Olasz zen-autó Párizsból

2002.10.01. 08:57

 
   
   

-Tehát azt mondja, egyáltalán nem gondoltak a Kacsára, amikor a C3-ast tervezték?
-Nyugodtan kijelenthetem, hogy a tervezők szeme előtt nem a Kacsa lebegett. Egyszerűen ma ez a Citroen válasza a kisautó-kérdésre. Ahogy 50 éve a Kacsa volt. A C3 építészeti és esztétikai szempontból legfeljebb véletlenül hasonlít a Kacsára, itt tehát nem voltak olyan célok, mint a Volkswagennél a New Beetle-lel vagy az új Mini-nél. A Mini nagyon szép autó, de az teljesen más történet.


-Láttam valahol az egyik korai rajzát a Xsara egyterűről, amiből végül a Picasso lett. A végeredmény nagyon hasonlított a korai vázlatra. Rajzolt hasonlót a C3-hoz?
-Ez kicsit összetettebb kérdés. A tervezési feladat az "esszenciális autó" volt. Mi ezt egy magas, belül nagyon világos, de valójában kompakt autóval akartuk megvalósítani. Amikor elidul egy tervezési folyamat, a dizájnerek hajlamosak nagyon szabadon kezelni a kiadott feladatot. A C3-nál a legtöbben az egyterűek formáiban gondolkodtak, ez jelentette számukra a korszerűséget. Én mindenképpen azt akartam, hogy a motorháztető és a szélvédő vonalai határozottan elkülönüljenek, ellentétben a Picassóval. Lassan kialakult a hatalmas panoráma-szélvédő vonala, és két kolléga eredetileg eltérő koncepcióiból létrejött az autó karakterét meghatározó orr-rész. Az utcai autók szélvédőjének alja nemzedékről nemzedékre egyre előbbre araszol, míg a C3-é elég határozottan, röviden gömbölyödik. A kisautók egyre nagyobbak, nehezebbek és drágábbak lesznek. Ha több a súly és gondolni kell a majdani töréstesztekre, az A-oszlopok, amik ugye évről évre előbbre araszolnak, vastagabbak is lesznek, az autóból nem lehet rendesen kilátni.

 
   
   

-Eleinte a Picasso is meglehetősen extrémnek számított. Összehasonlítva a Picasso és a C3 fogadtatását, a maga idejében melyiket tartották szélsőségesebbnek?
-A Picasso elég nagy siker volt_


-Igen, Magyarországon két hónap alatt fogyott el az első évre szánt kontingens. -Hát igen, üzletileg sikeres volt, és ez annyit jelent, hogy az emberek nagyon gyorsan elfogadták. Valószínűleg azért, mert még mindig annyira más, mint a többi; a Picasso vetélytársai meglehetősen konvencionálisak, főleg építészeti szempontból. A Picasso azzal volt újszerű, hogy az egyterű belsőt profilból egyetlen markáns vonallal körbe tudtuk rajzolni, előre tolt szélvédővel, csapott háttal. A Picasso is rengeteg belső teret nyújt, gyakorlatilag a legtöbbet, amit ebben a héjban el lehet érni - ebben is rengeteg mérnöki munka van.

-Mint egykori építész, melyik a kedvenc épülete?
-Ez az a kérdés, amire nem tudok válaszolni, annyi épületet szeretek.

 
   
    Egy korai Palladio: A Palazzo della Ragione 1614-ből

-Akkor legyen az első húsz.
-Hát_ a legnagyobb hatással Palladio reneszánsz épületei vannak rám, minden egyes alkalommal, amikor látok egyet. Az arányok miatt elsősorban. Annyira finoma, kiegyensúlyozottak, harmonikusak. Egyetlen Palladio-t sem tudnék kiemelni - több száz épülete van, itt Francioaországban is. Szinte kizárólag mesterművek. De szeretem a modern építészetet is, főleg Frank Lloyd Wright-ot, csodálatos. De az ókori építészet is lenyűgöző tud lenni, egy-egy görög templom.


-Az autógyártás teljes történelmét beleszámítva, formatervezési szempontból melyik a kedvenc autója?
-Rengeteg, rengeteg olyan autót tudnék mondani, ami nagy hatással volt rám. De egyet mindenképpen ki tudok emelni, az olyan erős érzel mi hatással volt rám, amikor 1968-ban megláttam a genfi autókiállításon. Alfa Romeo Carabo: titokzatos volt, rejtélyes, teljesen más, tényleg mintha egy távoli bolygón tervezték volna. Koncepcióautó volt az Alfa 33 alapjain, nem gyártották, gondolom ők is tudtáűk, hogy ez már túl extrém. Igazi varázslat volt, csak álltam előtte földbe gyökerezett lábbal, és nem hittem el, hogy földlakók tervezték.

