Relax és béke

2003.12.08. 10:52

Egy indiai kockaautót Monica Belluccihoz hasonlítani legalább akkora ámokfutás, mint optikai megegyezéseket felfedezni egy másik indiai kockaautó és Sophia Loren között. A bolognai autókiállításon mindkettő megtörtént, de nem szakadt le a mennyezet.

Seat-csarnok, este fél hat. A hostesslányok unottan üldögélnek az autókban, egy-két újságíróhoz hasonló lény tűnik fel a kép szélén - jellemző pillanatkép Bolognából. Ez a kihaltság a nagyobb nemzetközi seregszemléken elképzelhetetlen lett volna, itt azonban egy nyugis sajtónap méltó befejezése. Felesleges lenne Genfre, Frankfurtra, Párizsra vagy bármelyik más hasonló automobilkiállításra gondolni. Bolognában idén nagyobb jelentőségű világpremiert tartottak, ezenkívül több különleges típusvariáns is rivaldafénybe állt.

A Volvo erre az eseményre időzítette a Volvo S40 kombiváltozatának, a V50-nek a premierjét. Az olasz sajtót azonban érthetően sokkal jobban foglalkoztatták olyan típusok, mint a Lancia Y vagy Fiat Panda. Utóbbi - amelyet nemrég választottak meg a 2004-es Év Autójának - már összkerékhajtású változatban is kapható. A sorozatgyártású miniterepjáró mellett egy raliprototípus is jelezte a Pandában rejlő lehetőségeket.

A Lancia Y vonzerejét új színkombinációkkal növelték, nem véletlenül került fő helyre a vaj-bordó párosítás. Úgy tűnik, a Citroën is megérezte a városi álterepjáró jellegű szabadidőautókban rejlő lehetőségeket (pl. Rover Streetwise). Az emelt hasmagasságú Berlingo X-TReme mellett a C3-ból is készült hasonló változat. A C3 X-TReme alját is három centivel megemelték, robusztus 15 colos gumikat aggattak rá, és strapabíróbb fekete műanyag lökhárítókkal és sárvédőkkel tették teljessé a képet. A terepjáró-mániás olaszok szívéhez akár így is közelebb lehet kerülni.

Furcsa volt, hogy Olaszország egyik legismertebb autómárkája, a Ferrari standján autók helyett mobiltelefonok domináltak. A szolgáltató átvette az uralmat, és különféle díjcsomagjait és szolgáltatásait hirdette. A kiállításon képviseltették magukat az olasz piacon népszerű terepjárók és a jogosítvány nélkül vezethető törpeautók is.

Nézzük először a terepjárókat és a kisteherautókat. Az Isuzu Bolognában tartotta a D-Max pickup európai premierjét. Miután a japán cég befürdött a terepjárókkal, most inkább a jóval jövedelmezebb pickuppiacra koncentrál. Az agresszív formájú kisteherautó hétféle kivitelben, két és fél vagy háromliteres turbódízellel rendelhető. A D-Max - csakúgy, mint a Ford Ranger és a Mitsubishi L200 - a Föld második legnagyobb pickuppiacán, Thaiföldön készül. Szintén ezan a kiállításon volt először látható a SsangYong Musso kisteherautó kivitele.

Nem szabad megfeledkezni az indiai gyártókról sem. A Tata már évek óta jelen van az európai piacon, a Mahindra azonban kevésbé ismert. Ugyan a '90-es évek elején több európai országban, így Magyarországon is árusították klasszikus Willys Jeepekre hasonlító terepjáróikat, a cég saját tervezésű típusai azonban csak most szerepeltek először kontinensünkön. India jelenleg legnépszerűbb összkerékhajtású járművét, a Mahindra Scorpiont Goa néven fogják árusítani, mivel a Scorpio név európai használatának jogtulajdonosa a Ford.

Alan Durante, a Mahindra&Mahindra autóipari részlegének elnöke az esemény alkalmából elmondott beszédében a kocka alakú Bolerót és a Scorpiont olyan színésznőkhöz hasonlította, mint Monica Bellucci és Sophia Loren, az Euro III szabányoknak megfelelő PSA dízel- és Renault benzinmotorok teljesítményét meg Al Pacinóhoz és Sylvester Stallonéhoz.

A terepjárókkal szöges ellentétben állnak az ötszáz köbcentiméteres motorral hajtott törpeautók. Ezekből három újdonság jelent meg Bolognában. A legkülönlegesebb a Giugiaro Design által tervezett MyCar, amelyet a hongkongi Technológiai Intézet fejlesztett ki, és Olaszországban fogják gyártani kínai és olasz alkatrészekből. A hetven százalékban újrafelhasználható anyagokból készült MyCar gazdag felszereltségű: a DVD- és MP3-lejátszó, a digitális kamera és a tolatóradar nem csak ebben a kategóriában számított eddig szinte elképzelhetlen luxusnak.

A kommunális járművek gyártásában jeleskedő Effedi Maranello városával közösen mutatta be a Maranello 4cycle elnevezésű csöppségét. A benzin- és elektromotorral is felszerelt kétüléses alkatrészeit - a motor kivételével - házon belül állítják elő. A kicsit amorf jellegű CityCat ajtó nélküli Jod Jod változata inkább szabadidő-autó, míg a kocka formájú Nejma a hagyományosabb, bevásárlóautó funkciót töltheti be.