Moszkvics és Indian Big Chief

2008.09.21. 09:00

Persze, nem valami véres versenyre kell itt gondolni, ez egy kedélyes rendezvény – és a sokszínűség mellett ez a másik nagy erénye. Senki sem sietett, mindenki hagyta, hogy a laikus és a szakmai közönség kellőképpen körbesündörögje a gépeket. A két csoportot könnyű volt elkülöníteni: a laikus a hűtő krómozásában nézegette magát, és azt próbálta leolvasni, hány kilométert mutat a mérőóra, a szakmai közönséget nagyrészt helybéli autószerelők alkották, akiknek sokszor csak a feneke lógott ki az autók alól, farzsebükből csavarkulcs kandikált kifelé.

Egerbe visszatérőben a teljes mezőny tiszteletét tette a városszéli repülőtéren rendezett repülőnapon, ami ettől egy időre autósnappá változott. Sőt, a veteránosok jelentették aznap a fő attrakciót, mert az erős szélben a könnyű kis gépekkel szegény pilóták fel sem tudtak szállni. Mi mentünk egy kört reggel a város fölött egy Cessnával, annak is úgy odacsapta a farát leszálláskor a durva légáram, hogy majdnem kiütöttük az alját.

A százhetven kilométeres szombati túra után, amit a legöregebb autók is becsülettel teljesítenek, a vasárnapi kipakolás gálaműsor, könnyed futam. Száznál több autó és motorkerékpár sorakozik fel Dobó kapitány és a keményen harcoló magyar-török válogatott szobrai között. Itt gyűjtik be a boldog tulajok a Dobó-téren nyüzsgő tömeg elismerő pillantásait és szavait, és itt adják át a díjakat is a vendéglátó települések polgármesterei, a szponzorok képviselői és a házigazda Régi Járművek Egri Egyesületének tagjai. Díjból (ami egy negyedbe vágott fogaskerék) majdnem annyi van, mint járműből, és ez is nagyon jó így: bármelyik becsülettel restaurált autónak és motornak vannak olyan értékei, amelyek miatt megérdemli az elismerést.

A díjesőhöz utólag a TotalCar is csatlakozik. Három kategóriában fejezzük ki az elismerésünket.

1. My Little Pony Díj

Ezt a díjat a legaranyosabb, legellenállhatatlanabb játékszer kapja, ami annyira levesz a lábunkról, hogy vinnénk magunkkal az ágyba is, és elalvás előtt kedves dalocskákat dúdolnánk neki.
A nyertes: MG Midget, 1975

2. Ki a Király?! Díj

Ezt a díjat a legmegveszekedettebb varacskos vadállat kapja, ami leharcoltan is üt, rúg és harap. Egy darab Amerika, Amerika fénykorából.
A nyertes: Pontiac GTO, 1967

3. Eger-Budapest-Eger Díj

Ezt a díjat a világ legszebb autóbusza kapja, amely egykoron Eger és Budapest között is rendszeresen közlekedett. A középső traktus szembefordított ülései közé kis asztalkát szereltek, amin tízfilléres alapú ultizással, vagy fokhagymás abált szalonna falatozásával lehetett eltölteni az időt.
A nyertes: Ikarus 55/21, 1970