Donato Coco, a Citroën vezető formatervezője még akkor is meglepően szerénynek tűnik, ha előre felkészítettek: Donato egy aranyember. Kedves, közvetlen és szerény. Szerénysége karbantartásához a maga módján a Citroën is hozzájárul; a Párizs 18. kerületében található központban két főbejáratnál is próbálkozunk, de egyik portásnak sem ismerős a neve.
-Mik a kedvenc részletei a C3-on?
-Meghatározó dizájnelem az A-oszlop (a szélvédőt határoló két
tetőoszlop - a szerk.). A legfontosabb az íve, ami egyensúlyt
teremt a motorház és az utastér között. Egyszerre két feladatot
teljesít: előre nyúlva nagy teret biztosít, mégis meglehetősen
meredek és gömbölyű. Az autó ennek köszönhetően válik egyéniséggé,
emiatt lóg ki a tömegből. A gömbölyűség miatt nagyon jó a kilátás.
-Egy ilyen részlet kidolgozása mennyi idejükbe kerül?
-Rengeteg_ A sok együttműködő tervező miatt meg sem lehet
mondani, mennyibe. A másik meghatározó dizájnelem az övvonal (az
oldalablakok alsó éle). Mégpedig ez nem egyenes vonal: konvex alak.
És érdekes magának az övvonalnak az elhelyezése: nincs egy vonalban
az A-oszlop aljával, ahogy a legtöbb utcai autón. Ez, az övvonal és
az A-oszlop találkozásának területe az egész formaterv, az autó
egyéniségének kulcsa. Dinamikus, de masszivitást sugároz, látszik,
hogy masszívan össze van rakva. Fontos az oldalablakok és az ajtó
fémfelületeinek aránya: az autó kifejezetten magas, ez az övvonal
viszont nagyon alacsonynak számít ebben a kategóriában. A sok üveg
miatt lesz bőséges a fény és a térérzet.
Nagyon szeretem az orrát, ahogy a motorháztető két oldalsó éle
továbbmegy, és a hűtőrácson folytatódik - jó nagy a hűtőrács, kell
is az autó jellegéhez. Érdekes a lágy, gömbölyű, kiszélesedő
kerékívek, és a szigorú, szögletes lámpák, két ellentétes
formavilág találkozása. Meghatározó az A-oszlop íve, ahogy egyetlen
lendülettel végigszalad a tetőn, és meg sem áll a hátsó
lökhárítóig.
-És odabent?
-A mai autók belsejének kialakítását leginkább a technikai
fejlődés nehezíti: rengeteg mindent el kell tudni helyezni. Nagyon
büszke vagyok a színekre, az általános harmóniára. Összhangban van
a külső vonalvezetéssel, miközben sok él és ív szinte megszakítás
nélkül fut végig a beltéren. Fontos a kormány is, ami jellegzetesen
Citroënes, csúcsával lefelé álló háromszög; a Kacsán kívül is több
sikeres Citroënben van hasonló. Belül nincs igazán kedvenc részem,
belül az összhangot szeretem. Beülök, nézem az utat, és érzem a sok
fényt, a magas üléspozíció biztonságérzetet ad, ez egy zen-autó.
-Körülöttünk négy műve: a C3-as, a Picasso, a Xsara és a Saxo.
Melyiket szereti a legjobban?
-Természetesen mindig a legutóbbit. De a Picassóhoz is elég
szoros érzelmi szálak fűznek.
-Mikor kezdett dolgozni a Citroën-nél?
-83 tavaszán.
egy CÉBÉ síszemüveg |
-Igaz, hogy előtte egy francia sportszergyárnál dolgozott?
-Igen, a Cébé-nél. Bukósisakokat, sí -és búvárszemüvegeket
terveztem.
-Tervezett valaha autót, mielőtt a Citroën-hez került?
-Nem, a Citroën az első ilyen munkahelyem. És persze remélem,
az utolsó; régi vágyam volt, hogy itt dolgozzak. És Franciaországot
is nagyon szeretem.
-A diplomáját művészettrörténetből és építészetből szerezte.
