Orosz terepjárók a világpiacra

2001.05.10. 10:12

Oroszország megkapaszkodni látszik, nem süllyed gazdasági gödörbe és ez most újragondolásra készteti a világ nagy autógyártóit: talán mégis érdemes beletenni egy csomó pénzt a piac a fejlesztésébe, hiszen itt még csak 170 autó esik ezer lakosra - európai szemmel nagyon kevés.

Az orosz autóiparnak egyébként is kevesebbet kell küszködnie annak hatására, hogy a General Motors beszáll az Avtovazba, azaz a Lada gyártójába, hogy közös cégük dzsipeket gyártson, a Niva továbbfejlesztett változatát.

 
   
   

A sajtó az új terepjárót Chevy Niva-nak nevezi. Orosz források szerint azonban ez a Niva-3123 lesz. A termelés kezdete csak 2002-ben várható és amikor a Volga melletti Togliatti autógyár teljes kapacitással termel, úgy évente 75 ezer darabot ontana a sportdzsip-féléből. 2003-tól már exportálnának is, legalább 20 ezer darabot, főleg a német piacra.

Esetleg a magyar piacra is jutna belőle. Elképzelt ára 8 ezer dollár alatt lenne. Jellemző, hogy az orosz féltől nem kérnek pénzt a közös vállalkozásba, hanem egyebek között szellemi tulajdonnal és gyártóeszközökkel járul hozzá a beruházáshoz.

Az Avtovaz azonban más tekintetben az elavult orosz autógyártás fő fellegvára marad, hiszen a döntés gyakorlatilag - legalábbis két évig - érintetlenül hagyja a mintegy évi 700 ezer Lada gyártását, fejlesztését. A Lada a maga szerény eszközeiből próbál tovább lépni, szeretne további pénzes partnereket találni.

Túlzott fejlesztési elképzeléseket azonban nem szabad táplálnia, már csak azért sem, mert az orosz vásárlók tömege gyakorlatilag csak a legfeljebb 4 ezer dollár körüli kocsikat képes megfizetni, a gyár vezérmodellje azonban még 3 ezerbe sem kerül. A vásárlások 85 százaléka olyan autókat céloz meg, melyek ára nem éri el a 7 ezer dollárt.