Amilyen egyszerű az elv, annyira nehézkes a hazai alkalmazás. Magyarországon gyári extraként csak néhány drága modellhez kapható ilyen eszköz, meglehetősen borsos áron. A totalcar felmérése szerint legdrágábban a Volvónál mérik a gépjármű-navigációt, 1,26-1,40 millió forintig terjedő összegért.
Ugyanennyit kell leszurkolniuk az 5-ös BMW-vásárlóknak is, ám a 7-es sorozat tulajdonosainak már csak 1,2 millióba kerül a rendszer. Az Audi az A4-estől felfelé valamennyi modelljéhez 1,2-1,36 millió forintért kinál GPS-t, ehhez képest a Mercedes E és S osztályában már 1 millió forint alatt birtokolható ez a luxus. Kevéssel többe kerül - 1,1 millió forint - az Alfa 166-osba épített GPS, az Opel Omegához alig több, mint félmillióért szállítják.
A szabadpiaci forgalomban vásárolható navigációs készülékek ugyan jóval olcsóbbak, ezeket azonban, az autohifihez hasonló módon, utólag kell beszereltetni, ami szintén nem olcsó mulatság és egyelőre a hozzáértő szakember is kevés. Mintahogy önmagával a készülékkel sem megyünk sokra. Ha megvan a vevőberendezés, be kell szerezni hozzá a térkép-CD-ket. Ezek itthon alig kaphatók, ha pedig kérésre beszerzik, az áruk 50-100 márka körül mozog.
Magyarországról egyébként mind a mai napig nem készült használható digitális térkép, a meglévők pedig nem elég nagy felbontásúak a GPS-be adaptáláshoz. Az autónavigációhoz legalább 1:25000-res lépték szükséges, míg itthon a legrészletesebb változat is csak 1:100000-res léptékű. Kivétel a Budapestről készült 1:4000-res léptékű CD-térkép, ez viszont a szakemberek szerint nem tartalmazza például az utcák forgalmi rendjét.
Egyelőre tetézi e téren a lemaradásunkat a navigációs berendezések
kompatibilitásának hiánya - állitólag a digitális térképek készitői is
csak ennek megoldására várnak.
Pedig a GPS-nek más haszna is van, mégpedig a
gépjárművek lopásvédelme terén. Tavaly nyert például tendert a
Belügyminisztérium pályázatán az Antenna Hungária Pandant névre
keresztelt rendszere, amely a műholdas gépjárműkövetés elvén alapul.
Ennek lelke egy GPS-vevőkészülék, amelynek segítségével akár 100
méteres pontossággal meg lehet határozni a jármű pillanatnyi
helyzetét.
Ezt egészítették ki egy magyar fejlesztésű eszközzel, amely a CCIR URH-sávon keresztül referenciajeleket sugároz a tíz méteren belüli helymeghatározáshoz. A készülékegyüttes adatait egy mobiltelefon beépített áramköre továbbítja a rendőrségi központhoz. (Ezzel kapcsolatos érdekesség: az USA távközlési hatósága előírta, hogy a mobiltelefon-rendszereknek 2001-ig képesnek kell lenniük tízméteres pontosságal meghatározni a mobilról leadott segélyhívások helyét. Ez gyorsítja bajbajutottak megsegítését, de segítség lehet az eltévedt világjáróknak is.)
A totalcar információi szerint már elkészült a GSM-GPS vevőantennák egy mozdulattal felszerelhető árnyékoló eszköze, amellyel hatástalanithatják a védettnek vélt jármű követését.