A paraszolvencia nagyon ritka. Nincs az, mint kutyamenhelyeken, hogy mindenki tudja, örökbefogadáskor illik otthagyni egy zsák száraztápot, vagy valamit a kutyáknak. Itt inkább csak megköszönik, de az elég is egy rendes vadásznak, legalábbis a főnök néhány éve már karácsony esténként is kimegy vadászni, hátha talál valakinek ajándékot.
Hál' isten, Sánta László nem többszörös károsultból lett a lopott autók Charles Bronsonja, nem a huszadik ellopott autója után határozta el, hogy bosszút áll. Eredetileg szerszámkészítő, de csinált céget tejszállításra is. "Úgy nem megy, hogy jó napot, Sánta László vagyok, megtaláltam már húsz lopott autót, támogassanak. Mert akkor megkérdezik, mi a foglalkozásom, és ha azt mondom, vállalkozó, már végeztünk is. Úgyhogy megalapítottam az Autótulajdonosok Országos Érdekvédelmi Egyesületét, és ha mint egy ilyen elnöke telefonál az ember, rögtön személyesen is találkoznának vele."
Az autóvadászat mint ötlet 2000-ben pattant ki a fejéből. A THG nevű, elsősorban eredetvizsgálattal foglalkozó cég vevő volt az ötletére; az autósokból élnek, de egy kis jószolgálat jót tesz a kapitalisták lelkiüdvének, meg reklámértéke is van. Itt a szoftverfejlesztő társaság is, akik a rendszámfelismerő rendszert fejlesztik, most már néha nagyobb tempónál is el tud kapni egy-egy szembejövőt, és leolvassa a motorkerékpár-formátumot. Igaz, ahogy láttam, vannak még apró hibák, például az Airport Minibus emblémáját a keretezés és a karakterek aránya miatt megpróbálta rendszámként leolvasni.
A technika alapvetően jó, Sánta Lászlónak pedig tovább jár az agya, hogyan lehetne fejleszteni. A rendőrségi adatbázis körülbelül 140 ezer körözött rendszámot tart nyilván. Ebből 20 ezer a lopott autó, a többi lízingcsalás vagy biztosítási csalásos kamulopás, de ezeket ugyanolyan lelkesen keresik. A lopás, az lopás; ha valaki hitelre vesz autót, de nem fizeti a részleteket, és ismeretlen helyen kezd tartózkodni, emelkednek a lízingdíjak, és a többiek fizetik az ő okosságát.
A bujkáló lízingcsalók fontos jellegzetessége, hogy mivel ismeretlen helyen laknak, parkolási díjat se fizetnek, hiszen a büntetést se tudják behajtani rajtuk. Ezért az autóvadász lepaktált a parkolási társaságokkal. Ha egy autót gyakran büntetnek azonos helyen, az azt jelenti, arrafelé sokszor áll. És ha körözött a rendszám, bekerül a navigációval összekötött adatbázisba, a laptop meg szól, hogy ha már itt vagyunk, kanyarodjuk be jobbra, mert itt előfordulhat az akármilyen rendszámú Mondeo. Ha megvan, telefon a finanszírozó banknak, és jön a tréler.
Ugyanakkor Sánta László többször is elmondja, hogy szerinte a közbiztonság szolgáltatás, nem üzlet. A programozócsapatuk se akar pénzt csinálni a rendszámfelismerő szoftverből, a VI. kerületi térfigyelő kamerákon például már fut, és a BM lopottautó-adatbázisával összekötve automatikusan jelez a rendszer. Jó, hogy a laptopon navigáció is van, mert az elborult vadász időnként csak a rendszámokat nézi, aztán észrevétlen ráesteledik, körülnéz, és nem biztos hogy tudja, merre is jár.
Az Üllői út mellett egy kórház parkolójában megnézzük a fehér Kalost, ami már hónapok óta ott áll. Sánta László már kiderítette, melyik banknál lízingelték, szólt nekik, de furcsa módon a fülük botját se mozgatták, "ne is törődjön vele". Valószínűleg hiányzott a személyes érdekeltség, különben is, a legtöbb lízinszerződés biztosítva van. Ezért is támogatják biztosítók a hobbivadászokat. A Kalos szépen ki van már fosztva, az utastér tele gyümölcsöskartonokkal, talán banánt árul belőle valaki.
Másfél órája jöttünk be egy belvárosi rendőrőrsre csurrantani, mert a szponzorredbull húzza a hólyagot. Aztán beszédbe elegyedünk a gepárdosokkal, megtudom, hogy el vagyok maradva a lophatatlan BMW mítoszával . Mostanában a Mercit nem lopják, legalábbis az új S osztályt nem. Bezzeg az X5, X3 nagyon megy, meg hát volt olyan hétvége, amikor 43 Golfot loptak el. A benzines X5- és X3-tulajdonosokat viszont megnyugtathatom, a konzekvens tolvajok csak a dízelt viszik.
