Polgár Dénes 63 évesen jött tüntetni, nagyjából ilyennek képzeltem a tüntető traktorost, aki különosebb skrupulusok nélkül borít hat tonna istállótrágyát a Régiposta utcai McDonald's elé. Koroncóról jöttem, kérlek szépen, Győrtől, Ménfőcsanak után, nézd meg, milyen cájggal! Tíz éves traktor, a Kft-é.
Kínálat
A legtöbb azért változatlanul a klasszikus, hámló téglavörös MTZ Belarus, a keleti országrészből. Ők mindig is le voltak gatyásodva, míg a jelek szerint a nyugat-magyar termelőknek legalább korszerű, menő gépeik vannak, míg bele nem szorulnak egy adósságcsapdába. Ghibli például nem csak Maseratiból van, hanem Landiniből is: Ghibli 95, forgalmazza és a garanciát ellátja az Axiál Kft. Szép áramvonalas, amiben épp az öncélúság a szép: a légellenállási együtthatónak a traktortervezésben a harmadik évezredben is csak esztétikai okai vannak - mégiscsak más egy dögös, agresszív traktorral vontatni a trágyaleves tartályt.Az egykori KGST képviseletében Fortschritt traktorok - a cég kombájnja négy éve részesítette meghitt pillanatokban szakírónkat. Erre azért nem számítottam, gondoltam, lesz húsz-harminc traktor, csak a petíció hatékonyabb átadása, meg a forgalomlassítás kedvéért, de akár azt is el tudom képzelni, hogy összejött a szervezők által ígért kétezres traktorlétszám. Színültig tele a Felvonulási tér, és a traktorok olyan szorosan parkoltak egymás mellé, hogy kisebb sorközt még Bruce Willis traktordublőre sem vállalt volna. Tavaly jó volt a bokori Traktormajális, ahol lehetett száz-százötven traktor, akkor soknak tűnt, de ez most valóban ipari, illetve hát mezőgazdasági mennyiség, mint egy tokiói utcakép, ahol a törpeautókat John Deere-ekre cserélték.
-Akkor ez egész friss darab, bár nem úgy néz ki...
-Te ezzel el nem tudtál volna jönni, de senki, ezzel annyi bajom
volt...
-Mikor indult?
-Tegnap délben tizenegy órakor, Győrön keresztül, Rábapatona
felé, aztán csatlakoztunk a többiekhez.
-Mennyibe került ez traktor tíz éve?
-Ez kérlek szépen egy 82-es MTZ, öreg traktor ez...
-De hát csak tíz éves.
-Ó, akkor még nagyon olcsók voltak ezek a gépek! Abban az időben
még az ilyeneket akkor még... kérlek szépen... nem tudom megmondani...
Ezzel ha valaki eljött volna Pestre, kinyaltam volna a valagát.
-Mit csinál vele egyébként? Szánt-vet-boronál?
-Nem, én csak szállítok, két pótkocsit húzatok ezzel a géppel.
Olyan motor van ebben, hogy... első osztályú motor! Nem tudom, a
ruszkik milyen motort tettek bele, de ennek nehéz nincsen. Hoztam
szotyolát, 130 mázsa szotyolát, 130 mázsa kukoricát is - úgy vitte,
mint a rongyot.
-Mennyi az utazósebessége?
-40, 45-ig elmegy.
-Ezek szerint meg van vele elégedve?
-Hogyne, ennél jobb masina nincsen! Ruszkinál jobb nincsen.
Megmondom őszintén, vagy egy húsz éves Zsigulim. Elviszlek Koroncóra,
megnézed, húsz éves lesz március tizenegyedikén. Tudod, mennyit vártam
én arra? Hat és fél évet!
Ginkli András, Győr, új Belarus
-Mennyi egy ilyen manapság?
-Mennyi is volt ez? Négymillió-kettőhatvan. 105 lóerős.
-Nyomaték?
-300 Newtonméter, 5600 köbcenti, ha jól tudom.
-Ó, jól látom, hogy ez egy klimatizált Belarus?
-Igen, fullos a gép.
-Láttam itt elég sok nyugati traktort. Van értelme olyat venni?
-Hát, azoknak az árából kapni három ilyet. És nem megy el addig,
mint ez.
-Hol a klíma kapcsolója.
-Fönt, jobbra, jobbra, jobbra... az az! Raktam bele rádiót is,
csak aztán megölte, nagy volt a feszültség. Beraktam, JVC, ha jövök a
tüntetésre, legyen mit hallgatni legalább, de megnyekkent.
Oláh Ferenc, Győr
-Miért vett Landinit?
-Akkor ez volt a legkedvezőbb áron.
-Az MTZ-hez képest?
-Hát... most kell magyaráznom a különbséget? Van MTZ-m is, de
inkább ezzel dolgozom.
