|
TC: Honnan lehet észrevenni, hogy az ember autója megfigyelés alatt
áll? Mi ilyenkor a teendő?
AT:
Ha jól csinálják, nem lehet észrevenni. Ha mégis kiszúrja
valaki, hogy figyelik, akkor csak annyit tehet, hogy irány az őrzött
parkoló, és a lehető legrövidebb időn belül eladja a kocsit. Akkor
talán nem tőle lopják el.
TC: Mit gondolsz a mostanában egyre gyakoribb pláza parkolós
lopásokról?
A nagy bevásárlóközpontok zárt parkolóira, illetve más nagy,
akár kamerával őrzött parkolókra gondolok.
AT: A kamerák ilyen helyeken tökéletesen belátják a megfigyelt
környéket, ebben nincsen hiba, csakhogy általában összesen két
biztonsági őr van egyszerre szolgálatban. Hiába van száz kamera, azok a
képet csak négy monitorra továbbítják, amiken a biztonsági őrök
reggeltől estig a csajokat bámulják. Én egyébként a fostorgósabbak közé
tartozom, nem vállalnám be, hogy elhozok egy autót kamera mellől vagy
rendőrség elől. De hogy megnyugtassalak, ismerek olyanokat, akiket ez
sem érdekel. Bár ezeken a helyeken ők sem szeretnek tökölni.
AT: "Ugrókódos cuccok: Legrosszabb esetben a kocsi 15 perc alatt nyitva van." |
TC: Mennyi pénz van a buliban?
AT: A kisebb értékű kocsik a piaci ár 15%-a körüli pénzért
mennek, a drágább kocsik (5 millió körül) olyan 30% alatt
valamivel, mert azokat többnyire ellopni is nehezebb, kisebb a
"kínálat". A magyar átlagfizetéseket nézve
iszonyat pénzek mennek, még a legutolsó embernek is, szinte
nulla munkáért, pár óra izgalomért. Legkevesebbet nyilván az keres,
aki semmit nem csinál, csak figyel vagy hasonló. De ez is
összetett, mert lehet, hogy utána meg egész éjjel szerelni fogja az
elkötött kocsit, így megint más pénz jár neki. A legtöbb esetben
nem tudják egymásról a résztvevők, kinek mennyi jár.
TC: Mi alapján választjátok ki az ellopni
kívánt autót?
AT:
Rendelésre dolgozunk, ezen kívül a gyakoribb típusoknál a
tulajdonos által beépített védelmi rendszer is befolyásol. Ha
látszik, hogy a kiszemelt autó alaposan védve van, inkább keresünk
egy védtelenebbet. Ha ritka autóról van szó, mindenképpen
elvisszük, még akkor is, ha tele van tömve védelmi cuccokkal.
Olyankor az sem számít, ha ki kell figyelni az autót: mit tesz a
tulajdonos, hogyan indítja, miket kapcsolgat, ilyenek.
TC: Pontosan hogyan figyelitek ki az indítási trükköket? Nekem úgy
tűnik, ehhez nagyon közel kell állni.
AT: Annyira nem kell közel lenni,
elég, ha csak jó a rálátás. A kiszemelt autó mellé állnak
lesötétített kocsival, vagy akár egy terepjáróval, és akkor pontosan
látni hol, mit nyom meg a tulaj. Akár még a beütött kódot is le lehet
olvasni. Persze ehhez nemcsak egy indítást kell végignézni.
AT szerint "a legkülönbféle technikák léteznek" a zárak semlegesítésére. |
TC: Mi az ellopott kocsi sorsa?
AT: Totálkáros kocsi papírjait kapja meg, vagy atomjaira
szedik és a megfelelő bontókba kerül.
Csak telefonálj körbe három bontót és keress bármilyen
egy-két éves kocsihoz mondjuk légzsákot, vagy motorháztetőt. Meg
fogsz lepődni, légzsák minden másodikban lesz, motorháztetőből
pedig még színt is tudsz majd választani. Ennyi totálkáros kocsi
lenne itthon? Külföldre viszont már nem szokás vinni az autókat.
TC: Szerinted reális veszély, hogy valaki
Magyarországon gyanútlanul lopott autót vásároljon, mondjuk az
autópiacon?
