A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

2025.03.20. 05:59

Mit tehet az egyszeri autós, ha helyszíni bírsággal sújtaná a hatóság? Egyesek szó nélkül aláírják a helyszínen a papírokat, mások végigzongorázzák az igazságszolgáltatás útvesztőit, aztán vagy megtalálják az igazukat, vagy nem. Minden eset egyedi, univerzális megoldás nincs.

Ez a biztosúr mennyire lesz biztos a jogi tudását illetően?
Ez a biztosúr mennyire lesz biztos a jogi tudását illetően?

Fura közjátéknak voltam részese pár éve az egyik kormányablakban. Költözés miatt vittem az összes forgalmimat korrigálásra, az új lakcímemet szerettem volna átvezettetni az okmányokba. Az ügyintéző kedvesen tájékoztatott, hogy feleslegesen fáradtam be, a jogszabályok változása miatt már egy ideje nem kötelező az új lakcímet bejegyeztetni a forgalmikba. 

Kapcsolódó
Lakcímváltozás: új forgalmi is kell?

Lakcímváltozás: új forgalmi is kell?

Az adminisztratív terhek tudatos csökkentése jó irány.

Valóban igaza volt, ettől független az autós élhet a változásbejegyzés jogával. Sőt, saját érdekében jobban teszi, ha él vele, a helyszínen intézkedő rendőrök és egyéb hatóságiak nem mindig naprakészek a jogi ismereteket illetően, így előfordulhat, hogy még a régi szabályok mentén gondolkodva jól megbírságolják azt is, akit nem lenne szabad. 

Végül bejegyzésre került az új lakcímem az összes forgalmimba, azóta se volt ebből probléma. Nem úgy, mint Karolina nevű olvasónknak. Szerencsétlenségére olyan biztosurakkal találkozott a minap, akik nem is voltak annyira biztosak a dolgukban a rutinellenőrzés során. Az okmányok áttekintését követően arról tájékoztatták, hogy a forgalmiban szereplő lakcím nem egyezik a lakcímkártya és a központi nyilvántartás adataival, emiatt pedig helyszíni bírsággal kell sújtaniuk. 

Karolnia nem akadékoskodott, aláírta a bírságfecnit és ment tovább az útjára. Tanulópénz, majd befizetem - gondolta. Erre a sztoikusan elfogadó attitűdre minden alapja meg is volt, hát kik ismernék pontosabban a jogszabályokat, mint az intézkedő rendőrök? A közigazgatásba és az igazságszolgáltatásba vetett közbizalom legalábbis ezt diktálná. 

Közbizalom? Erős szó! 

A valóságban sajnos megesik, hogy az intézkedő rendőrök nem annyira naprakészek, mint amennyire a helyzet megkövetelné. Nincs ezen mit szépíteni, Karolnia esetében erős a gyanú, miszerint az intézkedő rendőr annak ellenére bírságolta meg, hogy nem követett el szabálysértést vagy egyéb szabálytalanságot. Ez akár jó hír is lehetne, hiszen megnyílhatna az út a jogorvoslat felé, ahol olvasónk már nagyobb eséllyel találkozhatna olyan jogalkalmazókkal, akik naprakészek.

Kapcsolódó
Se jogsit, se forgalmit nem kell már magunknál tartani, de mi van, ha összetörnek?

Se jogsit, se forgalmit nem kell már magunknál tartani, de mi van, ha összetörnek?

Lopott az ellenfél autója? Van műszakija? Érvényes a biztosítása?

Olvasónk egyetlen
Olvasónk egyetlen "hibát" vétett csak. Aláírásával elismerte azt, amit eleve el sem tudott követni.

Sajnos azonban Karolina helyzete - amellett, hogy tipikus - reménytelen ebből a szempontból. A jog világában a helyszíni bírságszelvény aláírásával a megbírságolt személy nemcsak a szabálysértés elkövetését ismeri be, hanem egyben lemond a jogorvoslathoz való jogáról is. Ez azt is jelenti, hogy hiába derül ki később a bírság jogszabálysértő vagy indokolatlan alkalmazása, nem lesz mód vitatni azt úgynevezett rendes jogorvoslat formájában.

Ez annyit tesz, hogy se meghallgatást nem kérhet, se kifogással nem élhet, se fellebbezést nem nyújthat be az elmeszelt autós

Ennek oka, hogy a vonatkozó jogszabály a rendőri intézkedésről szóló jegyzőkönyv tartalmát és az autós beismerő nyilatkozatát is bizonyítékként értékeli. Ilyen - azonos vektorú - bizonyítékok mellett pedig semmi ok nem mutatkozik az eset újravizsgálására. Jogos ez a megközelítés, hiszen a helyszíni bírság az autósnak is kedvezőbb-egyszerűbb-gyorsabb, cserébe pedig azt kéri a jogszabály, hogy az autós se ragozza tovább az ügyet. Valamit valamiért.

