A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se

2025.03.21. 06:10

A biztosítókkal folytatott elszámolási jogviták örökzöldnek számítanak. Az autósok a befizetett díjak ellenében szolgáltatást várnak kifogások helyett, a biztosítók viszont elvárják, hogy a járműtulajdonosok is tegyenek meg minden tőlük telhetőt a káresemények megelőzése és a kárenyhítés érdekében. A bíróság meg végül mindenkit elmarasztal.

Ez a történet szokványos, már-már triviális. Az autós teljes körű casco biztosítást kötött, a közterületen tárolt új autóját nem is merné másként tartani. A forgalmit és a pótkulcsot a kesztyűtartóban tárolta, mi baj lehet alapon. Az autót annak rendje és módja szerint megfújták egyik éjszaka a tolvajok, a biztosító pedig kérte volna a forgalmit és a pótkulcsot is a kifizetés szerződéses előfeltételeként. Hoppá. 

Neki szerencséje volt, "csak" a kerekeket vitték el a tolvajok. Forrás: Police.hu
Neki szerencséje volt, "csak" a kerekeket vitték el a tolvajok. Forrás: Police.hu

Az autós viszont nem esett kétségbe, abban biztos volt, hogy a forgalmit nem kérheti a biztosító. A pótkulcs viszont más téma. A biztosítók úgy fogalmaznak az ÁSZF-jeikben, hogy "amennyiben a gépjárművet annak elzáratlanul vagy őrizetlenül hagyott és előzetesen megszerzett indítókulcsának, kódkulcsának stb. (az indítást és elvitelt lehetővé tevő eszközöknek) felhasználásával lopták el", a biztosító mentesül a helytállási kötelezettsége alól. 

Kapcsolódó
A biztosítónak akkor is fizetnie kell, ha forgalmival együtt lopták el az autót

A biztosítónak akkor is fizetnie kell, ha forgalmival együtt lopták el az autót

Ha az indítókulcs-kártya maradt az autóban, az gáz. De ha csak a forgalmi, akkor sem fizet a biztosító?

Elsőre úgy tűnhet, hogy ilyen esetben az autós lyukra futott, a pótkulcs kesztyűtartóban tárolásával eleve el sem indult a kifizetésért folytatott harcban. Csakhogy, 

a jogban igen jelentős szerepet tölt be az úgynevezett nyelvtani jogértelmezésre épülő szemantikai különbségtétel

Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy egy autót a saját kulcsának felhasználásával nyitottak-e fel és indítottak be a tolvajok, vagy úgynevezett feltöréses (dolog elleni fizikai erőszak) módszerrel jutottak be a járműbe, a pótkulcs jelenlétéről mit sem sejtve. 

Szóval a biztosító fityiszt mutatott az autósnak, utóbbi viszont pert indított a bíróságon, ami jár az jár alapon. Az elsőfokú bíróság az autósnak adott igazat és 70-30 százalékos kármegosztást írt elő a biztosítónak terhesebb formában. A biztosító viszont fellebbezett, amely nyomán a másodfok neki adott igazat, az autósnak pedig nem csak, hogy nem ítélt meg kártérítést, de még az illetékeket és egyéb perköltségeket is a nyakába varrta volna. Ebből majd megtanulja, hogy miért nem tartjuk az autóban a pótkulcsot! 

Jobb a békesség: mindkét kulcs egy karikán, az a tuti.
Jobb a békesség: mindkét kulcs egy karikán, az a tuti.

A tolvajok által meglopott autós viszont úgy látta, éppen elég büntetés volt neki az autó elvesztése, a biztosító részére már nem hagyja, hogy megkopasszák. Úgynevezett felülvizsgálatot kezdeményezett a legfelsőbb bírósági fórum előtt (Kúria), ahol látták, hogy elvi jelentőségű kérdéssel van dolguk, ezért felülvizsgálták az egész ügyet és úgynevezett szerkesztett egyedi határozatot (döntvényt) is kiadtak az eset kapcsán.

Szerkesztett egyedi határozatok rendszere: a jogegységesítés puhább eszköze

A Kúria elvi iránymutatási eszközei mellett a döntvények másik nagy kategóriája a szerkesztett egyedi határozatok rendszere. A határozat megszerkesztése azt jelenti, hogy az arra hivatott testület (pl. egy folyóirat szerkesztői) a birosag.hu online felületén – jogszabály rendelkezése alapján kötelezően – közzétett, anonimizált bírósági határozatok gyűjteményében szereplő, egyedi ügyben született határozatok közül egyes határozatokat – azok érdekességére, a tárgyalt jogkérdés komplexitására, elvi jelentőségére tekintettel – kiemel, azokat megszerkeszti (tömöríti, kijavítja a jegyzőkönyvben szereplő hibákat, emészthetőbbé teszi a jogi bikkfanyelvet), ellátja az adott döntvénytípusnak megfelelő számmal (BH2002. 487.), fejléccel, és a megszerkesztett döntvényt az adott döntvénytípusnak megfelelő forrásban (jogi folyóirat, elektronikus jogi adatbázis) közzéteszi.

Ezen "döntvények" meghozatalának viszont nincs semmilyen jogszabályi alapja, és kötőerővel sem rendelkeznek, tehát tulajdonképpen nem is tekinthetőek jogegységesítési eszköznek. Ennek az a fontos gyakorlati következménye, hogy egy egyedi ügyben akár a Kúriának, akár egy alsóbb fokú bíróságnak megvan a lehetősége arra, hogy egy szerkesztett döntéssel (pl. egy BH-val) ellentétes döntést hozzon amiatt, hogy az eljáró bírói tanács másként értelmezi a jogot.

