik, a biztosító viszont ezt a változást csak és kizárólag az évfordulós újrakötésnél tudja figyelembe venni a korábban említett jogszabályi korlátozás miatt.
Lakcímváltozás: új forgalmi is kell?
Az adminisztratív terhek tudatos csökkentése jó irány.

Ilyen esetekben a biztosító jár jól. Pont ugyanez a helyzet olvasónk esetében is. Mivel a muzeális minősítés és az OT rendszám a biztosítási szerződés megkötése után jelentkezett az egyenletben, figyelembe venni majd csak a következő évforduló után lehet. Ezt a megközelítést pedig nem a biztosítók találták ki, hanem a jogszabály rendelkezik így. Az mondjuk elég valószínű, hogy ezt a megközelítést nem az autós érdekvédelmi szervezetek "lobbizták bele" a törvényszövegbe.
Van azonban alternatív, megelőző megoldás
Az ilyen helyzetek megelőzhetőek azzal, hogy a veteránvizsgára készülő autós az adásvétel napján nem hagyományos, hanem úgynevezett hobbi-veterán kedvezményes biztosítást köt. Ez a KGFB változat nem csak a 30 évnél idősebb autókra érhető el, hanem minden olyan járműre, amelynek felhasználási jellege hobbi, veterán, oldtimer vagy muzeális, a korhatárt pedig jelenleg 2004-ben húzza meg a díjtarifáló biztosító.
A Magyar Nosztalgia- és Hobbijármű Regiszter (MNJHR) honlapján elérhető információk szerint négy kategória különböztethető meg:
- Muzeális: 1995 december 31-ig gyártott járművek, hivatalos muzeális minősítéssel (Muzeális Jellegű Jármű). Ezeknél az autóknál a minősítést a Muzeális Minősítő Szervezet (MMSZ) végezte el, a jármű jogosult az OT rendszám viselésére (30+ életkor)
- Oldtimer: 1975 előtti autók, hivatalos muzeális minősítés nélkül (MNHJR minősítéssel)
- Veterán: 1976-1995 között gyártott járművek (MNHJR minősítéssel)
- Hobbi: 1996-2004 gyártási évek között (MNHJR minősítéssel)

Youngtimer biztosítási kategória jelenleg nincs. Ehhez a kedvezményes biztosításhoz is tartozik úgynevezett előminősítési procedúra (MNHJR minősítés), az azonban lényegesen egyszerűbb autós oldalról nézve. Csupán az autó dokumentumait és fényképeit kell megküldeni az alkusz részére, persze az sem árt, ha nem egy lehasznált, minden sarkon parkoló, átlagos autóról van szó.
Ezt a biztosítást az egyedi, ritka, megőrzött vagy restaurált állapotú autókra találták ki, ha az autón még nincs hivatalos muzeális minősítés és OT rendszám
Aki olyan 30 év feletti autót szeretne hivatalos veteránként használni, amelynek a vásárlás időpontjában még nincs OT rendszáma, annak ez az egyetlen járható út a kedvezményes KGFB veteránvizsga előtti megkötésére. Az OT rendszám megszerzésével érdekmúlás viszont nem áll be, hiszen az autóval kapcsolatban csak a felhasználás jellege változik, tulajdonosváltás nem történik, a jármű kategóriája (M1-személygépkocsi) pedig változatlan, a szerződés hatálya sem szakad meg.
A biztosító szemszögéből csak egy adatváltozásnak értékelhető az esemény, amelyet felvezet a szerződésre és kész. A szerződés maga nem szűnt meg és nem indult újra, a megkötéskori körülmények pedig változatlanok. A szabály pedig szabály, a biztosító nem nyúlhat már bele ebbe az élő szerződésbe, meg kell várni az évfordulót.

Annak ellenére van ez így, hogy a korábbi rendszámot a hatóság hivatalosan is bevonja, az autó pedig a továbbiakban csak OT rendszámmal használható (223-as záradék: csak "OT" betűjelű rendszámtáblával üzemeltethető!). Olvasónk sajnos lukra futott, ti viszont tanulhattok az esetéből. Arra azonban figyeljetek, hogy éves tagdíj és egyszeri regisztrációs díj is szerepel a fizetendő tételek listáján!
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
