Kárpát-balkán narancs

2007.02.28. 08:08

Designbest

- Fabrizio Giugiaro; Sportsbest- Robert Kubica; Mediabest - Auto Review

Az este leglaposabb szakaszán estünk túl, pedig a mézesmázosságán kívül semmilyen más látható erény felmutatására nek képes Szebeni István unalmas konferálását vagy Pély Barna egy szó nélküli díjszorongatását nehéz volt alulmúlni. Nem várható, hogy a két világsztár megjelenjen, rövidke videójukkal legalább virtuálisan átvették a plaketteket. Nem úgy az orosz díjazott, aki igazolatlanul hiányzott.

Manbest

- Jean-Charles Lievens, Kia

A koreaiak a zsolnai beruházásért emeltettek ki. A Kia Motors Europe alelnöke rendkívül sportszerűen a cee'd magyar tervezőjének, Kovács Miklósnak ajánlotta a díjat. Talán még harsányabb lett volna a tapsvihar, ha annak idején Tatabányát választják a gyár helyszínének.

Companybest

- Fiat

A Fiat a tönk széléről táncolt vissza, és ezt nem lehetett szó nélkül hagyni. Vigaszdíj is egyben, mivel balszerencsésen a második helyre szorult a nagyszerű Grande Punto,

Autobest

- Opel Corsa

mivel a Corsa elhappolta az olaszok orra elől a fődíjat. Alig öt pont döntött, és az első kettőt a többiek megközelíteni sem tudták. 1. Opel Corsa - 780 pont; 2. Fiat Grande Punto - 775 pont; 3. Peugeot 207 - 704 pont; 4. Hyundai Accent - 433 pont; 5. Skoda Roomster - 428 pont. Csupa kis- és alsóközepes autó. Pont azok, amiket errefelé vesznek. De hol a Suzuki, kérdezhetjük fájdalmas hangon? Reméljük, most, hogy nációnk is képviselve van, a mi autónk szintén számíthat az elismerésre, ha lesz egy új modelljük.

A győztes jutalma

Ezek voltak a száraz tények, hadd jöjjön most egy kis okoskodás. Az első, bukaresti Autobest-díjátadón (győztes: Skoda Fabia Sedan) a vendéglátó maga az Autobest volt. Gondolom, nem is egy ötcsillagos szálloda különtermében, több száz vendéget tejben-vajban fürösztve mutatkoztak be. Aztán 2002-ben (fődíjas: Citroën C3) Szófiában jöttek össze, pár helyi szponzor adományával kiegészítve a költségvetést. A következő évben a ceremónia elmaradt, Isztambulban forró volt a talaj néhány robbantás miatt.

Az alapelvek szerint minden évben más ország a rendező, így a 2004-ben Belgrádba költöztek. Ebben az évben a Fiat Panda mindent vitt, az Év Autója díj mellett az Autobest is az övé. Még egy megtiszteltetés éri a Fiatot: finanszírozhatja a gálát. Mint ahogy az egy évvel később a Dacia, a Logan elsősége után. Tavaly megszakadni látszott a hagyomány (győztes a Kia Rio), de a sanda gyanú nehezen oszlik: a Companybest a Ukravto nevű cégé, a muri pedig Kijevben, az ő költségükön.

Idén pedig az Opel nyúlt a pénztárcájába. Elég mélyen. Serény felszolgálók hada hordta a jófajta ételeket és italokat a drága nagykörúti szálló sportcsarnoknyi különtermében. És ha igazán szigorúan akarok fogalmazni, láttam olyan elemeket, akik az ilyen eseményeket azon undorítóan anyagias szempontból látogatják, hogy ismét egy potya főétkezéshez jutnak.

Az Autobest szavazás

Nem mondom, hogy az eddigi győztesek miatt támadhatnánk a zsűrit. Az viszont kissé szerencsétlen, hogy előbb kihirdetik győztest, aztán felkérik a nyertes márkát, hogy tessék pár száz főre gálavacsorát rendezni. Persze, nekik is jól jön a publicitás. De például az Opel nemhogy értékesítési gonddal küzdene a Corsát illetően, inkább azon szomorkodnak, hogy 5 hónapos várakozási időről kell tájékoztatni a vevőiket.

