Kiborult a bili a DaimlerChryslernél

2003.05.05. 10:49

A DaimlerChrysler-nél már az első negyedévi adatok ismertetése előtt egy héttel kitört a balhé, mert a részvényesek közölték: nem értenek egyet a nagyfőnökök pénzeinek emelésével. Ráadásul Schrempp cégvezér már akkor azt mondta, hogy a tavalyinál sokkal nehezebb év elé néznek.

 
 

A tavalyi évről elmondták, hogy javult, azaz veszteségesből nyereségesbe ment át az úgynevezett működési eredmény. Az autógyártás és az egész vállalatcsoport nyeresége tehát nagyot nőtt, de nem annyira, mint várták. És emiatt a részvények sem drágultak annyira, mint a részvényesek várták.

Különben is, Németországban ma kevés részvényes mondhatja boldognak magát, ha tőzsdéken forgó pénzét akarja újraszámolni. Mi több, a vállalat jelezte, hogy a negyedik negyedévben az eladások már nem tartottak ott, ahol egy évvel korábban, más szóval mentek lefelé.

Eközben került napirendre, hogy az igazgatótanács javadalmazását meg kellene emelni, azaz rendes fizetésükön felül a tagok ne 51, hanem 75 ezer eurót kapjanak, és Schrempp pénze tanácselnöki minőségében 225 ezer euróra növekedjen. A DC-főnök Németország harmadik legjobban fizetett emberévé válhat, miközben a részvényesek elszegényednek.

Kitört a népharag. Schrempp azzal védekezett, hogy öt éve nem kapott az igazgatótanácsi munkáért fizetésemelést, és a nagy német cégeknél ezt a munkát sokkal nagyobb pénzekkel jutalmazzák. A nép a friss eredmények bejelentését várta: ha ezek is jók, drágulnak a részvények, lesz rendes osztalék, ettől kezdve az igazgatók követelése nem kérdés. Sietve bejelentette hát, hogy a 2002. évi osztalék 50 százalékkal, 1,50 euróra nő. Azaz a részvényesek minden eurójukra annak felét nyerik. A részvényesek megnyugodhattak.

Aggodalmaik talán késeinek tűnnek, de indokoltak. A Daimler-Benz a Chrysler megszerzésével nagy terhet vett a vállára, mert az amerikai autógyártó hatalmas veszteségeket halmozott fel. Ez 2001-ben még veszteségessé tette az egész nagy Daimler-Chryslert. Ez a helyzet a múlt évre ugyan elmúlt, de a Daimler részvények árfolyama négy év alatt, azaz a cégházasság eddigi időszakában értéke kétharmadát vesztette el.

A részvényesek várakozása az idei eredményekkel kapcsolatban tehát óriási, szeretnék már végre a pénzük biztos értéknövekedését látni a tőzsdén is. Mint a napokban kiderült, csalódniuk kellett. A vállalatóriás ugyanis kénytelen volt jelezni, hogy a működési eredményre vonatkozó idei cél teljesítése nehéz feladat lesz, s megint elsősorban a Chrysler miatt.

A cél a Chrysler esetében 2 milliárd eurós éves eredmény, ezzel szemben az első évnegyed 152 millió eurót hozott. A bevétel több mint ötödével esett, az eladások 9 százalékkal. Schremppéknek ismét a létszám és a költségek csökkentését kellett beígérniük.

A Mercedes szerencsére hozza a pénzt, az első évnegyedben javult a működési eredménye. Ezért arra van esély, hogy az egész vállalatcsoport szintjén is javulás következzen be, bár a kocsik iránti kereslet világméretekben csökkenést mutat, és az árak erőteljes nyomás alatt állnak.

A vezetőség azonban óvatosan fogalmazott: ha nem jelentkeznek újabb kedvezőtlen tényezők, hozzák a múlt évinél jobb eredményt. Erre a bejelentésre természetesen a DaimlerChrysler részvények árfolyama azonnal zuhant vagy négy százalékot. Meg kell jegyezni, hogy a Chrysler durván a csoport eladásainak felét biztosítja. Pedig az egész csoport negyedéves működési eredménye a negyedévben 1,4 milliárd euró lett, és mint ismeretes, a tavalyi év 6,9 milliárdos eredményt hozott, az úgynevezett egyszeri tételek figyelembevétele nélkül. 2001-ben ebbe a rubrikába még 1,3 milliárd eurós veszteséget írhattak.

Mindezek alapján érthető is, meg nem is a részvényesek háborgása. A Daimler-Chryslernek most újabb nagy költségmentési terveket kell vázolnia, jóllehet három éve ezen fáradozik. Ha tud javítani eredményén, akkor a részvény árfolyamirányzata megfordulhat. Ezt azonban egyelőre nem lehet megmondani. Annyi biztos, hogy az óriásvállalat egy rendkívül nehéz, kritikusnak is mondható év elé néz.