Egy pohárral az egészségemre

2005.07.26. 12:35

A kormány most azt kérdezi, akarjuk-e, hogy ihasson egy pohár sört vezetés előtt a polgár. Szerintem ne ihasson, mert a polgár ehhez - a döntéshez és a mértékkel iváshoz egyként - hülye. A polgár választhasson nemet a gyerekének és bajuszt a köztársasági elnökének, de ne dönthesse el, hogy elég józan-e ráhajtani arra az útra, amin én sétálok épp.


Ezt a levelet küldte a Kormányszóvivői Iroda:

Tisztelt Szerkesztőség!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy a 6 héten át tartó sms voks akció második heti kérdése a következő:

Vannak országok, ahol nem büntetik azokat, akik csekély mennyiségű alkoholt fogyasztottak vezetés előtt. Ön helyesnek tartja azt, ha egy pohár bor vagy sör megivása után is lehet vezetni?
Igen - küldjön 1-est /Nem - küldjön 2-est

Szavazni a 06 30 444 4444 normál díjas telefonszámon lehet csütörtök éjfélig. Az sms-eket automata központ fogadja.

Üdvözlettel
Kormányszóvivői Iroda

Jó, hogy a K.I. néha megkérdezi a népet, egyrészt, mert addig sem a nép kérdezi a K.I.-t, másrészt mert a nép álláspontját megismerni jó dolog. De bizonyos kérdéseket nem teszünk fel bizonyos alanyoknak. Például nem kérdezünk meg egy másodikos kisfiút, hogy akar-e AK-47-est karácsonyra. Vagy egy sokszor plasztikázott előadóművészt, hogy akar-e kettesben vigyázni a kisfiúra.


Helyesnek tartja-e azt, hogy ön egy pohár sör után is vezethessen? Helyesnek tartja-e azt, hogy valaki más is vezethessen egy pohár sör után? Helyesnek tartja-e, hogy valaki más egy pohár gyönyörű, aranyló, hideg, frissítő sör után döntse el, hogy akkor most elindul-e, vagy inkább megkockáztat még egy pohárka sört? Hogy két sör után végre ellazultan, felszabadultan, szorongásmentesen mérlegelhesse, hogy három sört (ha csak fél óra múlva indul el) kimutat-e a szonda? Hogy ezután a négy sör után már tényleg elindul, csak még kimegy pisilni, nehogy útközben jöjjön a szükség - és, hihi, merre is van a férfi vécé?

Magyarország közmondásosan tele van alkeszekkel, semmi okunk nincs azt hinni, hogy pont az autósok közt nincs egy se. És vajon hol könnyebb megállni, az első sör előtt vagy után? Az újszilvási motorostalálkzón egy rokonszenvesen részeg, szakállas néző hosszan kapacitált belém-belém kapaszkodva, hogy igyak meg vele egy pohárkával az én/ő/a műsor/Koppány fejedelem egészségére. Látni kellett volna a dermedten értetlen arcát, amikor azt mondtam, nem lehet, mert mindjárt indulunk vissza Pestre, ahogy a joviális traktálás nyomulós erőszakoskodásba fordult. Ne szopass már! Ne sérts meg! Egy sörtől felborulsz?


Drága barátaim, egy olyan országban, ahol inni és itatni egyaránt kötelesség, ne vegyétek el tőlem az utolsó hitvány mentséget, hogy féltem a jogosítványom. És az életem, tőletek és mindenki mástól, aki szerinte ismeri a saját határait, és amikor menni már nem tud, vezetni még akkor is. Valószínűnek tartom, hogy a legtöbb ember nem lesz veszélyesebb sofőr az első ital után. De nem akarom ezt mondogatni magamban mostantól minden szembejövő láttán. Kedves országom, részegen tessék inkább mászni, az biztonságosabb, a vezetést meg tessék józanul végezni, úgy is elég rosszul megy.

Zéró tolerancia


Magyarországon jelenleg egy kortyot sem ihat az autós. A magyarorszag.hu szépen elmagyarázza az ittas vezetés tényállását és következményeit. Mindenkinek ajánlom, már csak az ilyen igazgyöngyökért is: "A maradandó fogyatékosság leggyakoribb előfordulási formája valamely végtag vagy ehhez tartozó végtagrész elvesztése, például a kéz, láb vagy azok meghatározott részeinek, ujjaknak, vagy ízületeknek a testtől különféle formában történő elválása, leszakadása, letépése. Ebbe a körbe tartozik az is, ha a végtag ugyan a törzshöz kapcsolódva látszólag épen megmarad, azonban rendeltetésszerűen már nem használható (idegek elszakadása, bénulás). A tömegszerencsétlenség megállapításának feltétele, hogy - az elkövetőn kívül - a helyszínen legalább egy súlyos testi sérülést szenvedett passzív alany és további kilenc sérült személy legyen."

