A Dacia gyár agóniája tovább tart, dacára annak, hogy a vállalkozásban a Renault tavalyelőtt 51 százalékos részesedést szerzett. Mostanában egy hónapra számolva öt-hat teljes napig dolgoznak a gyártósorok - számol be róla a Business Central Europe című lap tudósítója. Egyelőre elég távolinak tetszik, hogy lemásolják a Skodát és a VW-t, azaz román földön egy nyugati gyártó segítségével készítsék el a helyi nemzeti márkát.
Kezdeti lépések már történtek: román vezetőket tanítottak be nyugati típusú menedzselésre és a Dacia üzemben is végrehajtottak bizonyos korszerűsítéseket. Az elvégzendő munka azonban mindig is nagyobb lesz, mint amit a VW csinált a Skodával. A Dacia hírneve ugyanis elég messze van a Skodáétól, különösen a mostanitól.
A franciák azonban másképp is fogtak hozzá az átalakításhoz: ők nem a meglévő modellek továbbfejlesztésére, hanem egy új autó létrehozására helyezik a hangsúlyt. Ha ennek azonban Dacia marad a neve, akkor most már a román piacon sem számíthat említhető sikerre - mondják egyes piaci szakértők.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egyelőre a régiek
továbbra is Dacia név alatt készülne, biztosítandó a gyárnak
a bevételeket, ha vennék a kocsikat. De nem igazán veszik. Az
1998-ban létrehozott Dacia Nova nélkülözi a piaci sikert, kevéssel
korszerűbb elődjénél.
Ám maradva a Skoda példánál, a Dacia-gyár román emberei szeretnének minél több jegyet egy román autóból átmenteni, azaz változatlanul utalni az eddig modellek arculatára, így remélve, hogy a majdani modell, aminek megjelenését egyelőre csak 2004-re saccolják, nem lesz túl drága, főleg a helyi lehetőségekhez mérten.
Előzetes kalkulációk szerint 6 ezer dolláros autó lenne a Renault-val közösen fejlesztett modell, amivel egy új piaci rést, azaz újabb keresletet is kellene teremteni. Máskülönben nem fogy belőle elég, következésképp a termelés nem éri el a gazdaságos szérianagyságot. Az összeg a számítások szerint az akkori kelet-európai fizetőképességhez idomul.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az autóról keveset tudni, de ha a román
elképzelés, miszerint a mindenkori Dacia modellekre is
emlékeztessen, nem vihető majd keresztül, akkor egy Renault kocsi
lesz az alap. Kérdés, hogy a jelenlegi Renault-k valamelyike vagy
más, amiben már benne van az ugyancsak a Renault szárnya alatt
fejlődgető Nissan, vagy
esetleg egy Suzuki-szerű modellelképzelés.
Minden esetre elég spártai modellnek ígérkezik, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a Renault szeretne hamarosan pénzt is látni romániai beruházásából. Természetesen a költségeket lehet máshol is megfogni, például úgy, hogy elküldenek 10 ezer embert a jelenlegi 28 ezer Dacia-s munkaerőből.
Vagy a helyi beszállítókat nyomorgatják, akik még többnyire nem felelnek meg egy nyugati autógyártó igényeinek. Egyelőre tehát úgy fest, hogy nem a legjobb vásárt csinálta a Renault, de az ügy még nincs lejátszva.
