82 éves történelme gyöngyszemeinek 6500 négyzetméteres mauzóleumot emeltetett a Citroen. A francia Aulnay-sous-Bois-ban található PSA üzem mellett felépült csarnokban az elmúlt évtizedek minden modelljéből elraktároztak egy-egy példányt, a lánctalpas B2-től a dösövókon át egészen Fantomas DS-ésig.
A gyűjtemény három kategóriára bontva vonultat
fel autókat: egyik a szériaautóké, egyet elfoglalnak a koncepció-
és tanulmányautók, a harmadik szegmens jutott a versenyautóknak. A
múzeum negyedik részlege dokumentációk, tervrajzok, valamint
Citroennel kapcsolatos emléktárgyak gyűjtésével és rendszerezésével
foglalkozik.
A cég által kifejlesztett HDI motorok új löketet adtak a dízelpiacnak, a multiplex elektronikai megoldások is több konkurens cégnél kerültek bevezetésre, az újabb modellek pedig, mint a Berlingo, a Picasso vagy a C5, a belső tér kihasználását közelítették meg új szemszögből. A Citroen eladásai az elmúlt öt évben mintegy 52%-kal emelkedtek, 2001-ben 1.235.000 darabot értékesítettek, és a hamarosan forgalmazásba kerülő C3-tól a számok további dinamikus növekedését várják. Különösen kedvező volt tehát az időpont, hogy a jelenlegi sikerek alapjait lefektető nyolcvan évnek emléket állítsanak. Kicsit meglepő lehet az autórajongók számára, hogy a múzeumot nem nyitják meg a nagyközönségnek, így a háromszáz gép és az 1400 folyóméternyi archívum pusztán a Citroen mérnökeinek okulására szolgál.
Kiállításra került az Aranybogár, azaz a B2,
melynek lánctalpát egy 1,5 literes, négyhengeres motor forgatta,
ami 2100-as fordulatnál akár 20 lóerőt is letermelt. A B2 volt
az első gépi erővel hajtott jármű, mellyel sikerült átszelni a
Szaharát, 1922-ben. Az 1380 kg tömegű autó 21 nap alatt tette
meg az utat, és 100 kilométerenként 10 liter üzemanyagot
fogyasztott.
A korabeli szépségversenyek sztárja volt a
C4G roadster, mely a C6G limuzinra épült. 1,8-as motorjából
32 lóerőt lehetett kipréselni, ami 95km/h végsebességet tett
lehetővé.
A legnagyobb titokban kezdődött az eredetileg
farmerek és áruszállítók számára fejlesztett TUB 11 névre
hallgató kisbusz tervezése 1937-ben, de gyártása 1941-ben a német
megszállás miatt megszakadt. A legyártott példányok végül katonai
és mentőfeladatokat láttak el a háború alatt.
A harmincas években Franciaország szerte
a legnépszerűbb személyautó a Traction Avant 7-es és 11-es
változata volt, 1954-ben pedig egy valódi világújdonság
mutatkozott be az elődjét húsz év múlva követő Traction 15/6 H
modelleken. A terheléstől függetlenül állandó hasmagasságot
biztosító hidropneumatikus hátsó felfüggesztés hihetetlen gördülési
komfortot eredményezett. A majd ötméteres limuzin hathengeres
motorja 77 lóerőt termelt, de ennek és a 135km/h-s végsebességnek
ára volt: száz kilométer megtételéhez 14liter üzemanyagra volt
szükség.
1955-ben október 6-án nyitott a Párizsi
Autószalon, és
a DS19 modell egyből a kiállítás legsikeresebb darabja lett.
A Traction utódjaként készített autó nem csak külsejének légies
vonalaival és szokatlan, de elegáns formájával hódított, hanem a
technikai megoldásaival: négy kerékhez alkalmazott hidropneumatikus
felfüggesztés, szervós kormány és fékrendszer, tárcsafékek.
Az olajfúrók/kutatók számára kialakított
2CV 4WD Sahara volt az egyik legérdekesebb gyári kendács a
Citroentől. Két darab, egyenként 425köbcentis motorja 24 lóerőt
teljesített. Az erősnek semmiképp sem nevezhető autó négy
meghajtott kerekével akár 40%-os lejtésű homokdűnék megmászására is
képes volt.
Még a hetvenes években is
igazi ritkaságnak számított a Citroen SM, melyből hat év
alatt alig több, mint 12000 példányt gyártottak. Ötméteres,
négyszemélyes sportkupé volt, elsőkerék-hajtással és 220km/h-s
végsebességgel. Koppanástól kattanásig kettőt forduló különleges
szervokormánya nem a hagyományos módon működött, a később a CX-en
is alkalmazott rendszer nagy sebességnél roppant stabillá tette az
egyenesfutást, de használata megszokást igényelt. V6-os motorját a
Maserati Merak-hoz fejlesztették ki, és tulajdonképpen egy
hathengeressé varázsolt V8-as volt, ami a 60 helyett 90 fokban álló
hengersorok miatt némileg hajlamos volt a rázkódásra.
A sportszekció büszkeségei
a négyszeres Dakar-győztes ZX Rally különféle változatai. Az
1991 és 1997 között futott raliautó számos egyéb nemzetközi sikert
is aratott, köztük olyan megmérettetéseket is sikerrel abszolvált,
mint a Fáraó-rally, vagy a Párizs-Moszkva-Peking viadal. Hat év
alatt 42 versenyből 36-ot megnyertek.
Nem hiányozhat a gyűjteményből a rali VB
tavalyi korzikai futamának győztese, a
Xsara WRC, melyet Jesus Puras vezetett győzelemre. Az Xsara
korábbi kétkerékhajtású, F2-es változata 1999-ben Korzikán hatalmas
meglepetést okozott, amikor a két autó Puras és Bugalski keze alatt
maga mögé utasította az egész WRC mezőnyt.
A Le Conservatoire a gyár történelmének állít emléket, de ez az emlékezés nem öncélú: a Citroennél hisznek abban, hogy további sikerek eléréséhez nélkülözhetetlen a múltbéli eredmények összegzése, elemzése. Az ifjú mérnökök fantáziájára gyakorolt jótékony hatásán kívül pedig az átlagemberek is profitálhatnak majd időnként a múzeumból: a Citroen kereskedőknek világszerte lehetőségük lesz, hogy rendezvényeikre innen válasszanak dekorációt, persze csak kölcsön.