Zöldautó-mánia Frankfurtban

2007.09.11. 09:38

Már most látszik, hogy ennyi környezetbarát, alacsony károsanyag-kibocsátású, elektromos, hibrid hajtású és ultratakarékos dízel járművet talán soha nem hordtak még egy helyre a világ autógyártói, mint az idén Frankfurtban. Pedig a 62. Internationale Automobil-Ausstellung, azaz Nemzetközi Autókiállítás csak ma nyitotta meg a kapuit a sajtó képviselői előtt.

Látszik, hogy az autógyártók a kényszerítő körülmények hatására végre keményen küzdenek a fogyasztás, és ezen keresztül a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért.

Egyes márkák – például a VW, a Ford, a Renault és a Volvo – meglevő modelljeikből készítenek takarékos változatokat, míg mások – így a Peugeot vagy az Opel – csaknem gyártásra érett dízelmotoros hibrid prototípusokat mutatnak be Frankfurtban. A tanulmányautókban még radikálisabb megoldásokkal találkozhatunk: belső égésű motort csak akkumulátortöltésre használó, konnektorról tölthető hibridekkel, sőt, már-már használható hatótávolságú, tisztán villamos hajtású járművekkel is.

Kényszerítő körülmények

Az autógyárak persze nem lettek egyik pillanatról a másikra a környezetvédelem harcos szószólói, de kénytelenek hozzászoktatni a közönséget a gondolathoz, hogy mostantól a takarékosság és a tiszta üzem az új fejlesztési irány, amelyet követniük kell. Kénytelenek, hisz az Európai Unió bürokratái úgy döntöttek, senki nem forgalmazhat autókat Európában 2012 után, aki nem képes 130 g/km alá szorítani összes itt eladott gyártmányának átlagos szén-dioxid-kibocsátását. Ez az új követelmény még a kisebb és takarékosabb autókat gyártó franciák és olaszok számára is komoly kihívást jelent, a németek pedig – különösen a luxusautó-gyártók, amilyen az Audi, a BMW, a Mercedes vagy a Porsche – előreláthatóan vért izzadnak majd a következő öt év során, hogy piacon maradhassanak.

Frankfurtban persze nemcsak öko-újdonságokkal találkozhatunk, akadnak új szériamodellek is szép számmal. A felső középkategória modellváltási ciklusának közepén járunk: olyan meghatározó típusok új generációit mutatják be, mint a Mazda6 vagy éppen a Renault Laguna, sőt, úgy hallani, az Opel is bemutatja a Vectra utódját. A másik slágerkategória a kisautókból fabrikált kombiké. A Renault Clióból, a Skoda Fabiából és a Peugeot 207-esből is készül ilyen, sőt, a Mini típusválasztékát is egy apró puttonyossal, a Clubmannel bővítik. A prémium szegmensben a Jaguar XF, az új Audi A4-es és a Mercedes C osztály kombi változata kavarja fel az állóvizet.

És ez még csak néhány a Frankfurti Autószalon újdonságai közül. A megnyitó előtt bemutatott új modellek listáját keretes anyagunkban foglaltuk össze, a szalon meglepetéseiről pedig megjelenésükkel párhuzamosan Frankfurt 2007 rovatunkban olvashatnak.