Az ombudsman szerint hátrányos megkülönböztetéssel járhat, és a tisztességes eljáráshoz való jog szempontjából is kifogásolható, hogy a külföldről behozott járművek egyedi regisztrációs adóját kizárólag Békéscsabán lehet megállapíttatni. Egy-egy eljárás befejezésére – az ombudsman korábbi figyelmeztetése dacára is – egyre többet kell várni. Az állampolgári jogok biztosa úgy látja, hogy a késedelmet a jogi szabályozás hiányosságai okozzák.
Részlet a lehallgatási jegyzőkönyvből:
– Figyelj, Gyuri, nem tudjuk tovább tartani ezt
a regadót, ezek a rohadt EU-sok egyfolytában
csesztetnek. Valahogy oldd meg, de ne kerüljön sokba, mert dől
a költségvetés! És akkor te is!
– Mondjuk mi lenne, ha a hivatalok között
békaügetésben kellene vinniük a papírokat, persze valami
szuperszonikus szintidővel?
– Az nem jó, mert túlzottan nyilvánvaló kitolás. Olyat
találj ki, amiért az ombudsmannak legalább ötször kell szólnia.
– Oké, asszem tudom a megoldást. Utánanézetek, hogy
melyik a leglassabban megközelíthető
vámhivatalunk.
Az eljárás során legalább egy alkalommal be kell mutatni a külföldről behozott autót, ami kizárólag a keleti határszélen, Békéscsabán lehetséges. Ez a körülmény – különösen a távolabbi megyékben lakók esetében – többletterhekkel jár, ami a közvetett diszkrimináció veszélyét hordozza – mutatott rá Szabó Máté. Ha például a Nyugat-Dunántúlról jön, a jármű tulajdonosa jelentős útiköltséggel kénytelen számolni, az ügyintézéshez szabadságot kell kivennie, a folyamat elhúzódása miatt esetenként kénytelen szállásról is gondoskodni.
Újabb részlet a jegyzőkönyvből:
– ...Békéscsaba?! Miért nem Nyíregyháza?
– Nem emlékszel: az M3-ast már átadtuk.
Az ombudsman immár második jelentésében azt is nehezményezte, hogy az eljárások átlagos időtartama nemhogy nem rövidült, de 60 nappal nőtt, így az egyedi regisztrációs adó megállapítása akár hónapokig is eltarthat. Ez szemben áll a tisztességes eljáráshoz való joggal. Az ilyen procedúra nemcsak kényelmetlenséget okoz, hanem hosszabb időre kizárja annak lehetőségét is, hogy a tulajdonos járművét magyar hatósági jelzésekkel, jogszerűen és korlátozásmentesen, rendeltetésének megfelelően használja.
– És hány napra kell növelnünk az ügyintézési időt,
hogy tutira ne használhassa a kocsit addig, még
próbarendszámmal se?
– Minimum harminc.
– Oldjátok meg!
– Na jó, megpróbáljuk, hihihi...
Az eljáró hatóság több esetben nem vette figyelembe az autók valós értékét. A járművek értékcsökkenését a törvényben meghatározott bizonyítási eszközök felhasználása nélkül határozta meg, és így állapította meg a regisztrációs adó mértékét. A biztos rámutatott, hogy ezekben az esetekben nem teljesült az értékcsökkenéssel arányos adóztatás közösségi jogból fakadó követelménye sem, amivel a vámhatóság kérdésessé tette a tisztességes eljáráshoz való jog érvényesülését.
– De mi legyen azokkal, akik türelmesek, vagy
véletlenül Békéscsaba közelében laknak?
– Nyugi, az elitkommandó ügyintézői lesznek Csabán,
csupa frusztrált, Lentiből áttelepített, szűkös albérletben
lakó, családjától elszakított ember. Mind
a kettő.
A biztos jelentésében emlékeztetett arra is, hogy egy korábbi ügyben, a külföldi rendszámmal közlekedő, de magyar tulajdonban lévő járművekről kiadott állásfoglalásában már felhívta a figyelmet: más országokban lényegesen kevesebb adminisztratív és anyagi teherrel lehet járműveket forgalomba helyezni és üzemeltetni. Szabó Máté ezért javasolta a forgalomba helyezés eljárásának lényeges egyszerűsítését.
– Figyu! Eszembe jutott valami. Ettől nem lesz több
a szlovák, tahiti és egyéb rendszám?
– Még ennél is több?! Na jó, ha akarod, csinálhatunk
egy ijesztgetőkampányt is, szlovák rendszámra.
– Rendben, jó lesz. Szerinted meddig tudjuk még
fenntartani a regadót ezekkel az EU-s köcsögökkel
szemben?
(sistergés, a vonal megszakad, a válasz nem
érthető)
Jegyzőkönyv vége.
Véleményét elmondaná másoknak is a témáról?
Tegye meg a publikáció blogposztján !
Az ombudsman felkérte a kormányt, hogy az adminisztráció egyszerűsítése, jelentős, akár napokra vagy órákra rövidítése érdekében készítse elő a regisztrációs adóról szóló törvény módosítását. Azt is javasolta, hogy legalább régiónként hozzanak létre illetékes hatóságot az ilyen eljárások lefolytatására.