Egy 75 kilós férfinél 4, egy 65 kilós nőnél 3 pohár (nem korsó) sörnek megfelelő mennyiségű alkohol elfogyasztása juttat a 0,8 ezrelékes, erősen ittas, már nem szabálysértést hanem bűncselekményt jelentő szintre. Fontos megjegyezni, hogy az alkoholt kizárólag a szervezetünk tudja lebontani, a közerzetjavító kávézás, arcmosás, fogmosás, tornászás a szondának teljesen mindegy.

(1 ital = 16 ml tiszta alkohol = egy 4 centes kupica 40%-os rövid, vagy egy 0,33-as sör)

Szőke kóla vagy korsó Dreher? Szondafúvási útmutató Európához.


- Balázs Viktor - "Ön dönt! Iszik vagy vezet?" - próbált már az átkosban is az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács plakátja a húsvét után hazacsalinkázó magyarság felelősségérzetére apellálni.. Így aztán minden magyar autóvezető úgy szocializálódott, hogy az autóvezetés és a kisfröccs két összeférhetetlen dolog, legalábbis ami a dolog törvényes oldalát illeti. Pedig ez nem mindenhol van így. A képet a Gorenje-korszak beköszönte kezdte árnyalni, amikor kiderült, hogy a sógorék egy grinzingi vacsora után simán beülnek az autóba és legálisan, a Gendarmerie és a Polizei teljes együttértésével hazaautózhatnak.

Európa legtöbb országában ugyanis a mai napig lehet (a mi fogalmaink szerint) ittasan vezetni. A legengedékenyebbek az angolok, az írek, a máltaiak és a luxemburgiak, ezekben az országokban 0,8 ezrelék az a határ, ami fölött a hatóság kitessékel az autóból. Ez a 0,8 ezrelék kellemes szalonspiccnek felel meg, ami bizony már alaposan befolyásolhatja a vezető képességeit.

A legelterjedtebb a 0,5 ezrelékes határ, ez érvényes Ausztriában, Belgiumban, Bulgáriában, Dániában, Finnországban, Hollandiában, Németországban, Macedóniában, Olaszországban, Portugáliában, Spanyolországban, Szlovéniában, Törökországban és idén január elseje óta Svájcban is. Ezt túllépni nagy botorság lenne, ugyanis néhány országban fájdalmasan magasak a bírságtételek. Svájcban közel nyolcszázezer (!) forintba kerül az ittas vezetés, a szociálisan érzékeny Skandináviában pedig a delikvens jövedelmi viszonyai alapján szabják ki a bírságot. A finnek félhavi, a svédek egyhavi, a norvégok pedig másfél havi fizetésüket perkálhatják be az államkasszába, ha az igazoltatás során a kelleténél jobban elszíneződik a szonda.

A legszigorúbb zéró toleranciás határértéket Közép- és Kelet-európában alkalmazzák. Rajtunk kívül a fehéroroszoknál, az észteknél, a moldávoknál, az oroszoknál, a románoknál, a cseheknél, a szlovákoknál és az ukránoknál ugrik a jogsi, ha akár csak egy kortyot is ivott a vezető.

Ihassunk vezetés előtt?

Valamivel megengedőbbek a norvégok, a lengyelek és a svédek, ők 0,2 ezreléket engedélyeznek, lehetővé téve a vezetőnek azt, hogy az ajándékba kapott rumosmeggyre fogja a munka után levezetőnek legurított pohár sört. Érdekes egyébként, hogy kis mennyiségű alkohol nem feltétlenül rossz irányba befolyásolja a vezetési képességeket. Az Autó Magazin a kilencvenes évek elején igazságügyi orvosi szakértők bevonásával alkoholtesztet végzett különböző nemű és testsúlyú autóvezetők bevonásával. Minimális alkoholfogyasztás után (0,1, 0,2 ezrelék) az összes sofőr jobban és gyorsabban oldotta meg az ügyességi feladatokat. A szakértők szerint a képet árnyalja egy kicsit, hogy ilyenkor a rizikóvállalási készség is növekszik, ez viszont már a balesetveszélyességet fokozza.

Tovább poharazgatva már az összes résztvevő bójákat döntögetett és kockásabban vette a kanyarokat, itt már szabad szemmel is látható volt az ittasság. Tanulságos eredményeket mutatott a teszt az alkohol lebontását illetően is. A teszten férfiak és nők, mázsa felettiek és lepkesúlyúak vettek részt. Miután mindenkinek 0,8 ezrelékre állították be a véralkoholszintjét, az orvosok óránként elkezdték mérni annak csökkenését. A frissen vacsorázott 105 kilós férfi néhány órával később autóba ülhetett volna már, az éhgyomorra bepiázott 55 kilós nőtől viszont még másnap reggel is elvehették volna a jogosítványát.

Véralkoholszint határok (ezrelékben) néhány Európán kívüli országban:
Ausztrália: 0,5
Brazília: 0,6
India: 0,0
Irak: 0,0
USA: 0,8
Új-Zéland: 0,8
Zimbabwe: 0,8