-Mennyibe kerül?
-Öt évvel ezelőtt volt tízmillió.
-Mivel tud többet ez, mint az MTZ?
-Ebben normális motor van, meg a fülkében normális körülmények.
4000 köbcentis Perkins motor van benne, ez azért márka. 100 lóerős, a
fogyasztása kedvezőbb, mint az MTZ-é.
-Nem lehetetlen fogyasztáson és szervizköltségen behozni a több
millió forintos árkülönbözetet?
-Én elkezdek ezzel szántani. Van egy hármas ekefejes váltóforgató
ekém. Ezzel nem körbe megyek a földön, és úgy szántok, hanem
végigmegyek, és megfordítom az ekét. Sokkal többet és gazdaságosabban
lehet vele dolgozni.
-És azt egy MTZ-vel nem lehet megcsinálni?
-Hát, a 92-esekkel talán meg lehet. A 80 lóerősek azért gyengék,
hogy jó földet meg tudjon művelni. Ezzel el tudom húzni a mélylazítót,
az MTZ szegény csak ágaskodna. Ennek jó a teherelosztása, nem emelkedik
meg olyan könnyen. Meg hát idáig, ötödik éves, még nem hagyott cserben.
-Mit termel?
-Én mondjuk nem vagyok tipikus gazda; ősi magyar állatokat
tartok. Birka, szürke marha, mangalica, és azoknak termelem a
takarmányt, kukorica, búza, rozs...
-Akkor a trágya adott. És a szürke marhák eltartják a
traktorokat?
-Nem igazán, de szerencsére vendéglőm is van.
Molnár Ákos, Rábaszentendre.
-Megmondod, mi az, hogy Evolution? Mert az autóknál a raliváltozat
szokott lenni, de traktornál?
-Szerintem csak valami gyártási megkülönböztetés. Mint a
szomszédon a Ghibli. 95 lóerő körül van,
-Mikori?
-Nem tudnám megmondani pontosan, olyan 2000 körüli. Ezzel nem
szántunk, bent van a telepen, a szippantó tízezer literes tartályát
vontatja, vagy szalmát fúj, meg ilyenek.
-Olasz autóknál szokás panaszkodni az elektronikai problémákra. Hogy
állnak a traktorokkal?
-Van egy-két dolog, de nem veszélyes. Például felkapcsolom a
világítást, a műszerekről minden eltűnik. De csak érintkezési hiba,
kicsit korrodáltak a kapcsolók Komolyabb baj nincs vele.
-Traktorokra mennyi garanciát szokás adni?
-Attól függ. Erre például egy év volt.
Kesik Péter, Fendt
-Honnan jöttél?
-Győr-Moson-Sopron.
-Jó, jó, ebben a sorban mindeki onnan.
-Vica, Beled társközsége. Óvatosan szállj be, tele van cuccokkal,
vonófej, drótkötél. Fokozatmentes automata váltó. Német traktor,
Deutz-Fahr motor, hathengeres, négyszelepes, magas nyomócsövű, turbó,
intercooler, van benne vagy hat hűtő. Gázolajnak, motorolajnak,
hidraulikaolajnak, a légkondi hűtője. Még ha itt kinyitnám, a hűtő után
is hűtő van.
-Mennyibe kerül?
-21 millió, nagyjából. Másfél éves.
-Mihez kell ennyire komoly traktor?
-Szántóföldi növénytermesztés. Adott munkafázisban egy területen
állandóan változik a talaj kötöttsége. A jobb gázolaj-kihasználás miatt
a traktorban állandóan kapcsolgatni kell, lassítani-gyorsítani. És
gyakran nem úgy változik a föld minősége, ahogy épp a gépben a fokozat.
Ebben teljesen az adott földsűrűségnek megfelelően változik
automatikusan az áttétel.
-Tempomat?
-Van, persze.
-És mennyivel kell szántani?
-A mi körülményeink között, amikor extrém nagyon kötött a talaj,
5 km/h-tól úgy tízik. Három számítógép van a fülkében, be lehet
állítani a kívánt paramétereket, de vezetni kell, meg irányt váltani a
föld végén. Ennek a modernebb változatában már van GPS, ott a terület
szélén lekezdesz, és akkor viszi az automatika, kormányozni se kell. Ez
persze főleg hatalmas, összefüggő földterületeken jó dolog.
Olyasmi problémák azért vannak, hogy másfél éves a gép, 1200
üzemórával, és kilyukadt az olajhűtő. Mérgelődtem is, hogy...
-A traktorok Mercedesén?!
-Igen, gyártási hiba. Egy év teljes körű garancia, és rá még két
év szavatosság. Na most a gyár elfogadta az olajhűtőmet szavatosságban,
a magyar forgalmazó viszont semmit nem volt hajlandó átvállalni. A
saját költségemen kellett a fagyállót kicserélnem. A fogyasztóvédelem
azt mondja, a szavatosság az garancia
-Mennyibe kerül az olajhűtő?
