Február elejétől nemzetközi cégnek számít a campulungi gyárral rendelkező Aro: a román terepjárót gyártó vállalat Brazíliában kíván újabb gyártósort nyitni. A terv ambíciózus, de félő, hogy szétpukkad mint egy brazil szappanopera buborékja: fél évvel ezelőtt a cég még azon tanakodott, hogyan tegye működését nyereségessé, és az autókban használt motorokat eurokonformmá.
Aurel Dordea, az Aro Campulung általános igazgatója a
hétvégén ismertette: cége február 3-án írja alá a brazil Mirmar
(biztos csak névrokonsági kapcsolat van a szappanoperákat
forgalmazó Miramar-ral) céggel a megállapodást, melynek értelmében
a dél-amerikai országban egy gyártósort fognak közösen elindítani.
A zöldmezős befektetés értékéről adatok nincsenek, de a tervek szerint 2002-ben 1250 Aro-t szeretnének legyártani a brazil futószalagon. A román gyár két új modellt dolgozott ki a brazil / dél-amerikai piac számára, ezek prototípusai a február 3-i aláíráson látják meg a fotósok vakujának villanását.
Ami biztos: a brazilok adják az új
terepjárókhoz a motort és a váltót (nem saját fejlesztés, hanem az
International amerikai cégtől vásárolt licenc alapján), az Aro a
karosszériát, az alvázat és a belső berendezéseket.
Az összeszerelés május-júniusban kezdődik, a cégnek már van
egy 300 darabos megrendelése. A tervezett 1250-es darabszám után az
Aro 3,5 millió dolláros (955 millió forint) nyereséget remél
beseperni.
Az átkosban részben Romániára jutott az a megtisztelő feladat, hogy a szocialista blokk számára autókat gyártson. A népautó Dacia mellett itt készültek az Aro terepjárók is. Az első Aro-t 1971-ben gyártották, Aro 24-es néven. 1979-ben piacra dobták az Aro 10-es modellt, ezeket kisebb-nagyobb kozmetikázással/átnevezéssel/motorcserével egészen 1999-ig ontották. 1999-ben egy huszárvágással mindent megoldottak: a két modellt összeolvasztották és Aro Super-re keresztelték.
ARO 10.4 |
A kommunista rendszerben a terepjárót főleg a
tehetősebb mezőgazdasági dolgozók vásárolták:
aki már elrontott egy Daciát, juhtereléskor áttért az Aróra.
Fő ismertetőjelei közé tartozott a sűrű füst, ami beburkolta, a
messziről hallatszó motorhang (gyerekkoromban soha sem találtuk el,
hogy a kanyar mögött autóbusz vagy Aro közeleg), és az állandósult
extra sár fedőréteg.
Az Aro a rendszerváltás után nem találta önmagát: autóján csupán kozmetikázásokat tudott végrehajtani, a lényegi változtatások sorra elmaradtak. Miután egy román törvény kötelezővé tette 2000 január elejétől az EURO-2-es szabványnak megfelelő motorok gyártását/használatát, a cég csődbe ment volna, ha nem kap a kormánytól félévnyi halasztást. A szabványosított, saját fejlesztésű motor csupán 2000. június elején jelent meg.
ARO 11.4 |
A saját fejlesztésű EURO-2-es motor neve TDX 28
turbó-dízel. A cég motorja (amellett, hogy az EURO-2-es szabványnak
megfelel) 238 kilót nyom, 87 lóerős (3500-as fordulaton), és 190 Nm
a nyomatéka (1900-as fordulaton). Ezt a motort főleg az
Aro mentőautókban vagy maxi-taxikban lehet megtalálni. A
mezei, benzines Aro Spartan (az Aro 10 kilencvenes évekbeli
változata) a hírek szerint Dacia motort kapott, ami a rossz nyelvek
szerint kicsit gyenge az 1535 kilós vasszörnynek.
ARO 10 Super PickUp |
Az Aro nemcsak a volt szocialista országok
aszfaltját koptatta, de
igen népszerű lett Dél-Amerikában - a cég szerint a világ 55
országába exportálták. A váratlan siker titka az olcsóság és
fapadosság. Marhaterelésre, kávé- és kokaintermés begyűjtésére és
szállítására kiválónak bizonyult a dél-amerikai farmerek számára.
2000-ben az Aro 1680 darabot adott el, 1374 a hazai, román piacon
talált gazdára, 306-ot exportáltak. Az Aro brazil terjeszkedése
tehát nem alaptalan - még olcsóbban, még igénytelenebb autókat
lehet gyártani.
A brazil autógyártó cég romániai anyavállalata azonban nincs a legrózsásabb anyagi helyzetben: sőt egyenesen veszteséges, így rejtély, hogy a brazil terjeszkedést milyen pénzből kívánják megoldani. A magánosításért felelős román miniszter, Ovidiu Musetescu a múlt évben hat hónap haladékot adott az Aro-nak, ez idő alatt kellene a cégnek nyereségesre fordulni (hogy jól el tudják adni), de legalább nullszaldósnak.
Aro listaárak (az árak Romániában érvényesek, az adókat nem tartalmazzák)
Aro 10.4 1400 köbcenti, 62 LE, benzines: 4353 USD
Aro 10.4 1600 köbcenti, 67 LE, benzines: 4593 USD
Aro 10.4 Renault Megane Turbo D 93 LE diesel: 10602 USD
Aro 11.4 1400 köbcenti. 62 LE, benzines: 5056 USD
Aro 11.4 1600 köbcenti, 67 CP, benzines: 5110 USD
1991-ben gyártott használt Aro 244: 1000 USD