A Magyar Autóklubot még nem keresték meg

2000.10.27. 10:33

Az Európai Unió szelleme a közúti közlekedés képviseleti szervezeteit is elérte: hamarosan közös vállalkozásba kezd a nyolc legnagyobb európai autóklub, nevezetesen a német ADAC, a brit AA, az olasz ACI, a holland ANWB, az osztrák ÖAMTC, a belga TCB, a svájci TCS és a spanyol RACE, AA Europe néven.

Elképzeléseikben tervezik a közös termékfejlesztést, például a telematika területén, továbbá közös segélyhívó központokat és az egységes szolgáltatási szabvány garantálását. A legnagyobb tapasztalattal bíró ADAC az AA Europe keretében már kifejlesztett két programot Spanyolország és a nyolcakból kimaradt Franciaország számára és ezeket újabbak is követik majd.

Az AA Europe-ot igazgatótanács vezeti és tevékenysége elsősorban a nemzetközi együttműködést igénylő feladatokra - például kamionblokád, határlezárások - összpontosul, azaz a klubok nemzeti önállósága megmarad. Új közös fejlesztésről a tagok döntenek és szavazataik számát a klubok mindenkori igazgatótanácsi részaránya szabja meg. Az ADAC részaránya a legnagyobb, mintegy 35 százalék, az AA-é és az ANWB-é 20-20 százalék, a többi öt klubé pedig 5-5 százalék.

Az AA Europe több mint 30 millió tagot - ebből 14 millió ADAC-tagot - képvisel és 10 ezer segélyhelyre, 16 ezer szerződéses műhelyre valamint 37 mentőhelikopterre támaszkodhat működése során. Az igazgatótanácsi részarány szabja meg a közös költségvetés megosztását, természetesen itt is a németek viszik a prímet. A totalcar információi szerint a Magyar Autóklubot ezidáig nem kereste meg az AA Europe együttműködési ajánlattal.

 
   
   

A nem csekély tagdíjat önerőből valószínűleg képtelen lenne finanszírozni a MAK. Ez azért is szomorú, mert a napokban éppen a dicsőséges kezdetekről ír a sajtó: Európában harmadikként, jónéhány fejlettebb országot megelőzve, éppen száz esztendeje, 1900. november 30-án alakult meg a Magyar Automobil Club. A MAK jelenlegi elnöke egy sajtóbeszélgetésen némi nosztalgiával említette még a 70-es, 80-as éveket is, amikor jelentős anyagi eszközöket mozgósítottak az országos szervízhálózat kiépítésére és az országúti segélyszolgálat megteremtésére.