-És hogy áll a C6 projekt? Lesz belőle valami? Az az autó se néz ki rosszul.
-Bizony, elég jó! Nem az én asztalom, mert és csak a kis-kompakt kategóriáért felelek, de úgy tudom, 2005-ben kezdődik a gyártása.

-Az olasz La Repubblica azt írta, szép a C3, de "il design parla Italiano". Nekem jellegzetesen franciának tűnik, de mit mond erről a tervező?
-Tényleg ezt írták? De jó! Erről nem is tudtam, és nagyon jól esik, mert gondolom, egy olasz újságtól ez mégis csak elismerés. Főleg, hogy én tudom a C3-csapat nemzetiségi megoszlását. A belső tervezők között volt olasz, a külsők közt több vietnámi és orosz, az asszisztensem angol, én olasz, nagy kulturális-nemzetiségi keverék.

-Ön olaszként egy francia márka vezető tervezője. A spanyol SEAT tervezését egy olasz, a korábban Alfákat jegyző Walter de'Silva irányítja. A legolaszabb autó, az Alfa Romeo fődizájnere a német Wolfgang Egger, aki a szomszédba tanácsért a Fiat Barchettát is tervező göröghöz, Andreas Zapatinas-hoz mehet. A Peugeot és a Citroëen csúcsmodelljeit az olasz Pininfarina és Bertone stúdiók készítik. Az olasz dizájn szemlátomást virágzik, de mi jelenti ma az olasz dizájnt?
-Nagyon érdekes kérdés, és én nem is tudom rá a választ. Illetve részben talán igen: a nemzetiség, a ki honnan jött szerepe ma már elenyésző, hiszen ugyanazokban az iskolákban tanulunk, németek, olaszok, franciák, angolok, japánok. Ugyanazokra az órákra járunk, ugyanazokat a tanárokat hallgatjuk, ebből a szempontból tehát elhanyagolható faktor, kinek mi az anyanyelve. Régen egy-egy csapat egy gyárhoz tartozott, ma jönnek-mennek a tervezők a cégek között. Ha az olasz autókat nézzük sem egységes a kép. Az Alfa Romeo 147-es például egyértelműen a dizájnnak köszönhette, hogy az év autójává választották. Kívül-belül gyönyörű, és nagyon olasz. Vérbeli olasz autó, két év alatt sem kopott a varázsa. Aztán, ha megnézzük a konszerntárs Fiat újdonságát, a Stilót, azt látjuk, formára nem rossz, de valójában semmi különös. És egyáltalán nem olasz - ránézésre aligha mondaná meg valaki, hogy ez egy olasz autó. Egyfelől tehát itt az azonos képzésen átesett formatervezők nemzetközi csapata, másfelől az egyes gyárak gyakran más országok formatervezőit alkalmazzák, akiknek gyakran általános, mondjuk európai igényeknek megfelelőt kell tervezniük.

-Ha választhatna, milyen autót tervezzen, mi lenne az? Egy dögös, agresszív kis kabrió?
-Nagyon szép feladat, adott esetben szívesen csinálnék ilyesmit, és talán kincstári szövegnek hat, amit mondok: nem ez az igazi, nagy kihívás. Egy sportautó tervezése valóban hálás, de nem túl bonyolult feladat. De egy kisautó, amiben sok a hely, jól autózható, gazdaságosan üzemeltethető, városban és a sztrádán is megállja a helyét, négy ember kényelmesen elfér, a gyerekek tudnak hová rakodni, satöbbi, satöbbi, és mindez még jól is nézzen ki, ne taszítóan egyedien, de markánsan, felismerhetően, vidáman, barátságosan_ ez az igazi kihívás, ezért is szeretnék majd egyszer innen, a kis-kompakt részlegtől nyugdíjba menni.

 
  Donato Coco
 
  1954-ben Olaszországban, Foggiában született. 1959-ben költözött Franciaországba, ahol ipari formatervezést és belsőépítészetet tanul. A diplomáját supérieur d'expression plastique-ból szerezte.

Fotoriporterként kezdett dolgozni a L'Est Républicain-nél, aztán grafikus volt egy taivani könyvkiadónál. 1980-1993-ig formatervező a Cébé sportszergyárál.
1994-től a Citroen formatervezője
Fő munkái a Citroen-nél: Saxo (külső formaterv)
C3 koncepcióautó
ZX
Xsara
Xsara Picasso
1999: Pluriel koncepcióautó külső-belső formaterv
2001: C3 '' '' "
(A teljes interjú a Gusto Magazin októberi számában olvasható.)