Az elvi skót autója

2004.03.24. 09:12

Skótoknak is nagyon megy, de a spórolás kontinensbajnokai, a németek méregetik rendszeresen kilométer-árban az autójuk összköltségét. Pláne, hogy Európa gazdagjaiból lassan - némi túlzással - a kontinens szegényei közé kerülnek.

A játék nem bonyolult, a németek a vételár mellett az értékvesztést, a ráfordítások(szerviz, biztosítás) átlagát és a benzinfogyasztást veszik alapul egy mindenkori(?) benzin- vagy dízelolaj-árral megfejelve. Megjegyzik, milyen lőerő-teljesítmény áll kalkulált kilométer-áraik mögött, jelezve, hogy utóbbit abszolút nem tartják mellékesnek.

A német autóklub, az ADAC a tekintélyes bajor újság, a Süddeutsche Zeitung olvasói részére kiválasztotta az öt legolcsóbb autózást biztosító modellt. Mindenki azt várná, hogy a VW Lupo 1,2 TDI-t, azaz a száz kilométerenként 3 litert fogyasztó csodaautót hozzák ki nyertesnek, de nem. Az a baj vele, hogy 15 ezer euróba kerül, s ugyan nem írják le, mennyi időt vettek alapul a teljes értékcsökkenési leíráshoz, s mennyibe kerül fenntartása-birtoklása, de vezetőjének minden kilométere 27,7 eurócentjében van.

A 270 forintos eurónál tehát az autó nagyjából kilométerenként 74 forintot vesz ki a zsebből, feltéve, hogymegyünk vele. Azt meg nem érdemes kiszámítani, mennyit, ha nem. Akkor csak a 15 ezer eurós vételár morzsolódik le lassan, olyan autója a világnak azonban nem volt még, amelyiknek leírható élettartama után az értéke - újként - az inflációt teljesen kivédte volna.

Szóval érdemesebb menni vele, miként a Smart fortwo dízellel is. Mindössze 3,4 litert eszik és 10 235 euróért megszerezhető, így 25 eurócentért autózhatunk vele. A 69 forint azt jelenti, hogy egy smartos gazdi 100 ezer kilométer után egészében félmillió forinttal eleve jobban járt, mint a lupós, pedig az a vásárlásnál még 1,35 millió forintnyit nyert.

A Süddeutsche Zeitung nem elmélkedik a benzin, illetve dízel áremelkedésének vagy csökkenésének lehetőségén, mindenesetre egyszer érdemes lenne kiszámolni, mi van, ha a benzin árcsökkenésének vagy növekedésének üteme alaposan eltér a gépkocsi-ár inflációtól.

Az ember csapdákban érzi magát: a kis fogyasztású autó akkor is drága, ha olcsó az üzemanyag. Akkor ugyan érdemes sokat menni vele, de emiatt gyorsabban amortizálódik, következésképp drága vele a közlekedés a fenti kombinált számítással. Minden esetre kicsit olybá fest, hogy ha olcsó az üzemanyag, drágább kocsit érdemes venni, és fordítva.

Manapság mindenütt elég drága a benzin és a dízel is. Ezért aki úgy gondolja, hogy a szelíd fogyasztású, de nagyjából (hivatalosan) ugyancsak bő 3 litert fogyasztó Audi A2 TDI-re tesz, az a 18,9 ezer eurós ár miatt is csak 30,3 autócentet veszít kilométerenként. Lehet tovább számolni: vásárlásnál a Lupóhoz képest is több mint egymillió forintnyit dob ki, de az autó 100 ezer kilométer után 700 ezer forintnyival került többe, mint a Lupót vásárlónak az ő autója ekkora távon.

Ebbe azért kár belezavarodni. Az érdekes érték a 30,3 cent. Ha nem furikázunk eleget, akkor nagyon rossz üzletnek látszik az autó, mondjuk a Daihatsu Cuoréhez képest. Ez megszik ugyan 4,9 litert, ráadásul benzinből, és az értékét sem tartja nagyon (ennek elvileg az eladásnál van szerepe), de a számítás vége a 25,2 eurócent kilométerenként.

A Cuore Németországban 7 800 euróért elvihető, hasonló egyliteres német gyártmány, jobb értékállósággal, azaz szerényebb kopással az Opel Corsa 1.0 Twinport Eco, amelyik 60 lovas motorjával 4,8 litert fogyaszt átlagban. Eddig minden tekintetben jobb a Courénál. De. A német piacon 11 és félezer eurót kérnek érte. Azaz a tulajnak - ettől kezdve(?!) - kilométerenként 29,2 eurócentbe kerül.

Így jön ki egy száz kilométeres utazásra, forintban számolva, a 8 100 forintos költség. Nem véletlen, hogy sokan érvelnek a tömegközlekedés mellett, amely erre a távolságra Németországban sem kerül a harmadánál többe. Ám akkor az embernek nincs autója.

Egy elméleti skótot talán ez nem zavarna, vagy legfeljebb úgy okoskodna: nem teszek vele egy lépést sem, mert akkor semmibe sem kerül az utazás. Ha sehová nem akar menni, teljesen igaza van. Autótulajdonosként azonban így sem tud már megspórolni kilométerenként több száz forintot, a világ legolcsóbb és legkisebb autójával sem.