BMW-tréning, forintért! Viszont kegyetlen csalódás várja, aki itt akar driftbajnokká fejlődni.
Most már hivatalos, hogy Magyarországon is van BMW Fahrertraining . Rohamosan bővül a hazai tréningpiac és el kell ismernünk, a BMW ebben profi: Németországban már harmincegy éve csinálják. Kelet-Európában viszont a miénk az első. Persze nálunk nehezebb, mivel a kettészakadt Magyarországot két embercsoport alkotja: akiknek van BMW-jük és akiknek nincs. Gyaníthatóan az utóbbi tábor a nagyobb, ezért a Compactnak hívott alapkurzust bármilyen kocsival teljesíthetjük, feltéve, hogy van benne blokkolásgátló és megfelelő a műszaki állapota. Ráadásul így olcsóbb is, hiszen nem terheli a résztvevőt az autóbérlet 22 ezer forintja. Így viszont a németországi szintnél valamivel olcsóbban, 47 ezerért megtapasztalhatja, amiért eddig Münchenig kellett utazni.
De mi is ez? Ha valaki kitalálja, hogy az irodája falára szeretne egy oklevelet a BMW-vezetősuli elvégzéséről, általában úgy képzeli a dolgot, hogy cash-and-carry jelleggel beiratkozik, driftel fél napot és ballaghat a képkeretezőhöz. Akkor érkezik az első meglepetés, amikor kiderül, hogy a drágábbik, (bruttó 114 ezer Ft), sokkal jobban hangzó, Advanced tanfolyamra a kezdőkurzuson át vezet az út. Ezt még csak-csak lenyeli valahogy, a pénz meg nem számít. Úgy gondolja, nagy arccal odamegy, a jogsija megvan már régóta – ez ugye alapfeltétel –, elszlalomozgat, aztán már mehet is advancednek.
Ekkor jön Palánkai Gellért, a főoktató, aki elvégezte a BMW trénerképzőjét, elég sok pénzt és energiát feccölt az egész vállalkozásba, továbbá tud vezetni és idegrendszere elképesztő szakítószilárdságú anyagból készült. A BMW vezetéstechnikai tréning módszere persze nem különbözik lényegesen attól, amit az ország, vagy Európa összes hasonló tréningjén csinálnak. Elegáns környezetben, esetünkben egy közeli golfpálya klimatizált termében rövid elméleti alapozással indul a nap, majd következik a gyakorlat. Az oktató szerint a résztvevők hatvan százaléka megérti a bonyolultabb fizikai hátterű magyarázatokat is, ami nem rossz arány.
A tréningmenü következő fogása az ücsörgés. Ehhez már a közeli rendőrségi gyakorlópályára megy a kis csapat, ugyanoda, ahol például a kormányzati sofőröket is képzik, Budatétényben. Az első gyakorlati edzés arról szól, hogyan állítsuk be az ülés magasságát, távolságát, a kormány helyzetét, satöbbi. Ezután megkezdődik a nagyarcúak felaprítása.
Gellért specialitása, hogy szánalmasan kis sebességgel végrehajtott, egyszerű gyakorlatokon keresztül be tudja bizonyítani bárkinek, hogy a vezetési tudását kissé túlértékelte. És nincs is más a célja, legalábbis először. Nekünk, úgymond szakértő újságíróknak sem volt sok fogalmunk arról, hány méteren áll meg a kocsi harmincról, ötvenről, vizes aszfalton . Viszont kedves ember, ettől nem érezzük a procedúrát megalázónak, csupán azt éri el vele, hogy reálisabban lássuk a vezetési tudásunkat. Mondjuk negyvennél.
Nekem speciel a negyedik vagy ötödik vészfékezés után mondta, hogy jól fékezek. Anyám! Egy szimpla fékezésről beszélünk, egyenes, enyhén vizes úton. Csupán arról volt szó, hogy a maximális fékhatást kell elérni, semmi többet. (Az instruktor ezt könnyedén megállapítja, arról, hogy a blokkolásgátló a hátsó keréknél is beavatkozik-e.) Ehhez gyakorlatilag olyan erővel kell belerúgni a fékpedálba, mintha bele akarnánk sajtolni a torpedólemezbe. Egyébként Gellért szerint mégsem volt rossz a zsurnaliszta-különítmény, mert mi legalább nem ijedtünk meg, amikor bekapcsolt az ABS. Az emberek jelentős része ugyanis ilyenkor lelép a fékről. És ez nem vicc.
Egy idő után a BMW-s is megtanulja tisztelni az instruktor tudását, ami a következő lépés ahhoz, hogy megfogadja az instrukciókat: ne kikerülendő akadályt nézze, hanem a menekülőutat, ne simogassa a féket, ne tenyerezve tekerje a kormányt, üljön rendesen. Egy idő után kiderül, hogy így teljesíthetők a szimpla gyakorlatok. Íme, a megérdemelt sikerélmény! Valószínűleg ez az a pillanat, amikor a delikvens eldönti, hogy ki kellene próbálni a haladó tanfolyamot is, ahol már olyan helyeken kell átfűzni a kocsit, ahol lépésben is alig fér át. Ezért aztán az átlagyuppie sokkal előkelőbb helyre lógatja majd az oklevelet az irodájában, mint eredetileg tervezte. És mellesleg tényleg sokkal jobban vezet majd.
A tréning üzleti oldala pedig egyszerűen zseniális. Egyrészt hátsókerekes 320d-vel tanulhat az ember, akár automatával is, ami külön vonzerő. Másrészt kicsit letöri a résztvevők egóját (amire néhányan rá is szorulnak), mindenkire rákényszerít egy kis tornaórai fegyelmet. Eközben rendkívüli türelemmel rávezeti őket, miért nem kell kilencvennel menni az iskola előtt. Mindezt úgy, hogy szívesen fizetnek érte – hiába, mégiscsak ez a vezetéstechnikai tréningek Cadillacje... akarom mondani, BMW-je.
Újabb golfkellék
Nem csak az audisok szeretnek golfozni , de talán a BMW-sek is rászoknak. Valószínűleg ez is motiválta a tréning szervezőit, amikor a Tétényi fennsík golfpályáját szemelték ki az elméleti oktatás és a sajtótájékoztató színhelyéül. Mint a Highland Golf Club igazgatója, Révész Tamás mondja, van még hová fejlődnie a sportágnak. Ha tehát a szlovákokkal szembeni kissebségi érzésünket tovább szeretnénk hizlalni, álljon itt egy szám, amely egy ország gazdaság erejének legalább olyan fontos mutatója, mint a Big Mac-index : ott négyezer tagja van a golfszövetségnek, itthon ennek kevesebb mint a fele. (Bár lehet, hogy ott olcsóbb a klubtagság is, nem csak a regadó. ) Viszont egy újabb jópofa golfkelléket is sikerült felfedeznem: a golflabda-gyűjtő, páncélozott Mazdát. Ennek annyi a dolga, hogy összeszedje a Driving Range (itt gyakorolják a hosszú ütéseket) területén szétszóródó, iszonyatos labdamennyiséget.