Jó munka tinédzsereket motozni, a füvet elkobozni és elszívni. De még jobb lopott autókat keresni kamerával, laptoppal, végig a mellékutcákban, lakótelepi parkolókban. Nem is a rendőrség csinálja.
Isten vagyok, hiába, tudtam én, nem szabad fél nyolcra idejönni. Negyed tízkor végződik az eligazítás, ami, ha tényleg nyolc óta megy, jó mulatság lehetett. Klasszikus, behízott, kopasz, nagydarab figurát nem látok, az autóvadászat tehát a polgárőrködéstől eltérően inkább technikai sport.
- Csepel mennyire játszik neked? Vagy 14? Nehogy az legyen, hogy én
mondtam neked... Döntsd el te, Csepel 14, vagy tizenegyeske?
- Ki ment Csepelre? Tegye föl a kezét! Hány autó van?
- Csepel kurva nagy, sok a kertvárosi rész...
- És akkor jön a Mogyoró-féle csapat.
- Tizenhét!
- Tizenhat.
Ekkor jön az utolsó kérdés, minden gépjármű közlekedésre alkalmas-e, autós üldözés nincs, ha valaki lopott autót talál, a többieknek rádiócsend, hogy a szerencsés vadász tudjon forgalmazni, és akkor most megyünk.
"Vadászkák, lehet sorbaállni, a stüszik meg készüljenek föl!" - vezényel a fővadász, nagyon úgy érzem, nem fog ez nekem menni, már most az agyamra megy az egész társaság. Avatnak: egy rendszámtáblával verik seggen az új húst, aki ezúton lép feljebb az autóvadász-ranglétrán, illetve teljes jogú tag lesz. Jézusom. Mindegy, ez még mindig jobb, mint Boszniában tömegsírokat feltárni, úgyhogy egye fene, avassanak.
A VIP-busz egy szépen lefüggönyözött Vito, de én inkább Sánta László mellé kérem magam, hiszen minden érdemleges információ hozzá fut be. Sánta László tulajdonképpen már megcsinálta. Az effajta hóbortosok elmegyógyintézetbe kerülnek, vagy elkezdi támogatni őket a Generali, itt egy csaj a Red Bulltól, mert ők is érdeklődnek, hiszen a Torrente I. óta tudjuk, hogy a rendőri munka legnehezebb része a várakozás.
A PoHu egy Octavia 4x4-et biztosított, és az air force one-on, Sánta ezüstmetál Golf 4-esén a Generali mellett Allianz matrica is van, pedig a szponzorálásnál aranyszabály, hogy egy műfajban egy támogató. Az Allianznak több mint 100 milliós értékben talált meg lopott, meg hitelcsalásos autót, és a biztosító visszacsorgat egymillió körül a szoftverfejlesztésre.
Tény, hogy Sánta László tökéletes a feladatra, már külsőre is. Kicsit kisebb, mint Sub Bass Monster, van benne egy késhegynyi Poirot, vagy inkább Saint Tropez-i csendőr. Parókában és kalapban leginkább Inspector Gadget lehetne. A Vadász 1-es felett kissé eluralkodott a technika. Mobiltelefon, headset, aztán egy Nokia, amit mintha CB-zésre használna, elkezdi magyarázni, hogy működik, de úgyse fogok én fel ilyesmit.
Egy Yaesu márkájú URH a rendőrökhöz, és egy Motorola a többi vadászhoz. Aztán még egy kis HD kamera a középkonzolra szerelt vascső végén, a másik végén négy USB bemenet, a laptop ezúttal bent sincs, mert ez most nagy rendezvény, és a főnök inkább diszpécserkedik. Az 1,6-os automata Golf egyik extra vakdugójából, elég rondán installálva, banándugón át fehér kábel megy hátra, tán a GPS-antennához.
"Van egy kis rádiófrekvenciás billentyűzetem itt balról, mert balkezes vagyok, jobbal nem tudok gépelni. De van fejbeszélővel hangfelismerő része is. Bemondom a rendszámot, János-Mária-Mária- ötös-négyes-kilences, és ugyanúgy megtalálja az adatbázisban, mintha kamera olvasta volna le a rendszámot. Bemondja a színt és a típust, ha stimmel, általában minden rendben."
Ha a károsult elfaxolja a feljelentési jegyzőkönyvet, egyből VIP, mert rajta van a telefonszáma, és azonnal értesítik a megtalálásról. (421 30 11, a THG központi faxszáma.) Előző nap harmincvalahány autót találtak, ma is hamar meglett az első. Damjanich utca, XVIII. kerület, nem is értem, hogy a nyúlfarknyi, isten háta mögötti utcában hogyan találta meg valaki a lopott, 1,3-as Wartburgot. Hamar kiérünk a fővadásszal, de aztán el kell bújnunk az Echo tv forgatócsoportjával együtt, mert az RTL-nek vágóképben is meg kell találnia a Wartyogót, felvenni gurulás közben, amint a laptop kijelzőjén megjelenik a körözött rendszám, és megszólal a Sorsszimfónia (autóvadász szlengben a "Beethoven" jelenti a lopott autót).
Közben Sánta hívja a rendőrséget, leadja az adatokat, mint kiderül, a tulajdonos kisújszállási, már őt is próbálták telefonon elérni, de a tudakozóban nem szerepel. A Wartburggal további tervei valószínűleg nem voltak a tolvajnak, csak valami drogosnak kellhetett egy útra. Viszont az örömfaktor nem elhanyagolható, akinek csak Wartburgra telik, sokkal jobban örül a megtalálásnak, mint egy astrás.
Szerencse, hogy automata a Golf, mert időnként úgy URH-zik, hogy közben a headseten telefonál valakivel. Elkelne neki egy titkárnő, mert a beszélgetésekből kiderül, hogy számára teljesen ismeretlen károsultak hívogatják. A mobilszáma nyilvános, én is azon hívtam. További károsultak kedvéért: 06 20 911 09 98.
"Éjjel-nappal be van kapcsolva, előfordul, hogy hajnalban hívnak, és csak annyit hörögnek bele, hogy meg fogsz dögleni. Ja, barátom, nem tudtad, hogy én vagyok a hegylakó, én már négyszáz éve élek..." Közben valaki URH-n jelzi, hogy körözött rendszámú autót találtak, benne emberrel, aki vélhetően az autótolvaj, de legalábbis rosszhiszemű felhasználó. Sánta utasítja az illetékes vadászt, hogy hívja a rendőröket, és csak kövesse diszkréten.
"Na ezért adok én kevés pontot az elkövetőre, nekem itt ne rendőrködjenek." A pünkösdi nagy versenyen is három pontot ér az elfogott elkövető, öt az egyedi azonosító jel megváltoztatása, vagy mi az ördög, a rendszámokkal való csere-bere, a csúcs természetesen a lopott autó, tíz ponttal.