Az ártatlanság vélelme és a bizonyítás terhe

"Senki sem tekinthető szabálysértés elkövetésében felelősnek mindaddig, amíg szabálysértési felelősségét a szabálysértési hatóság vagy a bíróság jogerős határozata nem állapította meg.

A szabálysértési felelősség bizonyítása a szabálysértési hatóságot terheli. Senki sem kötelezhető ártatlanságának bizonyítására.

A helyszíni bírság kiszabása esetén a szabálysértés elkövetésének elismerése bizonyítékként értékelendő.

Ha az eljárás alá vont személy a helyszíni bírság kiszabását – a helyszíni bírság meg nem fizetése esetén alkalmazandó jogkövetkezményekről szóló tájékoztatás után – aláírásával igazoltan tudomásul veszi, a helyszíni bírság ellen nincs helye jogorvoslatnak."

Olvasónk pechjére erre a cikkre csak az esetet követően talált rá, amelyből megtudta: jogalap nélküli bírságolás gyanútlan áldozata lett. Ilyenkor jogos a kérdés, hogy mit lehet tenni, már ha egyáltalán van miből választani.  

A cechet ki állja végül? Aki befizette? A kép illusztráció!
A cechet ki állja végül? Aki befizette? A kép illusztráció!

Mi lesz azokkal az esetekkel, amikor téved a hatóság embere? 

Jogállamban a jogszabályok arra is kitérnek, hogy nyilvánvaló tévedés vagy jogszabálysértő jogalkalmazás esetén mi a teendő. A magyar jog úgy hívja ezt, hogy felülvizsgálat. Ez már úgynevezett rendkívüli jogorvoslat, melynek során a hatóság azt vizsgálja, hogy megvolt-e a jogi alapja az intézkedést foganatosító hivatalos személynek a bírságolásra. Ráadásul ezt nem csak az autós jelzése alapján teheti meg, hanem hivatalból (saját észlelése nyomán) is eljárhat a szabálysértési hatóság.  

Helyszíni bírságolás hivatalbóli és kérelemre történő felülvizsgálata

"Ha a helyszíni bírságot kiszabó szerv vagy személy hivatalból eljárva megállapítja hogy a döntés (...) jogszabályt sért, a helyszíni bírságot kiszabó szerv vagy személy a döntését módosítja vagy visszavonja. A döntést közölni kell azzal, akivel szemben a helyszíni bírságot kiszabták. 

A helyszíni bírsággal sújtott személy is kérheti – a döntéstől számított harminc napon belül –, hogy a helyszíni bírságot kiszabó szerv vagy személy (...) hivatalból vizsgálja felül a döntését, ha utóbb észleli, hogy a döntés jogszabályt sért.

A helyszíni bírság módosításáról vagy visszavonásáról hozott döntés ellen nincs helye jogorvoslatnak."

Karolnia számára az volt a tanulsága az esetnek, hogy az intézkedő hatóságiak jogi ismereteibe nem mindig jó ötlet feltétel nélkül bizalmat vetni, célravezetőbb lehet a bírság helyszíni elfogadása helyett a feljelentés opciót választani. Hiába duplázódhat ilyen esetben a bírság mértéke egyes szabálysértéseknél, még mindig jobb leosztás ez az autósnak, hiszen a későbbiekben tudja vitatni az eljárás megalapozottságát és tud jogorvoslattal is élni, ha valami nem kerek a hatóság részéről.

Az igazságszolgáltatás útjai laikusként kifürkészhetetlenek. Kép: NMHH.hu
Az igazságszolgáltatás útjai laikusként kifürkészhetetlenek. Kép: NMHH.hu

Az is megesik, hogy a szabálysértési hatóság enyhébben ítéli meg az esetet és bírság helyett csak úgynevezett figyelmeztetésben részesíti az autóst,

amellyel a hatóság tulajdonképpen rosszallását fejezi ki és felhívja az elkövetőt, hogy a jövőben tartózkodjék a szabálysértések elkövetésétől. Karolinának ez persze sovány vigasz, hiszen eleve nem is követett el semmiféle szabálysértést. Olvasónknak így most igaza az van, jogorvoslati lehetősége viszont már nincs (a helyszíni bírságszelvény aláírása miatt valójában soha nem is volt). Felülvizsgálati kérelemmel élhet csak, az esetet követő 30 napon belül. 

A feljelentést választani sem mindig célravezető!

Liliána nevű olvasónk karakánabb vérmérsékletű, nem hisz a helyszíni beismerésben. Alappal teszi ezt, hiszen számos példa mutatja: a reklamálók sokszor előnyösebb helyzetbe kerülnek az ilyen eljárások során. Olvasónk egy STOP táblánál került jogértelmezési vitába a helyszínen leselkedő (akarom mondani rendfelügyelő) biztosurakkal. Utóbbiak azt állították, hogy nem állt meg a kereszteződésbe hajtás előtt. Érdekes mód, videofelvételét nem mutattak az esetről annak ellenére, hogy olvasónk ragaszkodott hozzá. 

