Ami a kaució illeti, gyakran hiányos a tájékoztatás. "Az útlevelet, a jogosítványt és a hitelkártyát kérem!" – gyakran csupán ennyiből áll párbeszéd az irodai alkalmazott részéről. Pedig itt nem kevés pénzről van szó, a dubrovniki Kompas Rent a Car például 2500 euró kauciót várt el egy Peugeot 407-esért. Ekkora összeg már sok hitelkártya hitelkeretét meghaladhatja. Sőt, Törökországban az is előfordult, hogy a kauciónak nem volt felső határa.
Néhány esetben a kaucióhoz hasonlóan furcsa vagy érthetetlen a bérbeadó cégek árpolitikája is. Gyakran próbálják vevőcsalogatóan alacsony árakkal elcsábítani a nyaralókat, aztán még a kormánykerékért is extra felárat kérnek. A legolcsóbb autóval Görögországban, Santorinin találkoztak az ADAC emberei. Az Island Rent a Car Chevrolet Matizáért napi 30 eurót kellett fizetni. Az árskála másik végén, ugyanebben az kategóriában egy Lancia Ypsilon kisautó áll, Riminiben . A Europcar 133,40 eurót kér a trendi kis olaszért – szintén naponta. Ennyiért Santorinin a Chevy 4 napig a miénk.
60,53 euró/nap lett a tesztátlag, napi viszonylatban a legolcsóbb kocsikat Máltán (46,65 euró), Törökországban (46,49 euró), Görögországban (49,79 euró) és Spanyolországban (56,39 euró) kínálják az utazóknak. Bérautó szempontból a legdrágább üdülőhelynek az olasz Rimini bizonyult 95 euró körüli átlagával, de hasonlóan drága Portugália (73,78 euró) és Horvátország (84,75 euró).
Ennek ellenére lehet takarékoskodni a bérautókkal, a jelszó: ár-összehasonlítás. Minden célállomáson jelentős volt az árkülönbség a különböző irodák között. Santorinin például 30 és 52 euró a két szélsőérték, Riminiben a legolcsóbb, 65 eurós ajánlat pont a fele a teszt legdrágább Lanciájának 133,40 eurós díjánál.
Nem elég azonban előre összehasonlítani a bérleti díjakat, különös tekintettel a bújtatott extrák áraira, az utólagos elszámolásra is nagyon oda kell figyelni – elsősorban hitelkártya használata esetén. Az aktuális ADAC összehasonlítás alkalmával két iroda is több pénzt emelt le a hitelkártyáról, mint amennyire jogosultsága lett volna. A Riminiben működő City Rent a Car duplán hívta le a 60 eurós bérleti díjat, a dubrovniki Kompas Rent a Car pedig 10 euróval toldotta meg a számlát – minden ok nélkül. Az utólagos reklamáció semmi eredményt nem hozott.
Az összesen hatvan kipróbált autó elég sokszínű képet festett. Akadt közöttük 11 éves terepjáró (német szemmel nézve roncsprémiumra érett kocsi), de frissen forgalomba helyezett, mindössze 40 kilométert futott Seat Ibiza is. Az elmúlt négy évben ennek sokszorosát, összesen 152 638 kilométer gyűrt már le egy Renault Clio bérautó. 28 kocsi volt egy évnél fiatalabb, és az ADAC szerint a bérautók többségének állapota jó átlagot mutatott, amire az utolsó hét kisautó és öt terepjáró súlyos hiányosságainak sötét árnyéka vetül.
Amíg a karosszéria, az általános állapot, a futómű, a kormányzás, a motortér és az elektronika többnyire átlagos vagy annál is jobb eredményeket kapott, addig a "Felszereltség és utasbiztonság" kritériumban a legtöbb kocsi csúnyán leszerepelt. Itt az összes autó háromnegyedénél jelentős mértékben vontak le pontokat. Csak 14 bérautóba tettek például elsősegélycsomagot, és több mint 50 százalékukból hiányzott az elakadásjelző háromszög és a láthatósági mellény. A tesztelők öt autóban feleslegesen kerestek légzsákot, 19 esetben az utas oldalára nem jutott az életmentő lufiból. Sok öregebb kocsiban a biztonsági övet sem lelték, vagy ha mégis megvolt, akkor már rég csütörtököt mondott ez a fontos biztonsági berendezés is.
Az összes vizsgált kocsi 40 %-ához nem kaptak olyan gyerekülést a tesztelők, ami egy hat éves számára kielégítő védelmet nyújtott volna. Nem volt híja viszont a jótanácsoknak: "Vezessen lassabban!", ajánlotta például a török Fatih Rent a Car Marmarisban.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján !
Kitűnő szolgáltatás, hibátlan autó és megfelelő keretfeltételek – egy bérautónál ez lenne a kívánatos. Az a cél, hogy a nyaralás során a bérkocsikázás egy töretlenül jó élmény legyen, még sok helyen nagyon távoli. Különösen a szolgáltatások terén akad még jelentős mértékű javítani valója a bérautós vállalkozásoknak. És itt nem apróságokról beszélünk, hanem valóban bosszantó hibákról, sőt, az autók esetén sokszor jelentős biztonsági hiányosságokról. Jó volna, ha a nyaralók megbízhatnának abban, hogy a bérautósoktól fair szolgáltatást kapnak, megfelelően informálják őket és kirándulásaikat műszaki hibáktól mentes, biztonságos autóban élvezhetik.