AT: Előfordulhat, de ha kiderül róla, akkor általában a műtét
volt szar, mert a legtöbbről sehol nem mondják meg, hogy meleg. Egy
"műtét" úgy néz ki, hogy ember a típus alapján kikeresi az
eredetvizsgálathoz használatos pontokat, majd kijavítja azokat új,
tiszta értékekre, amiket a gyári CD-k alapján lehet kitalálni.
Gyakori, hogy egy egyébként totálkáros kocsi számait kapja meg.
Emberünk a létező legkorszerűbb technológiákkal dolgozik, amiket a
gyárak használnak,
még a lézergravírozás sem gond. Utána vizsgálhatod
mikroszkóppal vagy amivel csak akarod, nem mondod meg, hogy a
gyárban készült, vagy műhelyben. Ahol nem kell vizsgálni, onnan
egyszerűen kitörli a számokat.
A katalógusokban benne van minden ilyen pont, az azonosító adatokkal. Nem nehéz őket megtalálni. Van olyan alkatrész, aminek az átkódolása nincsen kész azonnal, mert csak lassan lehet az adott felületen dolgozni, de az is elkészül pár nap alatt. Utána azt az autót bárki bevizsgálhatja, "A"-t fog rá adni. Szóval az eredetvizsgálat csak annyit ér, hogy hivatalosan igazolják neked súlyos pénzekért, amit addig is tudtál: a kocsidon levő számok egyeznek a forgalmiban levőkkel. Azt ott bajosan derítik ki, hogy lopott-e a gép.
A zárdugózás leginkább a közepesen piti magnótolvajok ellen véd. (Az igazán pitik az oldalablakon keresztül közlekednek.) |
TC: Milyen profi lopásvédelmi cuccok esetén kapsz kacagógörcsöt?
AT: A GSM-alapú, vagy műholdas védelmek teljesen kiborítanak.
Sok szerencsétlen, tudatlan embert így lehúzni, hát szégyen! Az
ilyen berendezések kommunikációját zavaró készülék egy
megközelítőleg 2x3x1 cm méretű doboz. Van hozzá még elemtartó, és
kiviteltől függően antenna: egy pár centi hosszú drót magára a
készülékre feltekerve. Ez így nem nagyobb, mint egy távirányító
bármelyik kocsihoz. Ha bekapcsolod,
tízméteres körzetben nem lehet telefonálni, pláne a GPS rendszer
nem tud kommunikálni a műholdakkal. Egyébként láttam egy ilyen
készüléket valahol az interneten hirdetni, meg lehetett rendelni,
ha jól emlékszem 100 dollár körül volt az ára. A miénknél kissé
nagyobb, és kórházakban vagy más ilyen helyeken árnyékolja a
mobiltelefonokat. De persze a mi céljainkra is megfelel.
TC: Azért ez a GSM-blokkolás felvet egy csomó
kérdést. Ha megszakad a kapcsolat az autó és a központ között,
akkor azt is riasztásnak veszik és kapcsolatba lépnek a tulajjal.
AT: A műholdas kapcsolat csak akkor épül fel, ha riasztási
esemény van. Előtte nem. Abban egyébként igazad van, hogy nem
fogaskerék szintű a dolog, de a zsebünkben sem kockacukor
van.
Elkobzott riasztó kódtörő berendezés. A Panasonic autóerősítő dobozában található a számítógép lelke. Fontos tartozék a két antenna. (ORFK archívum) |
TC: Van olyan profi lopásvédelmi cucc, aminek a láttán azonnal
leálltok az adott kocsiról? Ismereteid szerint valóban annyira
hatékony például a BMW újfajta indításgátlója?
AT: A gyárak egyre jobb védelmi rendszereket csinálnak, így
nehéz velük lépést tartani. De ellophatatlan autó nincs, nem is
lesz, hiszen a szervizeknek szerelniük kell az új berendezéseket
is, amihez
elengedhetetlen a pontos leírás, és ekkor bekerül a képbe az
emberi tényező. Ez minden ilyen rendszer gyenge pontja, mert
innentől kezdve máris fel tudunk zárkózni bármilyen bonyolult és új
szerkezethez. Az igaz, hogy ezek valóban megnehezítik a tolvajok
munkáját, de mindent meg lehet oldani, ha más nincs, akkor a
lámpánál ültetik ki a tulajt az aszfaltra. Egyébként ami a konkrét
példát illeti, biztosan van, aki a BMW-féle rendszert is vágja,
csak rá kell hogy álljon, és akkor ő szállítja mindenkinek a
BMW-ket. Irdatlan pénzeket keresve vele.