Egy Dopeman-klipre emlékeztető VIII. kerületi kör után, amiből kiderül, hogy szép dolog a rehabilitáció, de vannak még hiányosságok, találkozunk két konkurens egységgel. Papp Krisztián, a IX. Kerületi polgárőrök elnökhelyettesének Bravájába ülök át, hogy lássam már a gépet működés közben. A laptop hamar aktiválja a vadászösztönt, két perc után már forgatom a kamerát, nehogy lemaradjunk valamiről. A gép monoton hangon mantrázza a színt és a típust, miután felismerte a rendszámot, Krisztián barátnője meg a hátsó ülésen egy plusz billentyűzettel viszi be azokat a rendszámokat, amikre a kamera nem látott rá.
Sok idő elment ezzel-azzal, Krisztián nagyon csinálna még néhány pontot, úgyhogy hiába zárul negyedóra múlva a verseny, kimegyünk egy kőbányai edzőteremhez, találunk is öt pontot: egy Német-Római Császárság-korabeli Ascona rendszáma nem stimmel. Se a nyilvántartás, se az ablaküvegek gravírozása szerint. Nyilván nem Tasnádi Péter vagy a Viszkis pihenteti itt kedvenc menekülőautóját, de pontszerzésre ez is jó. Hasonlóképpen, mint néhány órája az a kispolski, amin a tulajdonos éppen egy másik rommal cserélte ki a rendszámot, el ne szállíttassa az önkormányzat. Versenyszempontból főnyeremény, egyszerre két autón rossz rendszám, tíz pont.
Ez történetesen egy polgárőrautó polgárőrbenzinnel, de Krisztián kamerájával és laptopjával. Sok autóvadász viszont száz százalékban saját cuccal dolgozik. Drága mulatság, mondtam korábban a fővadásznak, de szerinte a puskás-gumicsizmás hagyományos vadászat is drága hobbi. És innen is át lehet igazolni a profiligába, Krisztián is egy bankhoz készül, hogy főállásban csinálja ugyanezt.
Egy autóval egy nap lazán több mint ezer rendszámot lehet végignyálazni, ami már önmagában is elég jó. Ehhez jön még, hogy harminc körüli autóról van szó, igaz, nem egész napos, jórészt inkább hobbista szolgálatban, de ha azt vesszük, hogy a rendőrök gyakorlatilag csak akkor találnak meg egy lopott autót, ha nyomozatilag hasra esnek benne, elég jó.
A klasszikus, tarolós lopottautó-vadászatnak egyébként Sánta László szerint már vége. 2000 körül elég volt egy hétvégén körbejárnia néhány lakótelepet, és tízesével találta az ott pihentetett lopott autókat. Mivel azonban egyre többen keresték a lopott autókat egyre nagyobb hatásfokkal, ennek a biznisznek beáldozott, és a vadászversenyeken egyre nehezebb a pontgyűjtés. Nekem nehezen jön le, hogy tényleg csak pontokért csinálják, de végül is a pont se sokkal elvontabb eredményjelző, mint a gól, és ez is csak egy sport.
Manapság az autókat inkább rendelésre lopják, és nem az utcán állnak, míg nem találnak rájuk vevőt, hanem megrendelésre szállítják, egyből zárt műhelybe vagy bontóba viszik, ahonnan aztán a lopottautó-árfolyam többszörösét kiárulják légzsákokból, hifikből, klímákból, motorokból, felnikből. Maradnak tehát a lízingcsalók. Az autóvadászok természetesen azoknál is intézkednek, de a lopott autó megtalálása az igazi adrenalin.
Szerencsére lopottautó-vadászatban is megérkezett az új hullám. Már kapható a kifejezetten alsó árkategóriás autókba szánt műholdas követőrendszer, havidíj nélkül, bruttó 120-ért. Még kevesen tudnak róla, de fogtak már úgy tolvajt, hogy hazavitt Buda környéki otthonába egy Astrát, amiben nem is gyanított ilyesmit, egy óra múlva körül is vették, és találtak nála még néhány körözött autót, szétszedve. Az új, magyar fejlesztésű védelmi rendszert hamarosan teszteljük.
Alább olvasható a verseny végeredménye. Nekem a legjobban az tetszik, hogy a győztes egy kupát kap. Megtaláltak egy A6-ost, összesen 88 körözött járművet, nyolc lopottat, 17 lízingcsalóst, 21 autóval pedig bűnözni voltak, csak valaki felírta a rendszámukat. 23 esetben segítettek a rendőröknek elfogni az elkövetőt. Jogos kérdés, hogy a rendőrség, különös tekintettel a Gepárd csoportra, miért nem csinálja ezt munkaidőben, de annak is örüljünk, hogy valaki legalább csinálja.
Generali Autóvadász-kupa, végeredmény
Fődíj (Generali Kupa): Zsaru-Car 3-as csapatának 3-as vadászegysége (Ferencvárosi Polgárőrség)Különdíjak:
Legfrissebben körözött gépjármű megtalálója a Zsaru-Car 9-es csapata lett, és ők találták meg a legtöbb lízingelt autót is. A legnagyobb értékű autó megtalálója a Zsaru-Car 3-as csapata lett
Csapatverseny-helyezések:
Idén is több nagyobb csapatba vonták össze a rendezők az
egységeket, akik között szoros verseny alakult ki: I. helyezett
csapat: Zsaru-Car 2-es csapat (154 pont)
II. helyezett csapat: Zsaru-Car 6-os csapat (97 pont)
III. helyezett csapat: Zsaru-Car 3-as csapat (59 pont)