Rajzolt gyerekkönyveket, tervezett síszemüveget - nem meredek
váltás hirtelen autót tervezni?
-Azért előtte Londonban elvégeztem a Royal College of Art autós
formatervező szakát, ezzel kezdtem a Citroën-nél.
-Mi volt itt az első tervezni valója?
-A Citroën BX kombi változata. Végül nem került gyártásra.
-Ön miért felelős a tervezésben?
-A marketingosztály határozza meg a fő célokat, az autó
funkcióit, az alakját nagy vonalakban. A mi feladatunk a konkrét
vonalak megrajzolása.
-Hányan dolgoznak a Citroën dizájner csapatában? Például hányan
tervezték a C3-ast?
-Ha mindenkit beleszámolunk, a külső elemek formatervezőitől
a belsőépítészeken át a színtervezőkön keresztül a modellkészítőkig, a
látómezőt tervező mérnökökig és a kényelmi berendezések tervezőiig,
hatalmas mennyiségű tudás irányításáról van szó. Egy kis csapat, a
kulcsemberek koordinálták a munkát, a tetején pedig jómagam és az
asszisztensem.
-Valahol azt olvastam, hogy a C3 egyik kategóriatársánál tíz ember
csak a belső tér szagán dolgozott: a különböző felhasználható anyagok
szagát és azoknak egymásra gyakorolt hatását elemezgették. Ilyen
tényleg van, vagy ez csak valami marketing-kamu volt?
-Ahogy már mondtam, egy-egy autó tervezésénél egy laikus számára
hihetetlenül sok különböző szakember dolgozik. És én még csak néhány
részterületet soroltam fel; tehát igen, elképzelhető. Persze az is
biztos, hogy minél kisebb egy csapat, annál jobb.
C3 Lumičre 1998 |
-Mikor kezdett dolgozni a C3 eredetijén, a Lumiére
tanulmányautón?
-1997-ben. Nyolc hónapig tartott a prototípus elkészítése.
-Mennyire szánták tanulmányautónak, és mennyire lehetett tudni,
hogy a Citroën-nek hamarosan tényleg kell valami ilyesmi?
-Mindkettő: száz százalékig tanulmányautóban gondolkudtunk,
de mindnyájan tudtuk, hogy konstrukciós szempontból alapvető
fontosságú kutatásokról van szó. Azt is tudni lehetett, hogy ez az
autó szabja majd meg a Citroën következő modelljeinek irányát,
ezért is mutattuk be a Lumiére-t az 1998-as Párizsi Autószalonon.
-A tanulmányautó még tíz centiméterrel magasabb volt, aztán néhány
dolgot megváltoztattak.
-Igen, a tanulmányautókban az a jó, hogy szabadon garázdálkodhat
az ember. Ezért is tanulmány: a Lumiére-en megtanultuk, hogyan kell kis
autóban nagy teret csinálni, magas építésű konstrukcióval, tágasan,
bőséges fénnyel. Nagy tér, sok hely, sok fény, mindez egy kompakt
autóban - nem kis dolog. Amikor persze a gyártásra kerül a sor, bejön a
képbe néhány kompromisszum, menetdinamika, fogyasztás, és ilyenkor
néhány vonalat újra kell rajzolni. De azt hiszem, végül magasságból,
helyből és fényből nem sokat engedtünk.
-A megjelenése is elég extrém maradt.
-Az, igen. Ha kivisszük az utcára, elég határozottan elüt a
többiektől.
-Két nagy trend van manapság. Az egyik, hogy visszajöttek a
szögletes vonalak. A másik a retró: sokan a C3-ast is a legendás Kacsa
feltámasztásának tartják.
-Igen, a nosztalgia nagyon benne van a levegőben. Meg is érteném,
ha a Citroen vissza akarna nyúlni a múltba, és ilyen módon akarna
megemlékezni a történelme egyik legfontosabb darabjáról. De itt nem ez
volt a helyzet. A hasonlóság inkább a filozófiából fakad. A C3 nagyon
kifejező autó, ahogy a Kacsa is az volt. Mindkettőnek nagyon markánsak
a vonalai, és valahogy hasonlít a hangulatuk.