Kapcsolódó
STOP tábla miatt bevont jogsi. Ha vitát nyitunk, akkor megtarthatjuk?

STOP tábla miatt bevont jogsi. Ha vitát nyitunk, akkor megtarthatjuk?

A szabálysértési hatóság döntése sem kőbe vésett dolog, ha nem értetek vele egyet, megéri vitába bocsátkozni. Persze csak ésszel.

Amiatt tette, mert biztos volt az igazában: ő ott bizony megállt annak ellenére, hogy keresztforgalom egyáltalán nem volt az adott szakaszon. Ezt megerősítette a vele utazó két családtagja is. Emiatt, és a videofelvétel hiánya miatt Liliána úgy döntött, nem fogadja el a 10 ezer forintos helyszíni bírságot, nem ír alá semmit. Jelentésék fel, aztán majd a megbeszélik a hatóság előtt, javasolta. 

A szabálysértési hatóság első fokon viszont a rendőröknek adott igazat, megalapozottnak látta a helyszínen intézkedő rendőrök eljárását, amire tekintettel 35 ezer forintos pénzbírsággal sújtotta olvasónkat és a vezetői engedélyét is bevonta három hónapra. Liliána három kiskorú gyermeket menedzsel és az építőipari munkája miatt is nélkülözhetetlen számára az autó, ezért kifogással élt a döntéssel szemben. 

Arra apellált, hogy ha valakinek, akkor neki igazán járhat a méltányosság ilyen helyzetben, hiszen senkit sem veszélyeztetett és amúgy is megállt a kereszteződésbe hajtás előtt. Jogos a prekoncepció, a családi- és munkakörülmények tipikusan azok, amelyeket a szabálysértési hatóság méltányolni szokott ilyen esetben. Most is megtette: három hónap helyett csak kettőre vonta be olvasónk jogosítványát, a pénzbírságot pedig 20 ezer forintra mérsékelte. 

Baleseti veszély nem állt fent, olvasónk elmondása szerint az autójával viszont megállt a táblánál.
Baleseti veszély nem állt fent, olvasónk elmondása szerint az autójával viszont megállt a táblánál.

Olvasónk azonban csalódott, ennél nagyobb méltányosságra számított annak fényében, hogy a rendőrök nem tudtak bemutatni videofelvételt az esetről, a tanúk pedig olvasónk verzióját támasztották alá. Meg amúgy is, mi az, hogy ilyen esetben egyesek megtarthatják a jogsijukat

A fenti két eset is jól mutatja, hogy nincs univerzális megoldás, minden eset egyedi körülményeken alapul, így sorvezetőként csak a kritikus gondolkodás szolgálhat. Tanácsként annyi leszögezhető, hogy amennyiben az autós úgy érzi a helyszíni intézkedés során, hogy az eljárás megalapozatlan, érdemes lehet bevállalni a teljes procedúrát és nekimenni a hatóság jogi álláspontjának. Ehhez azonban nem lesz elegendő az igazságba vetett hit vagy éppen a hatóságba vetett közbizalom. Bizonyíték (tipikusan fedélzeti kamera felvétele) nélkül nem igazán éri meg belevágni egy ilyen jogi kalandba. 

Kapcsolódó
Így használd a fedélzeti kamerát, ha meghúzzák a kocsidat

Így használd a fedélzeti kamerát, ha meghúzzák a kocsidat

Az első cserbenhagyásos balesete után mindenki rájön: bárcsak lett volna kamera a kocsiban. De miért nincs? Csak rajtad múlik, a jog már elfogadja.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Címlapkép: Kis Benedek/AFP

Az oldalról ajánljuk

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek  figyelmeztetnek a felújítási munkákra
  • Hírek

Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek figyelmeztetnek a felújítási munkákra

Mókásak és hasznosak. Újdonság az is, hogy Velencénél új híd épül a gyalogosoknak, bicajosoknak a sztráda felett.

március 20., 17:38
A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se
  • Közélet

A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se

A tanulság: se pótkulcsot, se forgalmit ne hagyj az autóban!

március 21., 06:10
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

4 órája
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
  • Közélet

Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki

Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak

március 20., 16:36
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Sport

Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései

Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?

március 20., 15:28
Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött
  • Hírek

Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött

A vonat kisiklott.

március 20., 10:52
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
  • Hírek

Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek

Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak

március 20., 13:53
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
  • Hírek

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja

A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.

március 20., 11:49
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
  • Hírek

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt

Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.

március 20., 09:25
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
  • Hírek

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle

Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.

március 20., 12:54
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.

március 20., 14:25
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

március 20., 10:27
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Ford Focus RS8 - 2003
  • Hírek

Ford Focus RS8 - 2003

március 20., 15:52
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

Kenshiki Fórum GR stand

március 20., 11:45
új MG4
  • Hírek

új MG4

március 20., 10:05