Az Autobest tagjait nem illeti díjazás az itteni tevékenységükért. Azt viszont a nagyon kedves és készséges titkárnő nem akarta elárulni, vajon a költségeiket megtéríti-e valaki, és ha igen, ki? Tudom, egyelőre naivitás azt várni, hogy legyen egy nagyszabású, a régió szépen gyarapodó vásárlóerejét demonstráló ünnepség, kisestélyibe/szmokingba öltözött újságíróknak. Így viszont hajlamosak egyesek arra gondolni, hogy egy kis susmus, összekacsintós korrupció csak van itt a háttérben.

(Ja, és egy tipp, ha ki akarja fosztani a bukmékereket. Szerintem a 2008-as győztes nem lehet más, csak a Dacia Logan MCV .)

A győztes jutalma máshol

Remélem, kicsit fentebb alaptalan gondolatok fogalmazódtak meg. Hogy honnan táplálkozik a kételkedésem, elárulom önöknek.

Van egy jó kis vállalkozás, úgy hívják őket, hogy Superbrands. Hallott már róluk? Nem? Ne szégyellje, vannak fontosabb fejben tartandók ennél. Alapítottak egy független bizottságot, akik kijelölik azokat a márkákat, amelyek méltóak a címke viselésére ("Superbrand az a márka, amely a saját területén kitűnő hírnevet szerzett. A márkához kapcsolt értékek olyan érzelmi ésvagy kézzelfogható előnyöket nyújtanak, melyeket" blabla blabla). Idáig ez nagyszerű. Most jön azonban a feketeleves: a megtisztelt bekerülhet az éves kiadványba, és használhatja marketingcélra a kitüntetést. Miképpen? Például úgy, hogy kér pár tucatot a a vaskos könyvből, mondjuk a borítón az általa elképzelt módon kiemelve saját cégét. Persze némi pénzmagocska fejében. Nem, a Superbrands nem jótékonysági intézmény, se nonprofit vállalkozás.

Vagy tán fordítva lenne? Előbb a pénz, aztán a dicsőséges cím? Vagy mit keres ott a Story meg a Borsodi Sör, a boldogult Axelero és a Szépítő Füvek Hungary, továbbá a Tesco és a másik tömegsör-gyártó, a Soproni? Ezek olyan felülmúlhatatlan termékek vagy szolgáltatások lennének? A McDonald'sot még értem is, őket az egészségtelen táplálkozás kategóriában valóban csak a fáradt olajat darált műanyaggal felszolgáló éttermek tudnák leütni az első helyről. Ne higgyük azt, hogy ez magyar találmány. '95-ben hozták létre Nagy-Britanniában, és gyorsabban terjed, mint valami ártalmas szekta, a világ majd' 60 országában fejik meg a "mit kezdjünk reklámköltségvetésükkel" kérdéssel bajlódókat.

Ez apró stikli ahhoz képest, amit a gázszámlám mellékleteként kapott kiadványban olvastam. Örömmel tájékoztattak ugyanis arról, hogy cégüket (Fővárosi Gázművek) az EFQM (European Foundation for Quality Management) méltónak találta a megjutalmazásra, nem kisebb érdemeikért, mint az ügyfélszolgálat fejlesztéséért tett erőfeszítésekért. Rosszindulatom határtalan, rögtön azt néztem, mennyibe is került ez nekik? Nos, ennyibe. És az elért három csillag az nem is valami nagy eredmény, amolyan közepes, máskor készülj többet, fiam, most leülhetsz.

Jó ezek auditálások, ISO szabványosítások, önmagunk megjutalmazása egy csinos summáért, miegymás. Még jobb lenne, ha nem lenne büdös a hátsó udvar, nem panaszkodnának a szomszédok a zajért, nem folyna a csatornába a tisztítatlan szennyvizünk, nem készülne leleplező film a nagyméretű adagunkról, nem heverne tucatnyi nyitott aktánk a fogyasztóvédelemnél.