Román off-road Brazíliában

2002.01.10. 07:41

Február elejétől nemzetközi cégnek számít a campulungi gyárral rendelkező Aro: a román terepjárót gyártó vállalat Brazíliában kíván újabb gyártósort nyitni. A terv ambíciózus, de félő, hogy szétpukkad mint egy brazil szappanopera buborékja: fél évvel ezelőtt a cég még azon tanakodott, hogyan tegye működését nyereségessé, és az autókban használt motorokat eurokonformmá.

 
   
   

Aurel Dordea, az Aro Campulung általános igazgatója a hétvégén ismertette: cége február 3-án írja alá a brazil Mirmar (biztos csak névrokonsági kapcsolat van a szappanoperákat forgalmazó Miramar-ral) céggel a megállapodást, melynek értelmében a dél-amerikai országban egy gyártósort fognak közösen elindítani.

A zöldmezős befektetés értékéről adatok nincsenek, de a tervek szerint 2002-ben 1250 Aro-t szeretnének legyártani a brazil futószalagon. A román gyár két új modellt dolgozott ki a brazil / dél-amerikai piac számára, ezek prototípusai a február 3-i aláíráson látják meg a fotósok vakujának villanását.

 
   
 

Ami biztos: a brazilok adják az új terepjárókhoz a motort és a váltót (nem saját fejlesztés, hanem az International amerikai cégtől vásárolt licenc alapján), az Aro a karosszériát, az alvázat és a belső berendezéseket. Az összeszerelés május-júniusban kezdődik, a cégnek már van egy 300 darabos megrendelése. A tervezett 1250-es darabszám után az Aro 3,5 millió dolláros (955 millió forint) nyereséget remél beseperni.

Az átkosban részben Romániára jutott az a megtisztelő feladat, hogy a szocialista blokk számára autókat gyártson. A népautó Dacia mellett itt készültek az Aro terepjárók is. Az első Aro-t 1971-ben gyártották, Aro 24-es néven. 1979-ben piacra dobták az Aro 10-es modellt, ezeket kisebb-nagyobb kozmetikázással/átnevezéssel/motorcserével egészen 1999-ig ontották. 1999-ben egy huszárvágással mindent megoldottak: a két modellt összeolvasztották és Aro Super-re keresztelték.

 
   
    ARO 10.4

A kommunista rendszerben a terepjárót főleg a tehetősebb mezőgazdasági dolgozók vásárolták: aki már elrontott egy Daciát, juhtereléskor áttért az Aróra. Fő ismertetőjelei közé tartozott a sűrű füst, ami beburkolta, a messziről hallatszó motorhang (gyerekkoromban soha sem találtuk el, hogy a kanyar mögött autóbusz vagy Aro közeleg), és az állandósult extra sár fedőréteg.

Az Aro a rendszerváltás után nem találta önmagát: autóján csupán kozmetikázásokat tudott végrehajtani, a lényegi változtatások sorra elmaradtak. Miután egy román törvény kötelezővé tette 2000 január elejétől az EURO-2-es szabványnak megfelelő motorok gyártását/használatát, a cég csődbe ment volna, ha nem kap a kormánytól félévnyi halasztást. A szabványosított, saját fejlesztésű motor csupán 2000. június elején jelent meg.

 
   
  ARO 11.4

A saját fejlesztésű EURO-2-es motor neve TDX 28 turbó-dízel. A cég motorja (amellett, hogy az EURO-2-es szabványnak megfelel) 238 kilót nyom, 87 lóerős (3500-as fordulaton), és 190 Nm a nyomatéka (1900-as fordulaton). Ezt a motort főleg az Aro mentőautókban vagy maxi-taxikban lehet megtalálni. A mezei, benzines Aro Spartan (az Aro 10 kilencvenes évekbeli változata) a hírek szerint Dacia motort kapott, ami a rossz nyelvek szerint kicsit gyenge az 1535 kilós vasszörnynek.

 
   
    ARO 10 Super PickUp

Az Aro nemcsak a volt szocialista országok aszfaltját koptatta, de igen népszerű lett Dél-Amerikában - a cég szerint a világ 55 országába exportálták. A váratlan siker titka az olcsóság és fapadosság. Marhaterelésre, kávé- és kokaintermés begyűjtésére és szállítására kiválónak bizonyult a dél-amerikai farmerek számára. 2000-ben az Aro 1680 darabot adott el, 1374 a hazai, román piacon talált gazdára, 306-ot exportáltak. Az Aro brazil terjeszkedése tehát nem alaptalan - még olcsóbban, még igénytelenebb autókat lehet gyártani.

A brazil autógyártó cég romániai anyavállalata azonban nincs a legrózsásabb anyagi helyzetben: sőt egyenesen veszteséges, így rejtély, hogy a brazil terjeszkedést milyen pénzből kívánják megoldani. A magánosításért felelős román miniszter, Ovidiu Musetescu a múlt évben hat hónap haladékot adott az Aro-nak, ez idő alatt kellene a cégnek nyereségesre fordulni (hogy jól el tudják adni), de legalább nullszaldósnak.

Aro listaárak (az árak Romániában érvényesek, az adókat nem tartalmazzák)

Aro 10.4 1400 köbcenti, 62 LE, benzines: 4353 USD
Aro 10.4 1600 köbcenti, 67 LE, benzines: 4593 USD
Aro 10.4 Renault Megane Turbo D 93 LE diesel: 10602 USD
Aro 11.4 1400 köbcenti. 62 LE, benzines: 5056 USD
Aro 11.4 1600 köbcenti, 67 CP, benzines: 5110 USD
1991-ben gyártott használt Aro 244: 1000 USD