Sokan szalámizhatnak

2001.05.16. 09:58

Ha az új autók eladásának növekvése meg is torpant, legalább nem fordult meg a trend. Mint 1997 óta minden évben, az első három hónapban idén is több új autót adtak el Magyarországon, mint az előző év hasonló időszakában.

Miközben a világon máshol az autókereskedők éppen a családjukkal veszekszenek, ha a rakoncátlan kölök négy szelet szalámit tenne a vajaskenyérre három helyett, idehaza még istenes a helyzet. Ha az új autók eladásának növekvése meg is torpant, legalább nem fordult meg a trend: mint 1997 óta minden évben, az első három hónapban idén is több új autót adtak el Magyarországon, mint az előző év hasonló időszakában. A minimális, mindössze 0.3 százalékos növekedés azonban a márkák szélsőségesen eltérő teljesítményének eredője.

 
   
    Audi Allroad Quatro

A szalámiszeletek száma minden bizonnyal növekszik a VW-csoport kereskedőinek otthonában. Maga a Volkswagen több mint egyharmaddal adott el több autót idén, mint tavaly. Ehhez volt egy új Passatjuk, de gyanítható, hogy inkább az a stratégia válik be, aminek eredménye az árlistájuk hossza: számos akciós modellel öntötték el a piacot a legnépszerűbb kategóriákban (Polo és Golf). Az Audi idén másfélszer adott el több autót, mint tavaly, de szárnyal a Skoda is: a Fabia már kombi változatban is kapható, ráadásul kezdetben kissé magasra szabott árához hozzádrágult a konkurrencia. A megújított Octavia és az öregecske, fapadoska, gyengécske, ámde méretéhez képest verhetetlen árú Felicia is hozzájárultak a majd ötven százalékos növekedéshez. A Seat uszkve 18 százalékos erősödése csak a csoport többi tagjához képest szerény.

 
   
  Renault Laguna

Szalámi-partikra készülhetnek a három francia márka képviselői is. A magyar piacon legnépszerűbb kategória, a kisautók piacán a Renault eddig is zúzott két keresett modelljével, a Twingóval és a Clióval, most ehhez jött még a kifejezetten nekünk fejlesztett árbajnok Thalia -- 43.5 százalékos növekedést eredményezve. Felkészül: Laguna II. Jól megy a Citroennek is: az új Xsara árai a mélyben, és ez 22.5 százalékkal dobta meg a forgalmukat. Felkészül: C5. A Peugeot eladásai gyakorlatilag nem változtak, de még csak most érkezik a csodacsatár: a kissé koros 306-os sorozatot lassan leváltja a -- hírek szerint -- nagyon jól sikeredett 307-es.

 
   
    A mi autónk!

Várakozáson felül szerepel a Suzuki is: miközben az autó lassan egy évtizede nem változott számottevően, népszerűsége - a tavalyi visszaesést követően - ismét emelkedik. A 11.5 százalékos növekedésből persze a Wagon R+ is kiveszi a részét.

 
   
  Alfa 166

A korábbi évek sikeres képviseletei közül viszont sokan mutatnak rossz formát. Visszaesett az Opel, ráadásul nincs is olyan hamarosan megjelenő modelljük, ami megragadhatná az új autók között válogatókat. Van jövője a sárga földig árazott Astra Classic-nak, és lelki szemeink előtt akciós Corsák képe is feldereng. A rangsorban három helyet visszaeső Fiat jövőképe valamivel optimistább lehet: a kissé kiöregedett Bravo/Brava párost leváltó Stilo bemutatkozása közeleg, és ha az árnál nem fog túl vastagon a torinói ceruza, meglendítheti az eladásokat. (Itt jegyezzük meg, hogy a 147-es Alfa Romeo hozza a formáját: a rétegautókat gyártó Fiat-partner eladásai 44 százaléknyit nőttek, bár ez még így is csak 226 autót jelent.)

 
   
    Ford Ka

Halvány tavalyi szereplés után tovább esik vissza a Ford: hiába a remek új Mondeo, ebben a szegmensben nálunk kevesebb autót keresnek. Kisautónak viszont csak a Ka-t és a Fiestát kínálják. A Ka túlságosan divatautó volt és mára elérte a sorsa: kiment a divatból. A Fiesta pedig hiába a brit szaklapok kedvence, nálunk nem rúg labdába.

 
   
  Daewoo Matiz

Az új Almera sem jön be nálunk valamiért: a Nissan 30 százalékot esett vissza, hiába az ötéves garancia. A többi japán gyártó sem dicsekedhet: 5-18 százalékkal vannak a tavalyi szintjük alatt, pedig már 2000 sem róluk szólt. Kicsit arrébb, Koreában sem dicsérik magyar kereskedőiket: a Daewoo alig több mint kétharmad annyi autót adott át, mint tavaly, a Kia pedig negyedannyit sem. Üdítő kivétel a magához térni látszó Hyundai: megötszörözték eladási mutatóikat; igaz, a 103 eladott autó még így sem éppen rengeteg.

 
   
    Saab Estate

Érdekes fejlemény a nagykategóriás autók növekvő részesedése: a már említett Audin kívül a Merci majdnem 20 százalékot nőtt, de a BMW és a Volvo is szerzett néhány új vevőt. A Saabé viszont valóságos sikersztori: március végéig 78 százalékkal több autót adtak el mint tavaly ilyenkor.

Az 500 autónál többet forgalmazó márkák rangsora

  márka   +/-   2001   2000   Változás
Suzuki + 7710 6919 111.5
Opel - 3900 4682 83.3
Volkswagen + 3215 2395 134.2
Renault + 2953 2058 143.5
Skoda + 1973 1341 147.1
Peugeot - 1832 1825 100.4
Fiat - 1682 2065 81.5
Citroen + 1420 1159 122.5
Ford - 1155 1548 74.6
Daewoo - 1115 1582 70.5
Seat + 1069 908 117.7
Toyota - 990 1192 83.1
Nissan - 553 900 61.4

(Az autóMagazin és az Autó2 adatai alapján.)