Öv nélkül városban is veszélyes
Közélet: ADAC öv nélküli tesztek
A hátsó utas sem jár sokkal jobban, mint a vezető, az eredmények nagyon hasonlóak. Természetesen bekapcsolt biztonsági övvel sérülés nélkül vészeli át a 30 km/órás balesetet. Öv nélkül azonban még az ilyen kis sebességgel bekövetkező ütközésnek is komoly sérülések lehetnek a következményei. Ilyenkor a vezetőjével összekoccanó fej van túl nagy terhelésnek kitéve, valamint a mellkas és a comb, amely az első ülésnek ütközik. A bekapcsolt öv nélkül utazó, felelőtlen utas nemcsak saját magát, hanem utastársait is veszélyezteti.
Idő | A hátul ülő utas öve is bekapcsolva | A hátul ülő utas öve nincs bekapcsolva |
---|---|---|
0 ms | Ütközés pillanata, a jármű lassulásának kezdete | |
75-től 85 ms-ig | A hátul ülő utas térde még elég nagy távolságra van az első ülés háttámlájától, de a sípcsontja már hozzáér. A lábszáron mérhető terhelések azonban alacsony szinten maradnak. | Az utas térde nekiütközik a vezetőülés háttámlájának. A huzat alatt kemény szerkezeti elemek (pl. az ülés váza) találhatók, és az utas minden visszatartó erő nélkül csapódik neki, ezért a sérülésveszély elég magas. |
120-tól 155 ms-ig | A hátul ülő feje ilyenkor ér a legjobban előrelendült helyzetbe, de még mindig elég jelentős távolságra van az első üléstől vagy a sofőr fejétől. | A hátsó utas a fejével, a nyakával és a mellkasával az első ülés háttámlájába csapódik és előrelöki azt. Az üléshuzat nem tudja megakadályozni a sérüléseket. |
250-től 300 ms-ig | A hátsó utas visszatért az ütközés előtti ülőhelyzetébe. | Az autóban ülő két utas összefejel. |
A sérülésveszély |
Jelmagyarázat:
Zöld: nagyon kicsi sérülésveszély
Sárga: kicsi sérülésveszély
Narancs: közepes sérülésveszély
Barna: nagy sérülésveszély
Piros: nagyon nagy sérülésveszély
Megjegyzés: Amikor a hátsó utas bekapcsolt biztonsági öv nélkül, de egy üres első ülés mögött ül az autóban, akkor a sérülés esélye nem nő, de nem is csökken ahhoz képest, mint amikor a vezető mögött ült becsatolt biztonsági övekkel. Persze ez csak a 30 km/órás sebességre igaz, nagyobb tempónál akár a műszerfalig vagy a szélvédőig is előrerepülhet, és súlyosan megsérülhet.
És íme az ADAC TV felvétele erről a négy töréspróbáról. Német nyelvű a narráció, de a videón az hangzik el, amiről eddig szó esett. És a képkockák is nagyon beszédesek.
ADAC TV: öv nélküli tesztek (videó)
Sokan indokolják a biztonsági öv hanyagolását azzal, hogy az alacsony városi sebességeknél ki tudják támasztani magukat. Botorság ez, nem is kicsi. Egyrészt egy 75 kilogrammos embernek, amikor alatta az autó szögre áll, 750 kg-ot kéne megtámasztania, ami elég sok ahhoz, hogy esélye se legyen rá. Ráadásul manapság a biztonsági kormánykerekek karimáit nagyon puha, hajlékony anyagból készítik. Ha ennél fogva próbáljuk magunkat kitámasztani, akkor csupán meghajlítjuk a kormányt, aztán akadálytalanul repülünk a szélvédőig vagy tovább.
Mindössze 10 másodpercnyi odafigyelés kéne, ami szakértők szerint Európa útjain évente 9000 ember életét menthetné meg. Ugyanis nagyjából ennyire idő van szükség ahhoz, hogy indulás előtt megfelelően beállítsuk és bekapcsoljuk a biztonsági öveket. Íme néhány tipp ehhez.
Először is, a légzsák nem helyettesíti a biztonsági övet, ez a két biztonsági berendezés csak együttesen tud optimális hatás kifejteni. Az övet mindig, még a legrövidebb útra is be kell kapcsolni. Sofőrként figyeljen oda rá, hogy utasai is bekössék az öveiket. Az öv soha nem lehet laza, mindig húzza szorosra a testén. Az állítható magasságú öveket úgy kell belőni, hogy az öv a váll és a nyak közötti részre feküdjön fel. Terhes nőknek is ajánlott bekötni a biztonsági övet. Rájuk fokozottan vonatkozik az a jó tanács, hogy az alsó, a has magasságában futó részt minél lejjebb kell nyomni. Nem szabad menet közben előrehajolni, például azért, hogy a kocsi padlójáról felvegyünk valamit. Az ajtó becsukásánál figyeljen arra, hogy az övet ne csípje be. Baleset után az övet szakértőkkel meg kell vizsgáltatni, és szükség esetén ki kell cserélni, ha a légzsák eldurrant, akkor viszont biztosan.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján !
Láthatjuk hát, hogy frontális ütközésnél lakott területen is végzetes lehet az öv hiánya. De nem csak ilyenkor. Ezen a videón például két szimpatikus fiatalember arról beszél, hogy a jobbkéz-szabály elmulasztása miatt micsoda szörnyűségek történhetnek velünk.
Biztonsági öv a városban (videó)
Kell az az öv, kapcsolja be. Csak egy mozdulat, de nagyon sok múlhat rajta − a városban is.