Fontos tudni, hogy a bíróság a saját döntéséhez sincs kötve, ami olyan helyzetet is eredményezhet, hogy a Kúria egyes tanácsai is eltérően értelmeznek egy jogkérdést, és az egymásnak ellentmondó egyes döntések BH-ként is megjelenhetnek. Többek között ilyen esetekben lehet indokolt egy jogegységi határozat meghozatala!

Kiemelendő, miszerint kizárólag a Kúria (mint legfelsőbb igazságszolgáltatási fórum) döntései jelennek meg BH-k formájában. 

A Kúria szerint ilyen esetben először azt kell eldönteni, hogy a vőlegény esett-e vagy ugrott, amikor a mozgó autóból az úttestre került. Vagyis azt kell megvizsgálni, hogy az autót miként lopták el a tolvajok. 

Újabban nem az egész autót viszik, csak azt bontják ki az áldozatokból, ami könnyen-gyorsan vihető és ér valamit a feketepiacon is.
Újabban nem az egész autót viszik, csak azt bontják ki az áldozatokból, ami könnyen-gyorsan vihető és ér valamit a feketepiacon is.

Azért nem mindegy ez, mert a jogszabályok szerint csak a kideríthetetlenné vált lényeges körülményekkel aránylagos mentesülésre van lehetőség, vagyis a biztosító helytállási kötelezettsége csak annyiban nem áll be, amennyiben kideríthetetlenné válnak egyes lényeges körülmények.

Ebben a konkrét esetben ez a kérdés különös jelentőséggel bírt, mivel a leglényegesebb körülmény (a lopás megtörténte) nem vált kideríthetetlenné

Lopáskár esetén valamennyi indítókulcs, indítókártya hiánytalan átadása elsősorban annak bizonyítását szolgálja, hogy a gépkocsit nem az erre a célra rendszeresített és a jogszerű használó birtokában lévő eszközzel vitték el, tehát ténylegesen lopás történt és nem biztosítási csalás kísérletéről van szó. A Kúria szerint ilyesmiről szó sem volt, a biztosító soha nem vitatta, hogy a gépkocsit valóban ellopták.

Az viszont valóban kideríthetetlenné vált a bíróság szerint, hogy az autós kármegelőzési kötelezettség körében elkövetett szerződésszegése hozzájárult-e az eltulajdonítás megkönnyítéséhez, a gépkocsi eltulajdonítást követő értékesítéséhez, avagy ettől teljesen függetlenül lopták el a gépkocsit, és szerencsétlen időbeli egybeesés volt csak a pótkulcs eltűnése-kesztyűtartóban hagyása. 

Nem kell így imádni egy autót ahhoz, hogy fájdalmas érzés legyen az eltulajdonítása.
Nem kell így imádni egy autót ahhoz, hogy fájdalmas érzés legyen az eltulajdonítása.

A kérdést végül az döntötte el, hogy az autós a pótkulcs leadásának elmaradásával kapcsolatban azt állította, hogy az semmilyen formában nem hatott közre a lopás bekövetkezésében. Ezzel a bíróság is maradéktalanul egyet tudott érteni és rögzítette, hogy 

a csomagtartóban vagy kesztyűtartóban hagyott kulcs valóban nem alkalmas arra, hogy az eltulajdonítás során a járművet annak felhasználásával nyissák fel a tolvajok

Ez minőségileg más helyzet, mint amikor az autós az utcán elejti a kulcsot, a tolvaj pedig azt felkapva nyitja ki az autót, majd a kulcs segítségével indítja be, lovasítja meg. Ahogyan az is más megítélés alá esik, amikor az autós járó motorral, nyitva hagyott ablakokkal-ajtókkal hagyja magára az autót (beszalad a boltba vagy kinyitja a garázskaput) és a tolvajnak csak be kell pattannia a volán mögé. 

Szerencsére ezzel az autóval "csak" furikázni vágyott a tolvaj, megtankolni és szétbontani már nem volt érkezése.
Szerencsére ezzel az autóval "csak" furikázni vágyott a tolvaj, megtankolni és szétbontani már nem volt érkezése.

A bíróság leszögezte, hogy a kulcsoknak és a forgalmi engedélynek a gépkocsiban hagyását azonban helyesen a kármegelőzési kötelezettség körében elkövetett mulasztásnak kell minősíteni. Elmulasztásának jogkövetkezménye pedig nem a biztosító teljes mentesülése, hanem a kártérítés általános szabályainak az alkalmazása.

a gépkocsi kesztyűtartójában vagy csomagtartójában hagyott kulcs vagy forgalmi engedély a biztosító kockázatát nem fokozza, az eltulajdonítás valószínűségét nem növeli, annak végrehajtását nem könnyíti meg

Ugyanakkor a bíróság azt is leszögezte,  hogy a gépjárművek eltulajdonításának célja általában azok újraértékesítése, ismételt forgalomba helyezése. Ezt pedig az eredeti kulcs és forgalmi engedély birtoklása lényegesen megkönnyíti. Ezért a közbiztonság alakulására és a gépjárműlopások számára figyelemmel, kármegelőzési kötelezettsége keretében minden tulajdonostól elvárható az ítélet indokolása szerint, hogy őrizetlenül hagyott járművében ilyen tárgyakat ne tároljon.

Ennek birtokában továbbpasszolni is könnyebb a zsákmányt.
Ennek birtokában továbbpasszolni is könnyebb a zsákmányt.

Ebben a szituációban a biztosító nem mentesülhet a helytállási kötelezettsége alól, csak úgynevezett kármegosztásnak van helye

Annak mértékét pedig a jogerős ítélet 70-30 százalékban állapította meg, a biztosító terhére. Vagyis az autós a kárösszeg 70 százalékát megkapta, a maradék 30-at pedig beosztotta tanulópénznek. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

50 perce
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08