-57 ezer volt, nem olyan veszélyes, csak ráment a fagyálló
költsége, ebben olyan huszonegypár liter, meg a munkadíj, amit mind
kifizettetett velem a forgalmazó, miközben mondom, a gyár elfogadta a
szavatosságot. 30 ezer forintért nem pereskedet, csak bosszantó egy
majdnem új, 21 milliós gépnél. Egyébként viszont ez a legcsendesebb
gép. Olyan jó a hangszigetelés, hogy a fülkében bele se hallatszik a
telefonba, ha éppen szántasz.
Molnár Balázs, Vásárosfalu
-Én ugyanebben a cipőben járok, nekem John Deere-om van, de otthon
kellett hagyni váltóhiba miatt, meg a szarvasmarha telepen minden nap
etetni-fejni kell és a ház körül azért még elmegy. A kis New
Holland-dal jöttem. A John Deere-rel is megy a veszekedés, az is másfél
éves, azt mondja a forgalmazó, fizessem ki a javítást, aztán majd
elbírálják. És elvileg a váltóprobléma bele kell tartozzon a
szavatosságba.
-Hová valósi a New Holland?
-A New Holland cég már rengeteg traktormárkát bekebelezett.
Eredetileg a Fiat traktort is gyártott. A Fiat megvette a New
Hollandot, de megtartotta a márkanevet. Azóta már a Case márkát is
megvásárolták, majdnem beérték a John Deere-t. A John Deere a
legnagyobb, második a New Holland.
A különböző kategóriájú traktorokat más országokban gyártják, ez a
széria Olaszországban készült, az M széria Angliában, a legnagyobb
gépei meg azt hiszem, Amerikában. Ez a TL nem a legkisebb, mert ez
alatt vannak még a kis nyomtávú szőlész gépek, ezekből a 100-as a
legnagyobb, 95 lóerős.
-Ha már kicsi traktor, miért nem MTZ-t vettél olcsón?
-Sokkal jobb a minősége, kisebb a fogyasztása.
-Elképzelhető, hogy valaha is behozza a hárommilliós
különbözetet? Nem csak azért van, hogy a traktoros jól érezze magát?
-Hát_ amikor ezt vettem, ment a verkli. Akkor még úgy láttam,
megéri, ma már biztos nem ezt venném. Hanem MTZ-t. Illetve ebben az
állapotban most semmit se vennék.
-Mikor vetted ezt?
-Négy éve.
-Akkor miért ment jobban?
-Én tejtermelő vagyok. Akkor egy liter extra tejért kaptam 72
forintot. Most ugyanazért kapok 60-at. Miközben négy év alatt a
költségek, a gázolaj, minden, fölment. Innentől kezdve most már
egyszerű számítani: körülbelül ez a 12 forint volt a haszon az egészen.
Akkor egy tisztességes haszon volt, jól lehetett élni.
-Akkor ezzel a traktorral csak vontatsz mindenféle tejes
tartályokat?
-Nem, dehogy, földterületeim is vannak, magam termelem a
takarmányt. Van egy nagy New Hollandom, egy Case-em, egy John Deere-om,
meg van egy MTZ.
-És akkor most mi az istennyila lesz, ha így marad a tejár?
-Nem tudom. Nagy bajban vagyunk. Az a gáz, hogy az uniós
csatlakozással beleugrasztottak minket egy csomó dologba. Hogy úgy
tudunk csak versenyképesek maradni, ha modern gépekbe fektetünk,
tejhigiénia. Fölvettünk egy csomó hitelt, és jó, hogy volt egy év
türelmi idő, de idén el kell kezdenünk törleszteni. Eddig jól éltem,
most meg lehet, hogy elviszik a házamat is. Jó nagy buktába'
vagyunk.
Minden idők legnagyobb traktorkiállítása holnapig látogatható a
Felvonulási téren. Érdemes kilátogatni, ennyi különlegességet még talán
amerikai fesztiválokon se gyűjtenek össze. Giorgetto
Giugiaro-dizájnolta Lamborghini, a Mercedes-Benz azóta megszűnt
traktor-részlegének kocka-termékei, különleges olaszok, dizájn centerbe
kívánkozó, műbőrrel burkolt Belarusok, Zetor, Fortschritt, svéd
Valtrák, Rába-Steiger, Fendt, Ifa, John Deere, magyar Amobil, Landini,
Valmet, Fiatagri, Renault, Deutz-Fahr, Steyr. Fantasztikus szívócső-
kipufogó- és turbómegoldások, közlékeny traktorosok.
Persze ha nincs szerencsénk, jövőre is megtartják a
rendezvényt.
|
A tavalyi Traktormajális a TV-ben: <
>